فضای مجازی و فرهنگ متاورس
فاطمه خوشنویسان؛ مریم طلائی؛ سعید شریفی
چکیده
رشد روزافزون استفاده از فناوریهای مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات و شبکههای مجازی، امکانی را برای تحول و توسعه آموزشی در بستر متاورس ایجاد کرده است؛ امکانی که از یکسو به قابلیتهای توسعه زیرساختی، و از سوی دیگر، به جنبههای محتوایی و ساختاری آموزش در جامعه برمیگردد. موضوعی که بهرغم جنبههای مثبت و منفی آن برای دستیابی به فراآموزش ...
بیشتر
رشد روزافزون استفاده از فناوریهای مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات و شبکههای مجازی، امکانی را برای تحول و توسعه آموزشی در بستر متاورس ایجاد کرده است؛ امکانی که از یکسو به قابلیتهای توسعه زیرساختی، و از سوی دیگر، به جنبههای محتوایی و ساختاری آموزش در جامعه برمیگردد. موضوعی که بهرغم جنبههای مثبت و منفی آن برای دستیابی به فراآموزش نیازمند توجه جدی است. در همینراستا، این مقاله سعی دارد چالشهای آموزش را در دنیای متاورس از نظر متخصصان واکاوی کند. بههمین منظور، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و از طریق گردآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساختاریافته با 12 نفر از متخصصان موضوعی مصاحبه شد و این مصاحبهها تا حد اشباع دادهها انجام گرفت. تجزیهوتحلیل اطلاعات به شیوه استقرایی انجام شد و برای ارزیابی قابلیت اطمینان تحلیلمحتوا از روش «استفاده از کدگذاران مستقل و گروه خبرگان» استفاده شد. یافتهها نشان داد چالشهای آموزش در متاورس مشتمل بر مضامینی چون ساختشکنی آموزش، بازیگونهسازی، تنازع تنوع و تکینگی، چالش ناشناختگی، منافع مالکیت معنوی، عدالت آموزشی، سازگاری درکشده، چالش درگیری، وابستگی و یادگیری پساواقع است. بهنظر میرسد قابلیتهای بهرهگیری از متاورس آموزشی در ایران به دلیل چالشهای پیشگفته همچنان میسر نیست. هر چند ظرفیتها و قابلیتها برای توسعه آموزشی ضروری است اما پیشزمینههای استفاده از آن برای آمادهسازی نسلهای بعدی از طریق برنامهریزی و براساس یافتههای این مقاله میتواند تا حد زیادی به افزایش ضریب استفاده از جنبههای مثبت آن کمک کند.
مطالعات فرهنگی
نعمت الله فاضلی؛ سعید شریفی؛ مریم طلائی
چکیده
رفتار کنشگران اقتصادی را نمیتوان بدون درنظر داشتن تأثیر عامل فرهنگ و بهتنهایی درک کرد. نقش فرهنگ در کنشگری اقتصادی، بهویژه در بین جوانان، بهدلیل اینکه میتواند بر ارزشگذاری رفتار، هدف، و معیار آن تأثیر بگذارد (با اینکه کمتر به آن توجه شده است)، دارای اهمیت راهبردی است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی برداشتهای فرهنگی ...
بیشتر
رفتار کنشگران اقتصادی را نمیتوان بدون درنظر داشتن تأثیر عامل فرهنگ و بهتنهایی درک کرد. نقش فرهنگ در کنشگری اقتصادی، بهویژه در بین جوانان، بهدلیل اینکه میتواند بر ارزشگذاری رفتار، هدف، و معیار آن تأثیر بگذارد (با اینکه کمتر به آن توجه شده است)، دارای اهمیت راهبردی است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی برداشتهای فرهنگی از پول در میان نسل جوان انجام شده است. روش بهکاررفته در این پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمونهای محتوای مصاحبهها، و جامعۀ آماری پژوهش، دربردارندۀ جوانان 18 تا 32سالۀ فعال در عرصۀ اقتصادی است. روش نمونهگیری هدفمند وابستهبهمعیار و غیرمتجانس بود که با 12 نفر به حد اشباع نظری رسید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود و اعتبار دادههای گردآوریشده، از طریق شاخصهای موثق بودن، انتقالپذیری، قابلیت وابستگی، و تأییدپذیری از شرایط بیرونی، توصیف عمیق، بازگشت به مصاحبهشوندگان و دو کدگذار، تأیید شد. یافتهها نشان داد که هدفانگاری پول، متناقضنمایی پول، درنظر گرفتن پول بهعنوان بدیل خوشبختی و محک اعتبار اجتماعی، ازجمله معناهای فرهنگی پول در بین نسل جوان بهشمار میآیند. افزونبراین، آنچه سببساز این معناها شده است، جایگزینی کارکرد با کاربرد پول، دوگانگی تربیتی، چیرگی عقل معاش، بازخوانی ارزش و هویت مبتنیبر پول ، تلۀ اجتماعی پول، و ابهام در مراجع پول است. بهطورکلی، یافتههای پژوهش نشان میدهد که ابهام و تناقض در فهم جوانان، سبب چرخش معنای پول، نسبت به گذشته شده، و نقش کاربردی پول را برجستهتر کرده است.