نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 دانشیار مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده
رشد روزافزون استفاده از فناوریهای مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات و شبکههای مجازی، امکانی را برای تحول و توسعه آموزشی در بستر متاورس ایجاد کرده است؛ امکانی که از یکسو به قابلیتهای توسعه زیرساختی، و از سوی دیگر، به جنبههای محتوایی و ساختاری آموزش در جامعه برمیگردد. موضوعی که بهرغم جنبههای مثبت و منفی آن برای دستیابی به فراآموزش نیازمند توجه جدی است. در همینراستا، این مقاله سعی دارد چالشهای آموزش را در دنیای متاورس از نظر متخصصان واکاوی کند. بههمین منظور، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و از طریق گردآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساختاریافته با 12 نفر از متخصصان موضوعی مصاحبه شد و این مصاحبهها تا حد اشباع دادهها انجام گرفت. تجزیهوتحلیل اطلاعات به شیوه استقرایی انجام شد و برای ارزیابی قابلیت اطمینان تحلیلمحتوا از روش «استفاده از کدگذاران مستقل و گروه خبرگان» استفاده شد. یافتهها نشان داد چالشهای آموزش در متاورس مشتمل بر مضامینی چون ساختشکنی آموزش، بازیگونهسازی، تنازع تنوع و تکینگی، چالش ناشناختگی، منافع مالکیت معنوی، عدالت آموزشی، سازگاری درکشده، چالش درگیری، وابستگی و یادگیری پساواقع است. بهنظر میرسد قابلیتهای بهرهگیری از متاورس آموزشی در ایران به دلیل چالشهای پیشگفته همچنان میسر نیست. هر چند ظرفیتها و قابلیتها برای توسعه آموزشی ضروری است اما پیشزمینههای استفاده از آن برای آمادهسازی نسلهای بعدی از طریق برنامهریزی و براساس یافتههای این مقاله میتواند تا حد زیادی به افزایش ضریب استفاده از جنبههای مثبت آن کمک کند.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله