نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار جامعهشناسی، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تهران، ایران
چکیده
پرسش که اصلی این مقاله، چهگونگی فرایند ساخته شدن «خود» در دورهی دانشآموزی است. در اغلب پژوهشها که «ساخته شدن خود» را همان فرایند جامعهپذیری میدانند، نقش فعال خودِ دانشآموز در این فرایند نادیده مانده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد برنامهریزیهای کارگزاران جامعهپذیری فقط بخشی از زیستجهان دانشآموزی را میسازند که در اینجا به آن «خردهجهان برنامه» میگوییم. اما بخشِ به همان اندازه مهم دیگری وجود دارد که در اینجا «خردهجهان بازی» میخوانیم که در پژوهشهای پیشین کمتر به آن توجه شده. بازی، فعالیتی است که برای خود – نه به دلیلی غیر از خود – انجام میشود؛ و خردهجهان بازی جایی است که دانشآموز، خارج از کنترل برنامههای از پیش طراحی شده، آزادانه خود را بروز میدهد. انواع شیطنتهای کودکانه از قبیل دعواهای کودکانه، شیطنت در سر کلاس، گریز شیطنتآمیز از مدرسه، و تقلب کردن از سر شیطنت، نمونههایی از فعالیتهای این خردهجهان هستند. خودِ (self) دانشآموز، بیش از هر جا در خردهجهان بازی ساخته میشود؛ چرا که در این خردهجهان است که دانشآموز امکان بروز آزادانه، فعالانه و خلاقانهی خود را دارد. (در برابر خردهجهان برنامه که دانشآموز در آن بیشتر منفعل، اثرپذیر و تحت کنترل است). به این ترتیب زیستجهان دانشآموزی ترکیبی از دو خردهجهان بازی و برنامه است و در دیالکتیک میان بازیـبرنامه ساخته میشود؛ دیالکتیکی که متناظر است با دیالکیتک عملـنظر، فعالیتـانفعال، خلاقیت ـحافظه، فرستنده ـگیرنده و مبدأـمقصد. فرایند ساخته شدن خود در این دیالکتیک همزمان فرایند ساخته شدن جامعه نیز هست.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله