مقاله علمی پژوهشی
مطالعات فرهنگی
مقصود فراستخواه
چکیده
ساختارها در سطح کلان و عادتوارههای محققان، مانع از اثربخشی تحقیقات علوم انسانی در ایران میشود؛ اما این پایان داستان نیست. پژوهشگران با این محدودیتهای ساختاری و زمینهای کلنجار میروند و از این طریق فرهنگهای مطالعاتی متنوعی رقم میخورد. این مقاله با هدف فهمی از گره فروبستهٔ تحقیقات علوم انسانی در ایران به سراغ نظریهای ...
بیشتر
ساختارها در سطح کلان و عادتوارههای محققان، مانع از اثربخشی تحقیقات علوم انسانی در ایران میشود؛ اما این پایان داستان نیست. پژوهشگران با این محدودیتهای ساختاری و زمینهای کلنجار میروند و از این طریق فرهنگهای مطالعاتی متنوعی رقم میخورد. این مقاله با هدف فهمی از گره فروبستهٔ تحقیقات علوم انسانی در ایران به سراغ نظریهای موقعیتی و خاص و زمینهمند رفته است. تجربۀ زیستۀ میانذهنیِ 32 تن عضو هیئت علمی نهادهای سیاستپژوهی با تنوعات رشتهایشان، فهم نسبتاً عمیقتری از گوناگونی بسیار در فرهنگهای مطالعاتی آنها به دست میدهد. ششصد گزاره با تکنیک «CCDA» تحلیل شده و با یادداشتهای فنی به مدلی برای توضیح امر منجر شده است. ما با یک وضعیت دوگانهٔ مرزی در تحقیقات مواجه هستیم. دوازده دسته شرایط اثرگذار، یازده وضعیت زمینهای و دوازده گروه سنخشناسی راهبردهایی که محققان در چنین شرایطی در پیش میگیرند و تنوع فرهنگ مطالعاتی آنها با آثار و نتایج اکتشاف شده است. گرچه بهجای جذب دانش با حالاتی از دانش سرگردان، دانش معطل، دانش پرستیژی و یا دانش تصنعی مواجه هستیم، اما عرصه خالی از انواع ابتکارات بدیع در فرهنگهای مطالعاتی پژوهشگران ایرانی نیست.
مقاله روششناختی
علوم اجتماعی و ارتباطات
میلاد یزدچی؛ نفیسه شریفی؛ ابولفضل شریفیان
چکیده
در ارزیابی تحقیقات کیفی، بهمنظور درک بهتر توصیفات یا استدلالات محققان، آشنایی خواننده متن درباره محقق و جایگاه او در تحقیق و شکلگیری مسئله تحقیق ضروری بهنظر میرسد. خواننده با شناخت نسبی از محقق میتواند برخی سوگیریها و پیشفرضهایی را که در تحقیق اثر گذاشتند تشخیص دهد در این مقاله با استفاده از رویکرد مردمنگاری انتقادی ...
بیشتر
در ارزیابی تحقیقات کیفی، بهمنظور درک بهتر توصیفات یا استدلالات محققان، آشنایی خواننده متن درباره محقق و جایگاه او در تحقیق و شکلگیری مسئله تحقیق ضروری بهنظر میرسد. خواننده با شناخت نسبی از محقق میتواند برخی سوگیریها و پیشفرضهایی را که در تحقیق اثر گذاشتند تشخیص دهد در این مقاله با استفاده از رویکرد مردمنگاری انتقادی و با تحلیل محتوای کیفی هشت مقاله و یک کتاب که در سالهای اخیر در ایران منتشر شده است بهدنبال پاسخگویی به این سؤال هستیم که چرا صحبت از جایگاه محقق در پژوهشها و مطالعات اجتماعی اهمیت دارد؟ حذف محقق یا مشخص نبودن جایگاه محقق و اهمیت مسئله برای محقق در حین انجام مطالعات بهویژه در زمان نوشتار گزارشها و نتایج تحقیق چه آسیبها و پیامدهایی در پی دارد؟ رعایت نکردن رویکرد بازتابی در تحقیقات و مشخص نبودن جایگاه محقق تبعاتی را همچون پنهان کردن خود و انگیزههای شخصی در تحقیق، حقیقت پنداشتن برخی از اندیشهها و تفکرات خود، سلب کردن این امکان از خواننده که بتواند سوگیریهای ممکن را تشخیص دهد، در پی دارد. مشخص نبودن جایگاه محقق زمینه را برای بروز پیامدهایی همچون خود قهرمان پنداری محقق، ایجاد راهکارهای سریع آماده میکند. محقق با افتادن در این دامها از مسیر تحقیق و فهم مسئله فاصله میگیرد.
