مقاله علمی پژوهشی فضای مجازی و فرهنگ متاورس
مطالعه بازی زپتو به‌عنوان سکوی آواتاری ترویج سبک زندگی غربی

سعید رضا عاملی؛ منیژه اخوان

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 7-38

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3114.3429

چکیده
  متاورس برآیند همگرایی صنعت و تخیل است و این امکان را به کاربران می‌دهد تا با آواتارهای خودشان در آنجا حضور سه‌بُعدی و غوطه‌ور داشته باشند و نوعی تجربه زندگی دوفضایی در دنیای واقعی و محیط‌های دیجیتال است. بازی‌ها، پیشگامان متاورس هستند. سکوی بازی زپتو بزرگ‌ترین سکوی متاورس کره جنوبی و آسیاست که کاربرانی از سرتاسر جهان دارد. با افزایش ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی فضای مجازی و فرهنگ متاورس
تحلیل ادراک کودکانِ «نسل آلفا» از مشاغل آینده و دلالت‌های آن

محسن طاهری دمنه؛ الهام یوسفی همدانی

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 39-66

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3236.3527

چکیده
  کودکان نسل آلفا به دلیل تجارب زیسته متفاوت‌ و روندهای نوپدید جامعه، باورها و انتظارات کاملاً متفاوتی دارند. این نسل که متولدین بین سال‌های 2010 تا 2024 میلادی هستند، به‌عنوان جوان‌ترین نسل حال حاضر شناخته می‌شوند. آن‌ها در آینده‌ای نزدیک به محیط‌های کاری ورود پیدا خواهند کرد و جهانی متفاوت را رقم خواهند زد و به همین جهت شناخت ویژگی‌ها ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی فضای مجازی و فرهنگ متاورس
واکاوی چالش‌های آموزش در متاورس

فاطمه خوشنویسان؛ مریم طلائی؛ سعید شریفی

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 67-93

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3238.3528

چکیده
  رشد روزافزون استفاده از فناوری‌های مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های مجازی، امکانی را برای تحول و توسعه آموزشی در بستر متاورس ایجاد کرده است؛ امکانی که از یک‌سو به قابلیت‌های توسعه زیرساختی، و از سوی دیگر، به جنبه‌های محتوایی و ساختاری آموزش در جامعه برمی‌گردد. موضوعی که به‌رغم جنبه‌های مثبت و منفی آن برای دستیابی به فراآموزش ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی فضای مجازی و فرهنگ متاورس
پیامد‌شناسی فرهنگی توسعه هوش مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی در ایران

محسن رجبی؛ محمدصادق نصراللهی

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 95-125

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3178.3481

چکیده
  چالش‌آفرینی هوش‌ مصنوعی در آینده، به‌ویژه در نسبت انسان با سیستم‌های هوشمند و قدرتمندیِ کارکردهای آن در رسانه‌های اجتماعی، دغدغه‌ای است که به‌دنبال بررسی بیشتر آن از طریق توجه فرهنگی به فناوری، پیامدشناسی فرهنگی را پیش روی ما قرار داده است. هدف اصلی مقاله واکاوی پیامدهای فرهنگی توسعه هوش مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی است و اینکه ...  بیشتر

مقاله مروری فضای مجازی و فرهنگ متاورس
متاورس در دانشگاه و دانشگاه در متاورس: متاورسیتی و مالتی‌ورسیتی

صدرا خسروی

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 127-160

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3261.3547

چکیده
     آموزش غیرحضوری در دروان کرونا و در روزهای آلودگی هوا، نیاز به تأمین شرایط برای بهبود تجربه آموختن از راه دور برای دانشجویان را بر ما آشکارتر کرد. یکی از تلاش‌ها در این راستا، تجهیز برخی دانشگاه‌های ایران، به برخی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بوده است. آزمایشگاه‌های مجهز به تجیهزات متاورس، و آزمایش‌های ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی فضای مجازی و فرهنگ متاورس
بررسی نسبت حقوق صاحبان املاک مجازی با مالکیت صاحب پلتفرم با تأکید بر متاورس دسنترالند

بهناز احمدوند؛ آرتین جهانشاهی

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، صفحه 161-182

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3263.3549

چکیده
  دسنترالند یک بازی متاورس مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است که شبکه‌ای از کاربران را از سراسر جهان به مشارکت، تعامل و بازی در دنیای مجازی دعوت می‌کند. در این پلتفرم کاربران می‌توانند از طریق درگاه‌های درون‌برنامه‌ای و شبکه همتا به همتا به خرید و فروش املاک مجازی بپردازند. کاربران می‌توانند از طریق خریداری توکن‌های لَند، صاحب املاک ...  بیشتر