مقاله علمی پژوهشی
فضای مجازی و فرهنگ متاورس
سعید رضا عاملی؛ منیژه اخوان
چکیده
متاورس برآیند همگرایی صنعت و تخیل است و این امکان را به کاربران میدهد تا با آواتارهای خودشان در آنجا حضور سهبُعدی و غوطهور داشته باشند و نوعی تجربه زندگی دوفضایی در دنیای واقعی و محیطهای دیجیتال است. بازیها، پیشگامان متاورس هستند. سکوی بازی زپتو بزرگترین سکوی متاورس کره جنوبی و آسیاست که کاربرانی از سرتاسر جهان دارد. با افزایش ...
بیشتر
متاورس برآیند همگرایی صنعت و تخیل است و این امکان را به کاربران میدهد تا با آواتارهای خودشان در آنجا حضور سهبُعدی و غوطهور داشته باشند و نوعی تجربه زندگی دوفضایی در دنیای واقعی و محیطهای دیجیتال است. بازیها، پیشگامان متاورس هستند. سکوی بازی زپتو بزرگترین سکوی متاورس کره جنوبی و آسیاست که کاربرانی از سرتاسر جهان دارد. با افزایش محبوبیت محصولات موج کرهای (هالیو) مانند کیپاپ در میان نوجوانان ایرانی، زپتو به یک جهانبازی پرطرفدار میان آنها تبدیل شده است. بر این اساس، در این مقاله اکتشافی، به دو مسئله پرداخته شده است: نخست، در چارچوب الگوی پذیرش فناوری، بر تجربه کاربری در زپتو و مطالعه عوامل تعیینکنندهای تمرکز شده است که روی تمایل کاربران ایرانی برای بازی کردن در زپتو اثرگذار است؛ دوم، چالشهای زپتو بر اساس قالب محتوایی آن برای کاربران ایرانی آن بررسی شده است. جامعه موردنظر در این مقاله، تمام کاربران ایرانی زپتو بودند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، با 40 نفر از کاربران آن مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. یافتهها نشان میدهد که زپتو به نوعی رواجدهنده الگوهای غربی در حوزه سرگرمیهاست و بر اساس دارا بودن ظرفیت شکلدهی به سلیقه و ذائقه و نگرش و رفتار کاربران ایرانی، دریچهای برای پرورش سبک زندگی غیراسلامی فراهم میکند.
مقاله علمی پژوهشی
فضای مجازی و فرهنگ متاورس
محسن طاهری دمنه؛ الهام یوسفی همدانی
چکیده
کودکان نسل آلفا به دلیل تجارب زیسته متفاوت و روندهای نوپدید جامعه، باورها و انتظارات کاملاً متفاوتی دارند. این نسل که متولدین بین سالهای 2010 تا 2024 میلادی هستند، بهعنوان جوانترین نسل حال حاضر شناخته میشوند. آنها در آیندهای نزدیک به محیطهای کاری ورود پیدا خواهند کرد و جهانی متفاوت را رقم خواهند زد و به همین جهت شناخت ویژگیها ...
بیشتر
کودکان نسل آلفا به دلیل تجارب زیسته متفاوت و روندهای نوپدید جامعه، باورها و انتظارات کاملاً متفاوتی دارند. این نسل که متولدین بین سالهای 2010 تا 2024 میلادی هستند، بهعنوان جوانترین نسل حال حاضر شناخته میشوند. آنها در آیندهای نزدیک به محیطهای کاری ورود پیدا خواهند کرد و جهانی متفاوت را رقم خواهند زد و به همین جهت شناخت ویژگیها و ادراکات آنها از مشاغل و محیطهای کاری آینده ضرورت دارد. در این راستا، هدف این مقاله بررسی مفهوم شغل از دیدگاه نسل آلفا بهعنوان مهمترین نسل تأمینکننده نیروی کار آینده است که میتواند منبعی سودمند برای تصمیمگیریهای مدیریتی در زمینههای مختلف، از جمله در نهادهای آموزشی و همچنین مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی، در سازمانهای آینده باشد. اطلاعات لازم در این مقاله با استفاده از روشهای بنویس، نقاشی کن، نمایش بده و بگو جمعآوری و در نهایت با استفاده از تحلیل مضمون، تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نسل آلفا دارای ویژگیهای شخصیتی و رفتاری نظیر خلاقیت، پایبندی به ارزشهای انسانی و اخلاقی، نگاه فراجنسیتی، ماجراجویی، رهبری و پیوند قوی با فناوری است. این نسل تمایل اندکی به مشاغل با حقوق ثابت دارند و بیشتر به سمت کارآفرینی، رهبری تیمهای کاری و حرفههای مرتبط با فناوری مانند متاورس، رباتیک و هوش مصنوعی سوق خواهند یافت. در ادامه، دلالتهای این نتایج برای نهادهای آموزشی و محیطهای کاری آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهبردهای پیشنهادی ارائه شده است.
