پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478220150922Redesigning the Mechanism of Media Policy-Making Influenced by Promoting Media Literacy Approach
(Case Study: Islamic Republic of Iran Broadcasting)بازطراحی سازوکار سیاستگذاری رسانهای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانهای (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)12819110.7508/ijcr.2015.30.001FAمحمدسعیدتسلیمیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهرانآمنهکلاته آقامحمدیکارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه تهرانJournal Article20140924<span style="font-size: 12.0pt;">Regarding the importance of education of media literacy in media policy making and lack of serious studies in this case, the present paper which is a descriptive and inferential research, tries to achieve a comprehensive model of "media policy making through promoting media literacy approach" by studying concepts, necessities, and different models of media policy making and media literacy. In this research, in order to reach the defined goal, the levels of media literacy of the target sample (384 young students) have been measured. Then the influential factors on media literacy have been elicited. Also a series of interviews have been run with social communications and media management scholars, managers and high ranking employees of IRIB who were chosen through purposive and snowball sampling in order to evaluate the accuracy and validity of the proposed model and determine the role of media literacy in policy making process of IRIB. Finally, based on the proposed model, the factors of media literacy in part of IRIB programs have been studied and analyzed.</span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانهای در تدوین خطمشی رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورتها و الگوهای سیاستگذاری رسانهای و سواد رسانهای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاستگذاری رسانهای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانهای» دست یابد. در این تحقیق بهمنظور دستیابی به هدف، میزان سواد رسانهای جامعة مورد مطالعه (نوجوانان دانشآموز) با حجم نمونة 384 نفر که از طریق نمونهگیری خوشهای و تصادفی به دست آمد، اندازهگیری شد. پس از استخراج عوامل مؤثر بر سواد رسانهای مصاحبههایی اکتشافی با ده نفر از اساتید علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه و مدیران و کارگزاران رسانه که با روش نمونهگیری هدفمند و گلولة برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. همچنین بهمنظور ارزیابی صحت و روایی الگوی پیشنهادی و تبیین جایگاه سواد رسانهای در سیاستگذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخشی از برنامههای صدا و سیمای ج.ا.ا.، بر پایة الگوی بهدستآمده از مؤلفههای سواد رسانهای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در نهایت استنتاج به عمل آمد.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478220150922The study of Relationship between Political Attitude of Elite Audiences and their Decoding of 20:30 News Program in Hamedanبررسی رابطه میان نگرش سیاسی مخاطبان نخبه و نحوه رمزگشایی آنها از برنامة خبری 20:30 شبکه دو سیما در شهر همدان297119210.7508/ijcr.2015.30.002FAجوادافشارکهنگروه جامعهشناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدانمجتبیهوشمندی یاورکارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20150504<span style="font-size: 12.5pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">Although the news texts are produced by media professionals but the main subject of this article is how audiences understand and grasp them. In the other words, how the texts are understood and decoded? This research is based on a theoretical framework developed by Stuart Hall and Laclau and Mouffe'. To examine this idea, a mixed method has been used. In order to recognise how audience confront the 20:30 news program, in-depth interviews were done, and for measuring their political attitudes a questionnaires have been used. The research findings show that the audiences, who have broader access to different discourses, decode the news programs 20:30 differently. Based on their political tendencies towards conservative and liberal attitudes as well as some variables such as cultural capital, structural position and subject position in which they are located, they will decode the texts differently.