فضای مجازی و فرهنگ متاورس
محسن رجبی؛ محمدصادق نصراللهی
چکیده
چالشآفرینی هوش مصنوعی در آینده، بهویژه در نسبت انسان با سیستمهای هوشمند و قدرتمندیِ کارکردهای آن در رسانههای اجتماعی، دغدغهای است که بهدنبال بررسی بیشتر آن از طریق توجه فرهنگی به فناوری، پیامدشناسی فرهنگی را پیش روی ما قرار داده است. هدف اصلی مقاله واکاوی پیامدهای فرهنگی توسعه هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی است و اینکه ...
بیشتر
چالشآفرینی هوش مصنوعی در آینده، بهویژه در نسبت انسان با سیستمهای هوشمند و قدرتمندیِ کارکردهای آن در رسانههای اجتماعی، دغدغهای است که بهدنبال بررسی بیشتر آن از طریق توجه فرهنگی به فناوری، پیامدشناسی فرهنگی را پیش روی ما قرار داده است. هدف اصلی مقاله واکاوی پیامدهای فرهنگی توسعه هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی است و اینکه کاربرد و توسعه هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی چه پیامدهای مثبت و منفی فرهنگی دارد. این مقاله با روشهای اسنادی، توصیفی-تحلیلی، مصاحبه و تحلیل مضمون مصاحبههای انجامشده با خبرگان انجام شده است. یافتهها نشان میدهد هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی باعث تغییرات گستردهای میشود که باید مورد توجه ذینفعان توسعه و کاربرد فناوری قرار بگیرد. در اکثر حوزههای فرهنگی، پیامدهای همزمان مثبت و منفی دارد؛ یعنی هم فرصتآفرین و هم تهدیدزا است و توجه به هر دو وجه مذکور در حوزه سیاستگذاری توسعه هوشمصنوعی مهم و اساسی است. از مهمترین پیامدهای فرهنگی کاربرد و توسعه هوش مصنوعی در رسانههای اجتماعی میتوان به مقیاسپذیری (گسترش دامنه) اثربخشی تصمیمات و اقدامات انسانی، ساختاردهی جدید به نظام ارتباطی انسانها، دگرگونی در نحوه مصرف فرهنگی، کاهش قدرت انتخاب انسانها و تفویض آن به هوش مصنوعی، اختلال در کارکرد بازنمایی حقیقت در رسانهها، برهم خوردن تعادل بین مزایای محتوای شخصیسازیشده و حفظ حریم خصوصی، تأثیرات ضدفرهنگی طراحان و صاحبان فناوری بر کارکرد سیستمهای هوشمند، تحول در شیوه تعامل انسان و فناوری، عدم شفافیت تبعات به کارگیری هوش مصنوعی، محدود شدن قدرت حکمرانی سنتی و عدم امکان نظارت و قانونگذاری موثر و... اشاره کرد.
علوم اجتماعی و ارتباطات
مونا جامی پور؛ علی نقی امیری؛ سحر کمره ای
چکیده
در سالهای اخیر، بهویژه با پدیدارشدن ویروس کرونا، رسانههای اجتماعی به بستری برای پشتیبانی از تعاملات کاربران و محتوای ایجادشده در شبکههای اجتماعی تبدیل شدهاند و کاربران میتوانند از طریق آنها وضعیت شخصی، اطلاعات، نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. با وجود مزایای انکارنشدنی این رسانهها در ابعاد مختلف زندگی فردی ...
بیشتر
در سالهای اخیر، بهویژه با پدیدارشدن ویروس کرونا، رسانههای اجتماعی به بستری برای پشتیبانی از تعاملات کاربران و محتوای ایجادشده در شبکههای اجتماعی تبدیل شدهاند و کاربران میتوانند از طریق آنها وضعیت شخصی، اطلاعات، نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. با وجود مزایای انکارنشدنی این رسانهها در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، استفاده از این برنامههای کاربردی جامعۀ بشری را با مسائل اخلاقی متعددی مواجه کرده است. هدف از این مقاله با روش کاربردی، شناسایی و اولویتبندی چالشهای اخلاقی رسانههای اجتماعی براساس روش تحقیق آمیختۀ متوالی است. در مرحلۀ اول، پس از مرور ادبیات در حوزۀ اخلاق فناوری بهطور عام و اخلاق در حوزۀ رسانههای اجتماعی با استفاده از روش گروه کانونی، چالشهای اخلاقی پالایش و طبقهبندی شدند و در مرحلۀ دوم، با بهرهگیری از روش پیمایش به ارزیابی و بومیسازی چالشهای شناساییشده از سوی خبرگان بیشتری پرداخته شد. جامعۀ آماری در هر دو مرحله، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی)، استادان و خبرگان حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات و اخلاق رسانههای اجتماعی بودند. نتایج حاصل از مقاله، 7 بُعد اصلی و 42 شاخص در حوزۀ اخلاق رسانههای اجتماعی را ارائه میکند که در این مقاله بررسی شدهاند. یافتههای بهدستآمده میتواند به سیاستگذاران در حوزۀ فناوری بصیرتی جامع درخصوص چالشهای پیش روی بهکارگیری شبکههای اجتماعی و اهمیت آنها ارائه دهد. این مقاله از لحاظ موضوعی دارای نوآوری بوده و کمتر به آن توجه شده است.