مقاله علمی پژوهشی
فضای مجازی و فرهنگ متاورس
فاطمه خوشنویسان؛ مریم طلائی؛ سعید شریفی
چکیده
رشد روزافزون استفاده از فناوریهای مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات و شبکههای مجازی، امکانی را برای تحول و توسعه آموزشی در بستر متاورس ایجاد کرده است؛ امکانی که از یکسو به قابلیتهای توسعه زیرساختی، و از سوی دیگر، به جنبههای محتوایی و ساختاری آموزش در جامعه برمیگردد. موضوعی که بهرغم جنبههای مثبت و منفی آن برای دستیابی به فراآموزش ...
بیشتر
رشد روزافزون استفاده از فناوریهای مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات و شبکههای مجازی، امکانی را برای تحول و توسعه آموزشی در بستر متاورس ایجاد کرده است؛ امکانی که از یکسو به قابلیتهای توسعه زیرساختی، و از سوی دیگر، به جنبههای محتوایی و ساختاری آموزش در جامعه برمیگردد. موضوعی که بهرغم جنبههای مثبت و منفی آن برای دستیابی به فراآموزش نیازمند توجه جدی است. در همینراستا، این مقاله سعی دارد چالشهای آموزش را در دنیای متاورس از نظر متخصصان واکاوی کند. بههمین منظور، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و از طریق گردآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساختاریافته با 12 نفر از متخصصان موضوعی مصاحبه شد و این مصاحبهها تا حد اشباع دادهها انجام گرفت. تجزیهوتحلیل اطلاعات به شیوه استقرایی انجام شد و برای ارزیابی قابلیت اطمینان تحلیلمحتوا از روش «استفاده از کدگذاران مستقل و گروه خبرگان» استفاده شد. یافتهها نشان داد چالشهای آموزش در متاورس مشتمل بر مضامینی چون ساختشکنی آموزش، بازیگونهسازی، تنازع تنوع و تکینگی، چالش ناشناختگی، منافع مالکیت معنوی، عدالت آموزشی، سازگاری درکشده، چالش درگیری، وابستگی و یادگیری پساواقع است. بهنظر میرسد قابلیتهای بهرهگیری از متاورس آموزشی در ایران به دلیل چالشهای پیشگفته همچنان میسر نیست. هر چند ظرفیتها و قابلیتها برای توسعه آموزشی ضروری است اما پیشزمینههای استفاده از آن برای آمادهسازی نسلهای بعدی از طریق برنامهریزی و براساس یافتههای این مقاله میتواند تا حد زیادی به افزایش ضریب استفاده از جنبههای مثبت آن کمک کند.
مقاله علمی پژوهشی
فضای مجازی و فرهنگ متاورس
محسن رجبی؛ محمدصادق نصراللهی
چکیده
چالشآفرینی هوش مصنوعی در آینده، بهویژه در نسبت انسان با سیستمهای هوشمند و قدرتمندیِ کارکردهای آن در رسانههای اجتماعی، دغدغهای است که بهدنبال بررسی بیشتر آن از طریق توجه فرهنگی به فناوری، پیامدشناسی فرهنگی را پیش روی ما قرار داده است. هدف اصلی مقاله واکاوی پیامدهای فرهنگی توسعه هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی است و اینکه ...
