یونس شکر خواه؛ فاطمه کمالی چیرانی
چکیده
دولتهای آمریکا همیشه تلاش میکردند تا رسانهها را در جهت منافع سیاسی و اقتصادی صاحبان قدرت، کنترل کنند. تحلیل های نوام چامسکی سوگیری رسانههای آمریکایی را به نفع منافع «اقتصاد سیاسی» و «جانبداری از اسرائیل » نشان می دهد. همچنین، پژوهشها مشخص میکند که جهتگیری آمریکا در کنترل پوشش خبری، در مواقع بحرانی تشدید میشود. ...
بیشتر
دولتهای آمریکا همیشه تلاش میکردند تا رسانهها را در جهت منافع سیاسی و اقتصادی صاحبان قدرت، کنترل کنند. تحلیل های نوام چامسکی سوگیری رسانههای آمریکایی را به نفع منافع «اقتصاد سیاسی» و «جانبداری از اسرائیل » نشان می دهد. همچنین، پژوهشها مشخص میکند که جهتگیری آمریکا در کنترل پوشش خبری، در مواقع بحرانی تشدید میشود. در این پژوهش به بررسی جدید ترین روش آمریکا در سازماندهی رسانه ها در جنگ 2003، عراق میپردازیم. همچنین، روزنامهنگاری همراه که برای نخستینبار پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)آن را بهکار گرفت، مورد ارزیابی قرار میگیرد. مطالعات انتقادی فراوانی در مورد کارکرد روزنامه نگاری همراه به رشته تحریر درآمده، اما پژوهش حاضر بر آن است تا به ارزیابی عینیت این پدیده بر اساس تئوری میندیچ بپردازد. این پژوهش، محتوای خبری وبسایت فاکس نیوز را در دوره زمانی 20 مارچ تا 9 آوریل 2003، مورد بررسی قرار میدهد؛ دورهای که روزنامهنگاران آن را «سقوط بغداد» می نامند. به همین دلیل، عینیت 217 خبر از کلیپ های پیاده شده و لید گزارشهای زنده روزنامهنگاران همراه که در فاکس نیوز ارائه شدهاند، ارزیابی میشود.