فلسفه آموزش و پرورش
رضا ماحوزی
چکیده
اینکه چرا و چگونه نظام آموزشی نوین ایران، که همزمان با افتتاح دارالفنون در سال ۱۲۳۰ شمسی آغاز شد، بهتدریج تحت نفوذ نظام آموزشی فرانسه قرار گرفت اما در اواخر قاجار و در تمام دوره پهلوی اول به دامن ملّیگرایی غلطید، و اینکه این دو زمینهٔ صوری و محتوایی از چه زمانی و با چه کیفیتی نظام آموزشی نوین ایران را درگیر کرد، موضوعی است که این ...
بیشتر
اینکه چرا و چگونه نظام آموزشی نوین ایران، که همزمان با افتتاح دارالفنون در سال ۱۲۳۰ شمسی آغاز شد، بهتدریج تحت نفوذ نظام آموزشی فرانسه قرار گرفت اما در اواخر قاجار و در تمام دوره پهلوی اول به دامن ملّیگرایی غلطید، و اینکه این دو زمینهٔ صوری و محتوایی از چه زمانی و با چه کیفیتی نظام آموزشی نوین ایران را درگیر کرد، موضوعی است که این نوشتار تلاش دارد بر پایه گزارشهای تاریخی و اسناد و تحلیلهای ارائهشده زمینههای چنین پیوندی را نشان دهد. برای پاسخ به پرسشهای فوق لازم است بدانیم کدام یک از ویژگیهای نظام آموزشی فرانسه با تمایلات میهنپرستانهٔ ایرانیها در انتهای قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم، که بیتأثیر از تحوّلات اروپا و غرب آسیا نبود، همراه شد. این مقاله نشان خواهد داد اقتضائات داخلی ایران، از جمله تثبیت امنیت داخلی و مرزی، تحوّلات فرهنگی و اقتصادی و ضرورتهای پزشکی در کنار زمینههای تاریخی التفات ایرانیان به فرانسه و انقلاب خوشنام آن، در دوره احمدشاهی که دوره تثبیت مشروطه نیز خوانده شده است، بهرویکار آوردن نظامی سیاسیـفرهنگیـاقتصادی منجر شد که در آن، حکومت مرکزی میبایست از طریق اتخاذ یکسانسازی فرهنگی ذیل ایدهٔ وحدت ملّی و طرح مدرنیته ایرانی، به مدد دو ابزار آموزش نوین و دیوانسالاری، تمامی آمال و آرزوهای مشروطهخواهان را محقق سازد.