بیشتر
چالشآفرینی هوش مصنوعی در آینده، بهویژه در نسبت انسان با سیستمهای هوشمند و قدرتمندیِ کارکردهای آن در رسانههای اجتماعی، دغدغهای است که بهدنبال بررسی بیشتر آن از طریق توجه فرهنگی به فناوری، پیامدشناسی فرهنگی را پیش روی ما قرار داده است. هدف اصلی مقاله واکاوی پیامدهای فرهنگی توسعه هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی است و اینکه کاربرد و توسعه هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی چه پیامدهای مثبت و منفی فرهنگی دارد. این مقاله با روشهای اسنادی، توصیفی-تحلیلی، مصاحبه و تحلیل مضمون مصاحبههای انجامشده با خبرگان انجام شده است. یافتهها نشان میدهد هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی باعث تغییرات گستردهای میشود که باید مورد توجه ذینفعان توسعه و کاربرد فناوری قرار بگیرد. در اکثر حوزههای فرهنگی، پیامدهای همزمان مثبت و منفی دارد؛ یعنی هم فرصتآفرین و هم تهدیدزا است و توجه به هر دو وجه مذکور در حوزه سیاستگذاری توسعه هوشمصنوعی مهم و اساسی است. از مهمترین پیامدهای فرهنگی کاربرد و توسعه هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی میتوان به مقیاسپذیری (گسترش دامنه) اثربخشی تصمیمات و اقدامات انسانی، ساختاردهی جدید به نظام ارتباطی انسانها، دگرگونی در نحوه مصرف فرهنگی، کاهش قدرت انتخاب انسانها و تفویض آن به هوش مصنوعی، اختلال در کارکرد بازنمایی حقیقت در رسانهها، برهم خوردن تعادل بین مزایای محتوای شخصیسازیشده و حفظ حریم خصوصی، تأثیرات ضدفرهنگی طراحان و صاحبان فناوری بر کارکرد سیستمهای هوشمند، تحول در شیوه تعامل انسان و فناوری، عدم شفافیت تبعات به کارگیری هوش مصنوعی، محدود شدن قدرت حکمرانی سنتی و عدم امکان نظارت و قانونگذاری موثر و... اشاره کرد.
مقاله مروری
فضای مجازی و فرهنگ متاورس
صدرا خسروی
چکیده
آموزش غیرحضوری در دروان کرونا و در روزهای آلودگی هوا، نیاز به تأمین شرایط برای بهبود تجربه آموختن از راه دور برای دانشجویان را بر ما آشکارتر کرد. یکی از تلاشها در این راستا، تجهیز برخی دانشگاههای ایران، به برخی سختافزارها و نرمافزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بوده است. آزمایشگاههای مجهز به تجیهزات متاورس، و آزمایشهای ...
بیشتر
آموزش غیرحضوری در دروان کرونا و در روزهای آلودگی هوا، نیاز به تأمین شرایط برای بهبود تجربه آموختن از راه دور برای دانشجویان را بر ما آشکارتر کرد. یکی از تلاشها در این راستا، تجهیز برخی دانشگاههای ایران، به برخی سختافزارها و نرمافزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بوده است. آزمایشگاههای مجهز به تجیهزات متاورس، و آزمایشهای پژوهش بر روی خود متاورس در دانشگاهها، راهاندازی و بهرهبرداری شدهاند تا تجسم مفاهیم ناآشنا یا انتزاعی و انجام آزمایشهای خطرناک یا پرهزینه را تجهیز و تسهیل کنند. منظور از متاورس، دنیای مجازیِ غوطهورانه است که از طریق فناوریهای تولید واقعیت جایگزین در دسترس است. پرسش این است اگر متاورس در خارج از دانشگاه هم در دسترس است، و امکانهای آموختن در آن فراوان هستند، دیگر چه نیازی به دانشگاه است؟ آیا بسط متاورس، با قبض دانشگاه، همراه است؟ آیا دانشگاهها می توانند متاورس را در فعالیتهای آموزشی به کار گیرند ولی کارکرد نهادی خود را حفظ کنند؟ آیا اغلب دانشگاهها به متاورس منتقل خواهند شد؟ آیا ساختار دانشگاهها در متاورس متفاوت خواهد بود؟ پاسخگویی به این پرسشها نیازمند آن است که نسبت زبانی و مناسبات اجتماعی دانشگاه، فناوری، و جامعه را بازاندیشی کنیم که نیازمند بازگشت به مفهوم دانشگاه، توجه به نقطه عطف چرخش انتظارها از دانشگاه، و فراروندهای دگرگونیهای دیجیتال در جامعه است. در این مقاله، ایده دانشگاه و بافت تاریخی آن، تحول گفتمانی چیستی دانشگاه و طرح مفهوم، و ظهور واقعیتهای جایگزین و فضای متاورس را مرور کردیم و نسبت زبانی آنها را بازمفصلبندی کردیم، تا بتوانیم تصویری بزرگ از مناسبات اجتماعی آنها را ترسیم کنیم و نقدی معرفتشناختی بر بحث سازگاری و ناسازگاری متاورس و دانشگاه ارائه دهیم.
