اهداف |
فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران، فصلنامهای علمی و پژوهشی است که در حوزه مطالعات فرهنگی و جامعهشناسی فرهنگی فعالیت میکند. این فصلنامه با هدف کمک به گسترش شناخت از فرهنگ جامعه ایرانی و تحولات آن توسط مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتشار مییابد. با توجه به چرخش فرهنگی در حوزه معرفتشناسی و علوم اجتماعی، این فصلنامه تلاش میکند در حوزه تولید علم در کشور خلاءهای موجود را برطرف کند.
|
چشمانداز |
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران مقالههایی را در حوزه تحقیقات فرهنگی ایران جهت بررسی و ورود به فرایند داوری میپذیرد. برخی موضوعات قابل پذیرش شامل موارد زیر میباشد:
|
مسائل فرهنگی ایران |
1. هنجارهای فرهنگی؛ 2. بیثباتی فرهنگی و چندرگهای شدن فرهنگها؛ 3. اینترنت و شکلگیری لایههای جدید فرهنگی؛ 4. غریب شدن فرهنگ بومی در میان فرهنگهای وارداتی؛ 5. ناهنجاریهای فرهنگی؛ 6. هویت ملی و فرهنگ؛ 7. تأخر و گمگشتگی فرهنگی؛ 8. تعامل و انتقال فرهنگ؛ 9. الگوهای پویایی فرهنگ بومی؛ 10. فرهنگ و اقوام؛ 11. فرهنگ و نمادهای فرهنگی (کتاب، موسیقی، سینما، مطبوعات، ماهواره، نقاشی و ...)؛ 12. لغزشهای اجتماعی و فرهنگی؛ 13. فرهنگ و رقابت (چشم و همچشمی)؛ 14. فرهنگ و خلاء فرهنگی؛ 15. فرهنگ و احساس کهتری یا عقدههای حقارت؛ 16. فرهنگ و معارضان فرهنگی؛
|
فرهنگ و آئینهای دینی ایران |
1. فرهنگ و مراسم مذهبی؛ 2. سبک عزاداریها و فرهنگ ایران؛ 3. فرهنگ و آئینهای عاشورایی؛ 4. فرهنگ و تعزیه؛ 5. فرهنگ و موسیقی مذهبی؛ 6. فرهنگ و عزاداری؛ 7. فرهنگ و اعیاد مذهبی؛ 8. فرهنگ و مرثیهخوانی؛ 9. فرهنگ و جریانشناسی آئینهای مذهبی؛ 10. فرهنگ و آسیبشناسی مراسم مذهبی؛ 11. فرهنگ و شعائر مذهبی؛ 12. فرهنگ دینی و ملی ایران؛ 13. فرهنگ و مکان مراسم آئینهای دینی مذهبی؛ 14. فرهنگ و زمان مراسم آئینهای دینی مذهبی؛ 15. فرهنگ و ادبیات آئینهای دینی و مذهبی؛ 16. فرهنگ و عناصر رایج در آئینهای دینی و مذهبی؛ 17. فرهنگ و کارکردهای مراسم دینی و مذهبی در ایران؛ 18. زنان و آئینهای دینی و مذهبی در ایران؛ 19. فرهنگ در تمدن ایران باستان؛ 20. فرهنگ در تمدن اسلام؛ فرهنگ در تمدن ایران اسلامی
|
فرهنگ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی |
1. خانواده و شبکه ای شدن ارتباطات خانواده 2. شبکه های اجتماعی و توسعه اخبار دروغ 3. شبکه های اجتماعی و اختلال و توسعه ارتباطات بین فرهنگی 4. روابط فردی، اعتماد و فضای مجازی 5. فضای مجازی و ظهور فرهنگ ها و خرده فرهنگ های جدید 6. فضای مجازی و دو رگه ای شدن و نامعین شدن هویت ها 7. شبکه های اجتماعی و توسعه جرائم اجتماعی 8. ارزش های اجتماعی و شبکه های اجتماعی
|
آموزش عالی و فرهنگ |
1. فرهنگ و دانشگاه ایرانی؛ 2. سیاستگذاری فرهنگی در دانشگاه؛ 3. فرهنگهای رسمی و غیررسمی در دانشگاه ایرانی؛ 4. تحلیل فضای فرهنگی در دانشگاهها؛ 5. دانشگاه فرهنگی؛ 6. فضای کالبدی و معماری دانشگاه و فرهنگ ایران اسلامی؛ 7. سبک زندگی دانشجویی و تغییرات فرهنگی؛ 8. فرهنگ دانشگاهی و تعامل آنها با فرهنگ عمومی؛ 9. فرهنگ علمی؛ 10. اخلاق علمی؛ 11. دانشگاه و تولید و بازتولید فرهنگ؛ 12. دانشگاه و ارزشهای فرهنگی؛ 13. دانشگاه و فرهنگ نخبگی؛ 14. تغییرات فرهنگی و دانشگاه؛ 15. دانشگاه و فرهنگ توسعه و پیشرفت؛ 16. دانشگاه و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی؛ 17. دانشگاه و فرهنگ صرفهجویی، مصرف، محیط زیست و ...؛ 18. خصوصیسازی آموزش عالی و تمایز فرهنگی؛ 19. آموزش عالی برابری و نابرابری فرهنگی؛ 20. بازاریشدن آموزش عالی و کالایی شدن علم؛ 21. سرمایهگذاری در آموزش عالی و بهرهوری فرهنگی؛ 22. عرضه و تقاضای آموزش عالی و مصرف فرهنگی علم
|
فرهنگ و پیشرفت ایران |
1. فرهنگ و فرا صنعتی شدن؛ 2. فرهنگ و خودکفایی در نیازهای اساسی؛ 3. فرهنگ و افزایش بهره وری؛ 4. فرهنگ و ارتقاء سطح سواد؛ 5. فرهنگ و ارتقاء خدمات رسانی به شهروندان؛ 6. فرهنگ و افزایش امید به زندگی؛ 7. فرهنگ و رشد ارتباطات؛ 8. فرهنگ و تحول بر اساس عناصر اصلی هویت ملی و آرمان های اساسی؛ 9. توسعه و هویت فرهنگی؛ 10. هویت و پایداری فرهنگی؛ 11. توسعه و پیامدهای فرهنگی؛ 12. توسعه و چالشهای فرهنگی؛ 13. توسعه و تغییرات ارزشی در ایران؛ 14. توسعه و همزیستی فرهنگی؛ 15. فرهنگ و فضای مجازی؛ 16. فرهنگ و شبکههای اجتماعی؛ 17. فرهنگ و شهر؛ 18. فرهنگ جهانیشدن و نیازهای ملی
|
تغییرات فرهنگی؛ روندشناسی فرهنگی و آینده فرهنگی ایران |
1. مؤلفههای مؤثر بر تغییرات فرهنگی؛ 2. روندهای تغییر در فرهنگ ایران؛ 3. آیندة فرهنگ جهانی در ایران؛ 4. فرهنگ و دوجهانی شدن (دو فضایی شدن)؛ 5. فرهنگ و ماهواره؛ 6. فرهنگ و ارتباطات توریسم؛ 7. فرهنگ و ارزشهای مادی و فرامادی؛ 8. بنیانهای تغییرات فرهنگی؛ 9. نشانهشناسی فرهنگی؛ 10. فناوری و الگوهای جدید فرهنگی؛ 11. فرهنگ و تغییر نگرشهای دینی.
|
خواهشمند است به هنگام ارسال مقاله، موضوع مرتبط با مقاله خود را مطابق موارد بالا انتخاب نمایید. |