محمدسعید تسلیمی؛ آمنه کلاته آقامحمدی
چکیده
با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانهای در تدوین خطمشی رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورتها و الگوهای سیاستگذاری رسانهای و سواد رسانهای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاستگذاری رسانهای متأثر از ...
بیشتر
با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانهای در تدوین خطمشی رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورتها و الگوهای سیاستگذاری رسانهای و سواد رسانهای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاستگذاری رسانهای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانهای» دست یابد. در این تحقیق بهمنظور دستیابی به هدف، میزان سواد رسانهای جامعة مورد مطالعه (نوجوانان دانشآموز) با حجم نمونة 384 نفر که از طریق نمونهگیری خوشهای و تصادفی به دست آمد، اندازهگیری شد. پس از استخراج عوامل مؤثر بر سواد رسانهای مصاحبههایی اکتشافی با ده نفر از اساتید علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه و مدیران و کارگزاران رسانه که با روش نمونهگیری هدفمند و گلولة برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. همچنین بهمنظور ارزیابی صحت و روایی الگوی پیشنهادی و تبیین جایگاه سواد رسانهای در سیاستگذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخشی از برنامههای صدا و سیمای ج.ا.ا.، بر پایة الگوی بهدستآمده از مؤلفههای سواد رسانهای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در نهایت استنتاج به عمل آمد.