مقاله علمی پژوهشی
فضای مجازی و فرهنگ متاورس
بهناز احمدوند؛ آرتین جهانشاهی
چکیده
دسنترالند یک بازی متاورس مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که شبکهای از کاربران را از سراسر جهان به مشارکت، تعامل و بازی در دنیای مجازی دعوت میکند. در این پلتفرم کاربران میتوانند از طریق درگاههای درونبرنامهای و شبکه همتا به همتا به خرید و فروش املاک مجازی بپردازند. کاربران میتوانند از طریق خریداری توکنهای لَند، صاحب املاک ...
بیشتر
دسنترالند یک بازی متاورس مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که شبکهای از کاربران را از سراسر جهان به مشارکت، تعامل و بازی در دنیای مجازی دعوت میکند. در این پلتفرم کاربران میتوانند از طریق درگاههای درونبرنامهای و شبکه همتا به همتا به خرید و فروش املاک مجازی بپردازند. کاربران میتوانند از طریق خریداری توکنهای لَند، صاحب املاک مجازی شوند. به علت وابستگی جداییناپذیر محتوا از پلتفرم، رابطه مالکیت صاحبان املاک مجازی از طریق قرارداد شرایط خدمات تنظیم یافته است. شرایط خدمات، بهعنوان قراردادی جایز و الحاقی مابین مالک پلتفرم و کاربر است که در آن سیاستها و الزامات حاکم بر بازی ارائه شده است. مقاله حاضر با روش توصیفیـتحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، از جمله قراردادهای دسنترالند، درصدد بررسی وضعیت حقوق مالکیتی صاحبان املاک مجازی در رابطه با صاحبان پلتفرم است. بر اساس قرارداد شرایط خدمات متاورس دسنترالند، مالکیت عناوین و حقوق مربوط به کدی که پلتفرم برپایۀ آن ایجاد شده است و نیز آیتمهای پیشفرض بازی بهطور مطلق در اختیار مالکان پلتفرم و مجوزدهندگان آن است. در مقابل، صاحبان املاک دارای حقوق مالکیتی مربوط به عناوین و زمین مجازی مربوطه هستند. مالک زمین حق دارد حقوق مالکیتی خود را اعمال کرده و در آن جز محتوای ممنوع شده توسط قرارداد شرایط خدمات، هر محتوایی را با توجه به سیاستها و ضوابطی که برای محدوده ملک خود تعیین میکند، منتشر کند. قرارداد شرایط خدمات بهطور عمده به نفع پلتفرم تنظیم شده است و اختیارات گستردهای برای خاتمه و تعلیق قرارداد بدون اطلاع قبلی شناسایی شده است. با عنایت به وابستگی مالکیت مالک به کد پلتفرم و نیز ارزشگذاری جمعی نسبت به داراییهای دیجیتال، در صورت تصمیم مالکان پلتفرم بر انحلال آن، مالکیت کاربر متزلزل به نظر میرسد.