اشرفنظری, علی, حسنپور, علی, حسنپور, محسن. (1391). فرهنگ، سیاست نام گذاری و بازنمایی هویت: بررسی مجموعه های طنز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه 1380 ه. ش.. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 5(4), 1-22. doi: 10.7508/ijcr.2012.20.001
علی اشرفنظری; علی حسنپور; محسن حسنپور. "فرهنگ، سیاست نام گذاری و بازنمایی هویت: بررسی مجموعه های طنز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه 1380 ه. ش.". فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 5, 4, 1391, 1-22. doi: 10.7508/ijcr.2012.20.001
اشرفنظری, علی, حسنپور, علی, حسنپور, محسن. (1391). 'فرهنگ، سیاست نام گذاری و بازنمایی هویت: بررسی مجموعه های طنز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه 1380 ه. ش.', فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 5(4), pp. 1-22. doi: 10.7508/ijcr.2012.20.001
اشرفنظری, علی, حسنپور, علی, حسنپور, محسن. فرهنگ، سیاست نام گذاری و بازنمایی هویت: بررسی مجموعه های طنز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه 1380 ه. ش.. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 1391; 5(4): 1-22. doi: 10.7508/ijcr.2012.20.001
فرهنگ، سیاست نام گذاری و بازنمایی هویت: بررسی مجموعه های طنز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه 1380 ه. ش.
3دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
گفتمان های موجود در هر جامعه فرایندهایی را بازتولید می کنند که بر اساس آنها، این توانایی در افراد ایجاد می شود تا با به کارگیری نمادها، نشانه ها و زبان مشترک به عمل با یکدیگر بپردازند. هر گفتمان اغلب برخی انتخاب ها را به عنوان انتخاب های اشتباه، بی معنا یا غیرمناسب کنار می گذارد. در این پژوهش تلاش می شود با رویکرد مطالعات فرهنگی و بهره گیری از روش گفتمان، سیاست نام گذاری در مجموعه های طنز صدا و سیما مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا، با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی ابتدا به جمع آوری داده ها پرداخته شده است و سپس با انتخاب پنج مجموعه طنز پخش شده از صدا و سیما به استخراج نام های مورد استفاده در این برنامه ها و نسبت آنها با نام های ملی و اسلامی پرداخته شده است. در این راستا، از مجموعه های پخش شده در سال های دهه 1380 به صورت تصادفی پنج سریال تلویزیونی، مرد هزارچهره، دارا و ندار، خوش نشین ها و خانه به دوش انتخاب شده، مورد بررسی قرار گرفته اند و نام هایی که در این مجموعه ها مورد استفاده قرار گرفته بود، استخراج شده است. نتایج این پژوهش در جداول فراوانی نشان می دهد علی رغم اینکه در زندگی اجتماعی همواره نام ها و نشانه های مندرج در متن گفتمان اسلامی مرکزیت دارند، در مجموعه های طنز صدا و سیما، این نام ها حداقل استفاده را دارند و در مقابل، این نام های ایرانی اند که بیشترین استفاده را داشته اند. از این رو، گفتمان معنایی حاکم در عرصه سیاست نام گذاری در برنامه های طنز صدا و سیما فرایندهایی را ایجاد کرده است که منجر به بازنمایی طنزگونه اسامی اغلب ایرانی و تضعیف نظام معنایی آن از طریق مطایبه بوده است.
Culture, Politics and Representation of Names: Review of the Islamic Republic of Iran Broadcasting in the 2000-2010
نویسندگان [English]
Ali Ashraf Nazari1؛ Ali Hassan Pour2؛ Mohsen Hassan Pour3
1Assistant Professor of Political Sciences, University of Tehran
2M.A in Political Sciences
3B.A Student of Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahwaz
چکیده [English]
Discourse representation processes based on them, the ability of the person who caused the use of symbols, symbols and common language to engage with each other. This research is trying to analyze TV series of The Islamic Republic of Iran Broadcasting in the 2000- 2010s based on cultural studies approach and the discourse of representation politics. Thus, the semantic discourse in politics, called the Irony in radio and television programs has created the processes that lead to weakening of the semantic representation Iranian names often it is through Irony. Thus, the semantic discourse in politics, called the Irony in radio and television programs has created the processes that lead to weakening often semantic representation Iranian names often it is through Irony.