</span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">امروزه با توسعه و تنوع شیوههای اطلاعرسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرمخبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژیهای مستتر و چارچوببندی نوظهور در خبر اهمیت فراوانتری یافته است. یک رویداد واحد میتواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیامها را رمزگشایی کنند. مسئلة محوری این مقاله حول این موضوع قرار دارد که اگرچه متون خبری را دستاندرکاران رسانهای تولید میکنند، اما آنچه مهم تلقی میشود این است که فهم و درک مخاطبان از آنها چگونه است؟ چطور آن را میفهمند و دست به رمزگشایی میزنند؟ پژوهش حاضر بر اساس چارچوب نظری استوارت هال و نظریة لاکلائو و موفه تدوین شده و برای آزمون ایدة مورد نظر از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. برای شناخت چگونگی مواجهة مخاطبان با برنامة خبری 20:30 از مصاحبة عمیق و برای سنجش نگرش سیاسی آنان از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مخاطبانی که دسترسی فراختری به گفتمانهای متفاوت دارند، رمزگشایی متفاوتی از برنامة خبری 20:30 میکنند. آنان بر اساس نوع نگرش سیاسی متمایل به محافظهکاری و لیبرال و همچنین متغیرهایی نظیر سرمایة فرهنگی، موقعیت ساختاری و موقعیت سوژهای که در آن قرار میگیرند، دست به رمزگشایی متفاوتی میزنند.</span> <br /> <br /><br /> <br /> <br /> <br /> <br /><span class="MsoFootnoteReference"><span lang="X-NONE"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%;" lang="X-NONE">[1]</span></span></span></span>. soft newsپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478220150922Development of Tourism and Changing Cultural Patterns in Rural Areas
(Case Study: Asiabsar village, City of Behshahr, Mazandaran Province)توسعه گردشگری و تغییر الگوهای فرهنگی در نواحی روستایی
(مورد مطالعه: روستای آسیابسر، شهرستان بهشهر، استان مازندران)739419310.7508/ijcr.2015.30.003FAمهدیکروبیدانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبایی.شیمابذرافشانکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20141211<span style="font-size: 12.0pt;">One of the forms of tourism that has always attracted many people in our country is rural tourism. Tourism is a phenomenon that increases social interaction and increased social interactions can affect people's attitudes and behavior and this extension provides the possibility of cultural change. The Asiabsar village located in the Mazandaran province has been one of the tourism destinations in recent years. This study aimed to investigate cultural changes of the natives of mentioned Village which are caused by interactions with tourists. The method used to collect data in this research was survey. Data collection instrument was structured questionnaire and the obtained data were analyzed using the SPSS statistical software. The average test was used to investigate the correlation between tourism and cultural change components. Findings from this study suggest that tourism involved in changing the style of clothing, food consumption, expanding consumerism, language and local dialect and style of wedding in the village.</span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">یکی از انواع گردشگری که در کشور ما همواره افراد زیادی را به خود جذب میکند، گردشگری روستایی است. گردشگری پدیدهای است که باعث افزایش تعاملات اجتماعی میشود و افزایش تعاملات اجتماعی میتواند نگرش و رفتار افراد را تحت تأثیر قرار دهد و گسترش این امر امکان تغییرات فرهنگی را فراهم میکند. روستای آسیابسر واقع در استان مازندران در سالهای اخیر یکی از مقاصد گردشگران بوده است. پژوهش حاضر به بررسی تغییرات فرهنگی بومیان روستای مذکور که ناشی از گسترش تعاملات با گردشگران است، پرداخته است. روش مورد استفاده برای گردآوری دادهها در این پژوهش، پیمایش بوده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة ساختیافته است و دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار آماری </span><span style="font-size: 12.0pt;">SPSS</span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA"> مورد تحلیل قرار گرفتهاند. برای بررسی همبستگی آماری میان گردشگری و مؤلفههای تغییر فرهنگی از آزمون میانگین استفاده شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که گردشگری در تغییر مؤلفههای سبک پوشاک، مصرف مواد غذایی، گسترش مصرفگرایی، زبان و گویش بومی و سبک ازدواج در روستای مورد مطالعه نقش داشته است.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478220150922Explanation of Cross-Cultural Differences in Tourism Based on the Perception of Local Community
