• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
دوره دوره 7 (1393)
دوره دوره 6 (1392)
دوره دوره 5 (1391)
دوره دوره 4 (1390)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 3 (1389)
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1387)
زارع شاه‌آبادی, اکبر, ابراهیمی, مهدی. (1391). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با بحران هویت فرهنگی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی تبریز. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 4(4), 207-228. doi: 10.7508/ijcr.2011.16.008
اکبر زارع شاه‌آبادی; مهدی ابراهیمی. "بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با بحران هویت فرهنگی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی تبریز". فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 4, 4, 1391, 207-228. doi: 10.7508/ijcr.2011.16.008
زارع شاه‌آبادی, اکبر, ابراهیمی, مهدی. (1391). 'بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با بحران هویت فرهنگی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی تبریز', فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 4(4), pp. 207-228. doi: 10.7508/ijcr.2011.16.008
زارع شاه‌آبادی, اکبر, ابراهیمی, مهدی. بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با بحران هویت فرهنگی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی تبریز. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 1391; 4(4): 207-228. doi: 10.7508/ijcr.2011.16.008

بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با بحران هویت فرهنگی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی تبریز

مقاله 8، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، زمستان 1390، صفحه 207-228  XML اصل مقاله (322 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.7508/ijcr.2011.16.008
نویسندگان
اکبر زارع شاه‌آبادی1؛ مهدی ابراهیمی2
1استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه یزد
2کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه یزد
چکیده
فرایند هویت مشخص می‌کند که فرد از لحاظ روانی و اجتماعی کیست و چه جایگاهی دارد؛ به بیان دیگر، هویت‌یابی، کنشگر اجتماعی را قادر می‌سازد که برای پرسش‌های بنیادی معطوف به کیستی و چیستی خود پاسخ مناسب و قانع‌کننده‌ای پیدا کند. بحران هویت فرهنگی به معنای گسستن و بیگانه شدن انسان از اصل و ریشه‌های فرهنگی است که در آن زیسته و با آن آمیخته و نیاز به پیوستن به اصل و ریشه‌های فرهنگی دیگر دارد که در قالب فراموشی و یا کم‌ارزش دانستن فرهنگ و آداب و رسوم فردی و بی‌توجهی به آن بروز می‌یابد. هدف این مطالعه، بررسی برخی از عوامل مرتبط با بحران هویت فرهنگی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی تبریز است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. در این بررسی به منظور تبیین و تعریف بحران هویت فرهنگی، نظریات نظریه‌پردازان کنش متقابل نمادین با نظریه پارسونز تلفیق شده و بر نظریه بحران‌های هابرماس انطباق داده شده است. لازم به ذکر است بحران هویت فرهنگی با متغیرهایی چون میزان علاقه‌مندی و توجه به زبان قومی و تاریخ مشترک، میزان تقید نسبت به انجام اعمال دینی و سنت‌ها، میزان تأثیرپذیری از دوستان و همسالان و... سنجیده شده است.
نتایج تحلیل‌های نشان می‌دهد متغیرهای تأثیرپذیری از گروه دوستان و همسالان، تحصیلات فرد، جنسیت و تأثیرپذیری از ماهواره به ترتیب بیشترین اثرات را در تبیین متغیر وابسته یعنی بحران هویت فرهنگی داشته و حدود 41 درصد از واریانس بحران هویت فرهنگی را تبیین کرده‌اند. همچنین متغیر طبقه اجتماعی نیز نتوانسته سهمی در تبیین متغیر وابسته داشته باشد.
کلیدواژه ها
بحران هویت فرهنگی؛ جنسیت؛ سن؛ تأثیرپذیری از دوستان؛ شهر تبریز
عنوان مقاله [English]
A Survey on Some of Social Factors Related to Cultural Identity Crisis among Tabriz High School Students
نویسندگان [English]
Akbar Zare Shahabadi1؛ Mehdi Ebrahimi2
1Assistant Professor of Sociology, Yazd University
2M. A. in Sociology, Yazd University
چکیده [English]
Identity process specifies who the individual is psychically and socially and what position he has. In other words, identification enables social active to reply the fundamental questions referring to who and what he is appropriately and convincingly. Cultural identity crisis is a term applied to describe individuals' disability to adopt the role expected from them by the society.Cultural identity crisis means that human being ruptured and alienated from cultural origins and roots in which he has lived and mixed with it; need for attaching to other cultural origins and roots that is manifested in the form of forgetting and devaluing individual culture and traditions and ignoring it. This study intends to survey some factors related to cultural identity crisis among Tabriz high school students. Required data has been compiled through a questionnaire and sample of 378 high school students by categorical sampling method. In this survey, to clarify and define cultural identity crisis, the theories of theoreticians for symbolic interaction have been combined with Parsons' theory and conformed to Hobermouse's crisis theory. It should be mentioned that cultural identity crisis has been measured by some variables as interest in ethnic language and common history and attention to them, obligation to religious affairs and traditions, influence by friends and coevals and ...
The results of performed analyses show that the variables of impressibility by friends and coevals group, individual education, sexuality and impressibility by satellite have most effects on clarifying the dependent variable, i.e., cultural identity crisis, respectively and have clarified about 41% of the variance for cultural identity crisis. The variable for social class can also contribute to specify the dependent variable.
کلیدواژه ها [English]
Cultural Identity Crisis, Sexuality, Age, Influence by Friends, Tabriz
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 8,452
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,887
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 

Journal of Iran Cultural Research (JICR) is licensed under a

Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

Journal Management System. Designed by sinaweb.