مقاله علمی پژوهشی
آموزش عالی
روزبه آقاجری؛ عباس کاظمی؛ رضا ماحوزی؛ محمدرضا کلاهی
چکیده
هر تعریفی از مسئولیت اجتماعی دانشگاه دربردارندهی آن است که شکل خاصی از دانشگاه را پیشاپیش در نظر گرفته باشیم. این شکلها چه هستند و چه پیامدهایی دارند. این مقاله که بر پژوهشهای منتشره در حوزه مسئولیت اجتماعی دانشگاه در دهه ۱۳۹۰ شمسی متمرکز است، درصدد شناسایی الگوهایی بر پایه پژوهشهای مورد بررسی برآمده است. سپس با واکاوی انتقادی ...
بیشتر
هر تعریفی از مسئولیت اجتماعی دانشگاه دربردارندهی آن است که شکل خاصی از دانشگاه را پیشاپیش در نظر گرفته باشیم. این شکلها چه هستند و چه پیامدهایی دارند. این مقاله که بر پژوهشهای منتشره در حوزه مسئولیت اجتماعی دانشگاه در دهه ۱۳۹۰ شمسی متمرکز است، درصدد شناسایی الگوهایی بر پایه پژوهشهای مورد بررسی برآمده است. سپس با واکاوی انتقادی این شکلها نشان داده شده که چرا باید از مطالعات موجود فراتر رفت و به شکلهای بدیل دیگر اندیشید که بهتر بتواند مسئولیت اجتماعی دانشگاه را صورتبندی کند. سه شکل اصلی دانشبنگاه، دانشگاه خدمتمحور و دانشگاه اجتماعی بر اساس رویکردهای موجود در فضای مطالعات دانشگاه و مسئولیت اجتماعی آن شناسایی شدند. این سه شکل مورد واکاوی و نقد قرار گرفت تا شکل چهارم یعنی دانشگاه بومشناختی همچون بدیلی مسئولتر از نظر اجتماعی معرفی شود. درواقع، بهشکلی ضمنی میخواهیم نشان دهیم که که الگوها و رویکردهای پژوهشگران نقشی اساسی در شکلیابی جهتگیری پژوهشی آنها دارد و همین ضرورت ارائه شکلها و الگوهای بدیل را نشان میدهد. چرا که امکانهای تازه نظری و پژوهشی را ایجاد میکند. یافتهها نشان داد که بدون وجود درکی هستیشناختی از دانشگاه، هر شکلی از صورتبندی مسئولیت اجتماعی به تقلیل وجوه گوناگون دانشگاه به وجوه بازار یا دولت میانجامد؛ چیزی که بهویژه در پژوهشهای دانشگاهی ایرانی درباره مسئولیت اجتماعی دانشگاه به چشم میخورد. پیشنهاد ما توجه به دانشگاه بومشناختی همچون بدیلی مهم است که رونالد بارنت آن را صورتبندی کرده است.