(Case Study: Ghara dagh (Arasbaran) Area)تبیین تفاوتهای میانفرهنگی در گردشگری مبتنی بر درک جامعۀ محلی
مورد مطالعه: ناحیۀ قرهداغ (ارسباران)9512919410.7508/ijcr.2015.30.004FAلیلاوثوقیاستادیار گروه مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنانصادقخوش نمکدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی توسعه جهانگردی، دانشگاه سمنانJournal Article20150404<span style="font-size: 12.0pt;">Today, Tourism is more than an economic activity and as a world and social phenomenon has certain complexities which are the result of displacement of people from different cultures and their communicationse and interactions in peace time. In this regard, understanding cultural differences is an essential factor in developing a successful tourism industry. This study aimed to examine cross-cultural differences in tourism and the ways the local community encounters with them. This was a qualitative study. Research participants included twelve persons from local people in Ghara dagh (Arasbaran) Area who were selected by purposeful sampling. This study indicated that determinants of tourist– local community contact, the role of culture in tourism, types of intercultural encounters, the cultural differences between tourists and local community, the cultural differences problems of tourist–local community contact, the impact of cultural differences on the local community and the style of encounter of local community with the tourists' cultural differences are seven main themes related to cross-cultural differences in tourism and 26 sideshows were infulencial factors on main issues.</span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">گردشگری در جهان کنونی فراتر از یک فعالیت اقتصادی است و به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و جهانی، پیچیدگیهای خاصی دارد که از جابهجایی انسانها با فرهنگهای مختلف و ارتباط و تعامل آنها با هم در زمان صلح به وجود میآید. </span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">به همین دلیل، درک تفاوتهای فرهنگی برای توسعۀ موفقیتآمیز گردشگری الزامی است. این تحقیق، با هدف بررسی تفاوتهای میانفرهنگی در گردشگری و نحوۀ برخورد جامعۀ محلی در مواجهه با آن انجام شده است. تحقیق حاضر، از نظر روش کیفی است. مشارکتکنندگان تحقیق، دوازده نفر از مردم محلی ناحیۀ قرهداغ (ارسباران) بودند که با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل تأثیرگذار بر تماس بین گردشگران و جامعۀ محلی، نقش فرهنگ در گردشگری، انواع برخوردهای میان فرهنگی، تفاوتهای فرهنگی بین گردشگران و جامعۀ محلی، مشکلات تفاوتهای فرهنگی گردشگران با جامعۀ محلی، تأثیر تفاوتهای فرهنگی بر جامعۀ محلی و نحوۀ برخورد جامعۀ محلی در مواجهه با تفاوتهای فرهنگی گردشگران با آنها، هفت موضوع اصلی مرتبط با تفاوت</span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA"></span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">های میان فرهنگی در گردشگری هستند و 26 موضوع فرعی بر این موضوعات اصلی تأثیر گذارند.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478220150922Socio-Cultural Approach in Language Educationرویکرد اجتماعی ـ فرهنگی در حوزة آموزش زبان13116419510.7508/ijcr.2015.30.005FAناصرالدین علیتقویانپژوهشگر پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعییحییقائدیدانشیار فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمیسعیدضرغامیدانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی.جوادغلامیاستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه ارومیهorcid.org/0000-0002-4970-1110Journal Article20150210<span style="font-size: 12.0pt;">In this article, we have tried to reconstruct some of the implications of socio-cultural approach for language education, with a view to the theory of discourse ethics.</span> <br /> <br /><span style="font-size: 12.0pt;">Our main concept is based on the idea that although socio-cultural approach has had many advantages for the field of language education, it has not been able to give a proper moral aspect to language education due to the lack of normative resources for explaining how to reach mutual understanding and agreements in linguistic interactions. It is emphasized that this deficit can be amended by the theory of discourse ethics. After all, the implications of this normative socio-cultural approach are explored in the areas of language-educational research, teaching and evaluation. The moral aspects of these three areas are