مقاله علمی پژوهشی
مسعود کوثری؛ سید احمد عسکری
چکیده
این پژوهش در بستر مطالعات فرهنگی و از زاویة دید فرهنگیـانتقادی به مقولة آگهیهای تلویزیونی پرداخته است. پژوهش حاضر، برای خوانش فرهنگ از لابلای آگهیهای تبلیغاتی بر روی نهاد خانواده متمرکز شده است و خانواده را از دو بعد جنسیت و نسل، یعنی از منظر روابط جنسیتی و روابط نسلی مورد تحلیل قرار داده است. تمرکز اصلی تحقیق بر محور سیاست ...
بیشتر
این پژوهش در بستر مطالعات فرهنگی و از زاویة دید فرهنگیـانتقادی به مقولة آگهیهای تلویزیونی پرداخته است. پژوهش حاضر، برای خوانش فرهنگ از لابلای آگهیهای تبلیغاتی بر روی نهاد خانواده متمرکز شده است و خانواده را از دو بعد جنسیت و نسل، یعنی از منظر روابط جنسیتی و روابط نسلی مورد تحلیل قرار داده است. تمرکز اصلی تحقیق بر محور سیاست بازنمایی آگهیهای تبلیغاتی تلویزیون سراسری ایران از سبک روابط دوجانبة جنسیتی زن- شوهر و روابط دوجانبة نسلی والد- فرزند در خانوادههای ایرانی است که در ذیل آن میتوان به فهم ساختار قدرت در خانواده دست یافت. پژوهش با بهرهگیری از روش کیفی نشانهشناسی بر اساس اصول عام نشانهشناسی و با پیروی از اصول «دلالتهای مرتبة اول» که بیشتر در محور همنشینی نمود مییابد و «دلالتهای مرتبة دوم» منتسب به رولان بارت که در محور جانشینی نمودگار است، انجام شده است. این مطالعه نشان میدهد که تبلیغات تلویزیونی در «وجه ذهنی قدرت» با نمایش انگارههای ذهنی همخوان با نظام مردسالار و در «وجه عینی قدرت» با نمایش کلیشههایی که در گام اول مردان (از منظر جنسیتی) و در گام دوم والدین (از منظر نسلی) تصمیم نهایی را میگیرند، به بازتولید شکاف قدرت و نابرابری در روابط خانوادگی میانجامد.
مقاله علمی پژوهشی
علی طلوعی؛ موسی دینارشایف
چکیده
مقالة حاضر بر اساس پیمایشی است که در مورد رابطة تلویزیون با پایبندی مذهبی در بین جوانان ساکن شهر مشهد انجام شده است. جامعة آماری این تحقیق جوانان 18-24 سالة ساکن شهر مشهد است و نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی با انتساب مناسب حجم نمونه انتخاب شده است. در تحلیل یافتههای تحقیق از روشهای آماری آزمون T، تحلیل واریانس یکطرفه، ...
بیشتر
مقالة حاضر بر اساس پیمایشی است که در مورد رابطة تلویزیون با پایبندی مذهبی در بین جوانان ساکن شهر مشهد انجام شده است. جامعة آماری این تحقیق جوانان 18-24 سالة ساکن شهر مشهد است و نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی با انتساب مناسب حجم نمونه انتخاب شده است. در تحلیل یافتههای تحقیق از روشهای آماری آزمون T، تحلیل واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی یک و چندمتغیره استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که با افزایش میزان تماشای تلویزیون از سوی جوانان، میزان پایبندی مذهبی آنان نیز بیشتر میشود. همچنین با افزایش میزان تماشای برنامههای تفریحی و سرگرمکننده، برنامههای علمیـآموزشی، برنامههای مذهبی و ارشادی و تماشای بخشهای خبری، شاهد افزایش پایبندی مذهبی هستیم و با کاهش علاقه به این نوع برنامهها از میزان پایبندی به مذهب کاسته میشود.
مقاله علمی پژوهشی
اعظم راودراد؛ بهارک محمودی
چکیده
مطالعة این امر که سینمای ایران در دهة چهل و پنجاه خورشیدی به چه تخیلی در باب تهران دامن زده است از اهداف اصلی نگارش این مقاله بهشمار میرود. این مطالعه از خلال تفسیر چهار فیلم که از تأثیرگذارترین فیلمهای دو دهة مورد نظر در دو سر طیف عامهپسند (گنج قارون: سیامک یاسمی)، (خاطرخواه: امیر شروان) و نخبهگرا (خشت و آیینه: ابراهیم گلستان)، ...
بیشتر
مطالعة این امر که سینمای ایران در دهة چهل و پنجاه خورشیدی به چه تخیلی در باب تهران دامن زده است از اهداف اصلی نگارش این مقاله بهشمار میرود. این مطالعه از خلال تفسیر چهار فیلم که از تأثیرگذارترین فیلمهای دو دهة مورد نظر در دو سر طیف عامهپسند (گنج قارون: سیامک یاسمی)، (خاطرخواه: امیر شروان) و نخبهگرا (خشت و آیینه: ابراهیم گلستان)، (رگبار: بهرام بیضایی) قرار میگیرند به انجام رسیده است. نتایج این تحلیل بیانگر این نکته است که هرچند سینمای عامهپسند و نخبهگرا در ظاهری متفاوت شهر را به تصویر کشیدهاند، تحلیل این آثار نشان میدهد که هر دوی این فیلمها که هرکدام یک جریان فکری غالب در زمانة خود را نمایندگی میکردهاند، نگاهی منفی به شهر داشتهاند و تناقضات موجود در بطن آن را در وضعیتی حاد به نمایش میگذارند.