مقاله علمی پژوهشی
جامعه شناسی
خدیجه کشاورز
چکیده
دانشجویان نسلی هستند که در تعیین آینده کشور نقش دارند و ذهنیت آنان دربارۀ امید و ناامیدی برای طرحریزی آیندهشان در ایران، بر جامعۀ ایران تأثیرگذار است. موضوع امید و نگرانی دربارهٔ آینده در جامعه ایران سالهاست که اندیشمندان، سیاستورزان و فعالان اجتماعی را متوجه خود کردهاست. این مقاله تلاش میکند به چگونگی شکلگیری ذهنیت ...
بیشتر
دانشجویان نسلی هستند که در تعیین آینده کشور نقش دارند و ذهنیت آنان دربارۀ امید و ناامیدی برای طرحریزی آیندهشان در ایران، بر جامعۀ ایران تأثیرگذار است. موضوع امید و نگرانی دربارهٔ آینده در جامعه ایران سالهاست که اندیشمندان، سیاستورزان و فعالان اجتماعی را متوجه خود کردهاست. این مقاله تلاش میکند به چگونگی شکلگیری ذهنیت امیدوار یا ناامید دانشجویان در شرایط ایران امروز بپردازد. رویکرد این مقاله کیفی است و با 26 دانشجوی دختر و پسر از دانشگاههای دولتی شهر تهران مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شده است. روش تحلیل اطلاعات در این پژوهش، تحلیل مضمون است. در این مقاله از مفهومپردازی غسان حاج، مردمشناس لبنانیـاسترالیایی درباره جوامع بهمثابه «مکانیزمهای تولید و توزیع امید» استفاده شدهاست. یافتهها نشان میدهند که امیدِ جمعی در میان بخش مهمی از مشارکتکنندگان پژوهش غایب است؛ آنها بهدلیل وجود تبعیضهای سیستماتیک و تقاطع تبعیض، از دایرهٔ تولید و توزیع امید طرد میشوند. یکی از پیامدهای ناامیدی اجتماعی، تمایل به مهاجرت به خارج از ایران در میان مشارکتکنندگان این مطالعه است. از آنجا که انسداد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به گسترش ناامیدی اجتماعی در میان مشارکتکنندگان دامن میزند، به رسمیت شناختن جنبشهای اجتماعی و گشودگی نهادهای حکمرانی به طرح مطالبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم و تلاش در جهت برآوردهساختن این مطالبات، میتواند به گسترش امید اجتماعی در جامعه کمک کند. نتایج پژوهش میتواند نگاه ما به مسئله امید را در میان همه اقشار جامعه تعمیق بخشد.
مقاله علمی پژوهشی
بازیهای رایانه
فردین محمدی
چکیده
پرسش اصلی مقالۀ حاضر این است که در سریال «آقازاده»، میدان قدرت چگونه بازنمایی شده است. در راستای پاسخ به این پرسش، از نظریه پیر بوردیو بهمثابه چشمانداز نظری بهره گرفته شد. بهلحاظ روششناسی نیز از روش ساختارگرایی تکوینی بوردیو استفاده شد و این متن در سه سطح عادتواره، ساختار، و رابطۀ میدان قدرت با میدانهای دیگر، با بهکارگیری ...