مقاله علمی پژوهشی
سید مهدی مهدیزاده؛ هادی خانیکی؛ حمید عزیزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر واکاوی قرائت زنان از تماشای سریالهای شبکة ماهوارهای جم (GEM TV) است. این پژوهش از نوع کیفی و به شیوة مصاحبة ساختنیافته است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة زنان مخاطب سریالهای شبکة جم در شهر کامیاران است. بهمنظور انتخاب نمونه از روش غیراحتمالی نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. حجم نمونة مورد استفاده برای انجام ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر واکاوی قرائت زنان از تماشای سریالهای شبکة ماهوارهای جم (GEM TV) است. این پژوهش از نوع کیفی و به شیوة مصاحبة ساختنیافته است. جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة زنان مخاطب سریالهای شبکة جم در شهر کامیاران است. بهمنظور انتخاب نمونه از روش غیراحتمالی نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. حجم نمونة مورد استفاده برای انجام مصاحبه 26 نفر است. علاوهبر مصاحبه از روش کتابخانهای نیز بهمنظور تکمیل اطلاعات بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش کدگذاری و تفسیر کدهای بهدستآمده، استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که مصاحبهشوندگان بیشتر تمایل دارند که وضعیت زندگی زنان این سریالها را با وضعیت زندگی خود مقایسه کنند.همچنین یافتهها نشان داد که زنان اکثراً معتقدند که این سریالها تأثیر چندانی بر روی آنها ندارد. در این رابطه به نظر میرسد که محیط و جامعه تغییرات ناخودآگاهی را که در افکار آنان به وجود آمده است، نادیده میگیرد و تمایل دارد که همان شرایط قبلی را بازتولید کند. درکُل میتوان گفت که زنان، خواهان تغییرات در روابط با مردان، سهیم شدن در قدرت و کسب استقلال هستند.
مقاله علمی پژوهشی
محمدمهدی رحمتی؛ سعادت بخشی
چکیده
تلفن همراه امروزه جزء جدانشدنی مناسبات و ارتباطات روزمره محسوب میشود، و با توجه به پیشرفتهای روزافزون این وسیلة ارتباطی، مطالعه در مورد آن ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر توصیف و تبیین فرهنگ مصرف تلفن همراه با استفاده از شاخصهای سبک زندگی در بین دانشجویان است. چارچوب نظری این پژوهش نظریة مصرف بوردیو است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی ...
بیشتر
تلفن همراه امروزه جزء جدانشدنی مناسبات و ارتباطات روزمره محسوب میشود، و با توجه به پیشرفتهای روزافزون این وسیلة ارتباطی، مطالعه در مورد آن ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر توصیف و تبیین فرهنگ مصرف تلفن همراه با استفاده از شاخصهای سبک زندگی در بین دانشجویان است. چارچوب نظری این پژوهش نظریة مصرف بوردیو است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی با حجم نمونة چهارصد نفر، با استفاده از ابزار پرسشنامه بر روی دانشجویان دانشگاه دولتی و علوم پزشکی شهرکرد است. نتایج پژوهش نشان میدهد که نظریة مصرف بوردیو در جامعة مورد مطالعه به میزان زیادی رفتار مصرفی دانشجوها در ارتباط با تلفن همراه را بهخوبی تبیین میکند. همچنین نتایج مربوط به شبکههای اجتماعی مجازی، نظریة گمنامی در فضای مجازی را در زمینة مصرف برنامههای نرمافزارهای پیامرسانی وایبر، لاین، واتسآپ و... را تأیید میکند.