بیشتر
پرسش اصلی مقالۀ حاضر این است که در سریال «آقازاده»، میدان قدرت چگونه بازنمایی شده است. در راستای پاسخ به این پرسش، از نظریه پیر بوردیو بهمثابه چشمانداز نظری بهره گرفته شد. بهلحاظ روششناسی نیز از روش ساختارگرایی تکوینی بوردیو استفاده شد و این متن در سه سطح عادتواره، ساختار، و رابطۀ میدان قدرت با میدانهای دیگر، با بهکارگیری روش تحلیل اسنادی و فن تحلیل مضمون، بررسی شد. نتایج بهدستآمده، بیانگر این است که میدان قدرت، بهلحاظ ساختاری، میدانی است ناهمگون و سلسلهمراتبی و محل رقابت و منازعه بین عاملان اجتماعی با عادتوارۀ مذهبیـعدالتمحور و عاملان اجتماعی با عادتوارۀ اقتصادی و دنیاگرایانه. بهلحاظ ارتباط فرامیدانی، میدان قدرت بهطور مستقیم و غیرمستقیم با همۀ میدانهای اجتماعی رابطه دارد و این رابطه بهگونهای است که ساختار میدانهای اجتماعی دیگر را تحت تأثیر ساختار خود قرار داده است؛ نفوذ عاملان اجتماعی منفعتطلب میدان قدرت بر میدان قانون، سیاست، عدالت و قضا، و اقتصاد، ازیکسو، موجب کاهش استقلال نسبی این میدانها و ازسویدیگر، موجب گسترش فساد در آنها شده است. البته استقلال نسبی بیشتر میدان عدالت و قضا، موجب شده است که عاملان اجتماعی عدالتمحور میدانِ قدرت، توان نظارت و بررسی بیشتری بر فعالیت عاملان اجتماعی میدانهای دیگر داشته باشند و بتوانند فعالیتهای غیرقانونی عاملان اجتماعی منفعتطلب میدانهای اجتماعی، ازجمله میدان قدرت، را با دقت رصد و کنترل کنند و شبکۀ قدرت فسادآمیزی که در جامعه شکل گرفته است را شناسایی و ریشهکن کنند. این بهآنمعناست که باید به آینده امیدوار بود.
مقاله علمی پژوهشی
مطالعات فرهنگی
جمال الدین هنرور؛ مختار رستمی؛ مریم ازنب؛ فائزه طاهری سرمد
چکیده
معماری بومی شاخهای از معماری بر پایه نیازهای منطقهای و مصالح ساختمانی است که بازتاب سنتهای منطقهای است. شهر پاوه در شمالغربی استان کرمانشاه با قدمتی بیش از سه هزار سال بسیاری از بناهای ارزشمند را در خود جای داده است که به صورت پلکانی و با توجه به توپوگرافی زمین ساخته شدهاند. هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیرگذاری ...
بیشتر
معماری بومی شاخهای از معماری بر پایه نیازهای منطقهای و مصالح ساختمانی است که بازتاب سنتهای منطقهای است. شهر پاوه در شمالغربی استان کرمانشاه با قدمتی بیش از سه هزار سال بسیاری از بناهای ارزشمند را در خود جای داده است که به صورت پلکانی و با توجه به توپوگرافی زمین ساخته شدهاند. هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیرگذاری فرهنگ و معیشت در شکلگیری کالبدی و فضایی زیستی خانههای سنتی پاوه است. روش این تحقیق از نوع کاربردی، و به لحاظ ماهیت از نوع پیمایشی، و به لحاظ شیوه تحلیل دادهها، توصیفی ـ تحلیلی است. دادهها به دو روش آماری و مشاهده تجزیهوتحلیل شدهاند. اطلاعات از طریق معیارهای معیشتی، موقعیت جغرافیایی، نوع مصالح، فرهنگ، عوامل محیطی و با روش مشاهده در بهار 1402 جمعآوری شد و از طریق آزمونهای تحلیل عاملی و رگرسیون با نرمافزارهای SPSS و LISREL تجزیهوتحلیل شد. اعتبار سنجی روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. با تحلیل عاملی تأییدی مؤلفههای تحقیق با بار عاملی بالای 0.4 شناسایی و تأیید شدند. براساس یافتهها، مؤلفه فرهنگ و اقلیم بالاترین تأثیر را بر شکلگیری کالبدی و فضایی خانههای سنتی شهر پاوه دارند. ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، معیشتی شامل استفاده از مصالح بومآورد، سلسلهمراتب فضایی، تفکیک درست فضاها، ساخت خانهها در بالا یا کنار یکدیگر و توجه به نکات اقلیمی از جمله جهتگیری صحیح، بهکارگیری کرسیچینی، ابعادمناسب بازشوها و... مهمترین عوامل در شکلگیری کالبد و سازمان فضایی خانه در پاوه است.