مقاله علمی پژوهشی
سید ابوالحسن ریاضی؛ بانودخت نجفیانپور
چکیده
هدف این پژوهش مطالعة عوامل مؤثر فرهنگی اجتماعی و روانشناختی در خودکشی و شناسایی آنها بهصورت بومشناختی و همچنین مقایسة این عوامل در بین زنان اقدامکننده به خودکشی در دو کشور ایران و تاجیکستان است، که با استفاده از رویکرد روششناسی کیفی انجام شده است. نمونهگیری از افراد بهصورت اشباعی، شصت نفر (از هر کشور سی نفر)، از طریق ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعة عوامل مؤثر فرهنگی اجتماعی و روانشناختی در خودکشی و شناسایی آنها بهصورت بومشناختی و همچنین مقایسة این عوامل در بین زنان اقدامکننده به خودکشی در دو کشور ایران و تاجیکستان است، که با استفاده از رویکرد روششناسی کیفی انجام شده است. نمونهگیری از افراد بهصورت اشباعی، شصت نفر (از هر کشور سی نفر)، از طریق مصاحبههای عمیق (با پایایی مناسب) انجام شده و تا اشباع دادهها ادامه یافته است. نتایج این مطالعه که مبتنی بر دادههای کدگذاریشدة حاصل از مصاحبة عمیق انجام شده بود نشان داد که عوامل مهم دخیل در خودکشی در هر دو کشور ایران و تاجیکستان، که ریشه در فقر و فقر سنتی دارد، بهترتیب اهمیت عبارتاند از: 1. خشونت خانوادگی 2. القای فرهنگی (از کودکی با ذهنیت گفتار تهدید به خودکشی در مشاجرات والدین آشنا میشوند) 3. روابط سرد خانوادگی 4. ازدواج اجباری 5. مسئولیت بیشازاندازه 6. فقدان حریم خصوصی 7. چندهمسری 8. تعصبات نامعقول 9. فقدان ارتباط مناسب بین نسلها. تفاوت موجود بین دو کشور این است که در مورد چندهمسری، مردان تاجیک علیرغم قانون تکهمسری، چندزنی را بهصورت غیرقانونی انتخاب میکنند که پشتوانة قانونی ندارد. همچنین در مورد تعصبات نامعقول، از دفن زن مسلمان منتحر در گورستان مسلمانان، امتناع میورزند.
مقاله علمی پژوهشی
محمدسعید ذکایی
چکیده
چرخش فرهنگی و اهمیت یافتن فرهنگ در جامعة معاصر بیتردید این عرصه را محملی جدی برای تولید و بازنمایی شکاف و نابرابریها ساخته است. تلاقی نابرابریها در دسترسی به سرمایهها با زندگی شهری که موضوع محوری در حوزة مطالعات فرهنگی شهر به شمار میآید، بهندرت موضوعی برای مطالعات تجربی نظاممند در ایران بوده است. مطالعة حاضر با اتکا به ...
بیشتر
چرخش فرهنگی و اهمیت یافتن فرهنگ در جامعة معاصر بیتردید این عرصه را محملی جدی برای تولید و بازنمایی شکاف و نابرابریها ساخته است. تلاقی نابرابریها در دسترسی به سرمایهها با زندگی شهری که موضوع محوری در حوزة مطالعات فرهنگی شهر به شمار میآید، بهندرت موضوعی برای مطالعات تجربی نظاممند در ایران بوده است. مطالعة حاضر با اتکا به پیمایشی معرف و بزرگمقیاس در شهر تهران به دنبال نشان دادن توزیع نابرابر سرمایة فرهنگی در تهران و سازوکارهایی است که سکنة شهر برای تولید سرمایهها به کار میبندند. نتایج پژوهش در مجموع ضمن ترسیم دورنمایی از نابرابریها در شاخصهای مختلف سرمایة فرهنگی شهری، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری همزمان فضا و زندگی شهری را در تولید این سرمایهها نشان میدهد. نتایج این مطالعه با آشکار ساختن برخی کاستیهای مربوط به ادبیات موجود سرمایه، مفاهیم و زمینههای جدیدی را در فهم نابرابریهای اجتماعی در متن جامعه ایران معرفی میکند.
مقاله علمی پژوهشی
زهرا همتی؛ سید محمد شبیری
چکیده
در سالهای اخیر، بحرانهای محیطزیستی یکی از مهمترین چالشهایی است که در قرن حاضر بشر با آن روبهروست. بسیاری از دانشمندان برای کاهش بحرانهای محیطزیستی یا پیشگیری از آنها به راهحلهای فناورانه روی آوردهاند. بااینحال، برخی از آنها، ضرورت و لزوم برقراری ارتباط و تعامل جدید بین طبیعت و انسان، و همچنین نیاز به یک فرهنگ محیطزیستی ...
بیشتر
در سالهای اخیر، بحرانهای محیطزیستی یکی از مهمترین چالشهایی است که در قرن حاضر بشر با آن روبهروست. بسیاری از دانشمندان برای کاهش بحرانهای محیطزیستی یا پیشگیری از آنها به راهحلهای فناورانه روی آوردهاند. بااینحال، برخی از آنها، ضرورت و لزوم برقراری ارتباط و تعامل جدید بین طبیعت و انسان، و همچنین نیاز به یک فرهنگ محیطزیستی جدید را مطرح کردهاند. پژوهش حاضر بر آن است تا فرهنگ محیطزیستی و عوامل مؤثر بر آن را در شهر شیراز بررسی کند. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش، روش نمونهگیری خوشهای و بهرهگیری از پرسشنامه انجام شده است. در مجموع، 402 پرسشنامۀ کامل جمعآوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فرهنگ محیطزیستی با متغیرهای امکانات و خدمات ارائهشده، احساس کارآمدی و آموزش محیطزیستی رابطهای مثبت و معنادار دارد و با متغیرهای دانش محیطزیستی و هنجار اجتماعی دارای رابطهای غیرمعنادار است. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره بین متغیرهای مستقل و فرهنگ محیطزیستی نشان میدهد که از بین متغیرهای واردشده در مدل، دو متغیر فرصتها و امکانات ارائهشده و احساس کارآمدی معنادار هستند.