highlighted. </span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="FA">در این مقاله میکوشیم برخی دلالتهای رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی برای حوزة آموزش زبان را با نگاه به نظریة اخلاق گفتمان بازسازی کنیم. ایدة محوری ما بر این دریافت استوار است که رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی با وجود دستاوردهای بسیاری که برای حوزة آموزش زبان داشته است، بهدلیل فقدان منابع هنجارین لازم برای تبیین چگونگی رسیدن به فهم مشترک و توافق در میانکنشهای زبانی، هنوز نتوانسته است آموزش زبان را واجد بُعد اخلاقی و تربیتی درخوری سازد. بر این نکته تأکید میشود که این نقصان را میتوان با نگاه به نظریة اخلاق گفتمان جبران کرد. سپس دلالتهای این رویکرد هنجارگذار اجتماعی ـ فرهنگی در سه حوزة پژوهش، تدریس و ارزشیابی آموزش زبان بررسی و کاویده میشود. در این سه حوزه، بر وجه اخلاقی آموزش زبان تأکید میشود.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478220150922Aesthetical Social Education as an Alternative Paradigm Dogmatistic Social Educationتربیت اجتماعی زیباییشناسانه، پارادایمی بدیل برای نظامِ تربیت اجتماعی جزمگرا16518819610.7508/ijcr.2015.30.006FAسعیدهقاسمیکارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسسید مهدیسجادیدانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسمحسنایمانیاستادیار گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141206<span style="font-size: 12.0pt;">One of profound problems in human interactions is dogmatism. A dogmatist is so certain about his or her thoughts that assumes them perennial and indispensable, as a result would acquire an offensive morale and pertinacity against the others' attitudes and try to deny them. This kind of behavior leads to a distortion in human interactions and to a conflict between individuls in different social levels, including family and various groups and fractions, and even between two societies. After describing dogmatism and aesthetics, this article analyzes the dogmatists ideas and then it discusses the rules and methods based on social education. After that aesthetic principles based on different scientists’ ideas and the social-educational rules, which can be underestood from these aesthetic principles, will be discussed. Ultimately some aesthetic –social principles, derived from aesthetic- social education will be presented. This essay also deals<span lang="AR-SA">.</span> with using the above-mentioned principles via educational system to reform the negative effects of dogmatic-social education.</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">جزماندیشی و بهتبع آن جزمگرایی به مخدوش شدن تعاملات انسانی و ایجاد تضادها و کشمکشهای بینفردی در سطوح مختلف اجتماعی، از خانواده گرفته تا گروهها و احزاب مختلف و در سطح کلان، حتی بین دو جامعه منجر میشود. در این مقاله پس از توصیف و تبیین مفهومِ جزمگرایی و زیباییشناسی، به واکاوی مبانی مورد اعتقاد جزماندیشها و سپس به استنتاج اصول و روشهای تربیت اجتماعی برخاسته از این نوع مبانی پرداخته شده است. همچنین مبانی زیباییشناسانه بر اساس آرای اندیشمندان مختلف و اصول و روشهای تربیت اجتماعی که از این مبانی زیباییشناسانه قابل استنباط است،</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">ارائه شده است. در نهایت به هدف نهایی این مقاله، یعنی ارائة اصولِ تربیت اجتماعی زیباییشناسانه برگرفته از پاردایمهای تربیت اجتماعی زیباییشناسانه و بهکارگیری آن از طریق نظام تربیتی برای اصلاح و یا تعدیل اثرات سوء تربیت اجتماعی جزمگرایانه</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">پرداخته شده است.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478220150922Cultural Postmodernism and Universalism among Youth in City of Yazdفرانوگرایی فرهنگی و رابطة آن با جهانگرایی در بین جوانان شهر یزد18921519710.7508/ijcr.2015.30.007FAحسینافراسیابیاستادیار جامعهشناسی، دانشگاه یزدیاسینخرمپورکارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه یزدJournal Article20140812<span style="font-size: 12.0pt;">Universalism in the context of information and communication technology has lead to fading of the boundaries of time and place<span lang="AR-SA">.</span>This process is allowed to enter a new era called postmodernism. Postmodernism has challenged modern characteristics such as reason and progress<span lang="AR-SA">.</span> The cultures of postmodern societies are surface and moving that is greatly influenced by media. The aim of this study is to examine the relationship between universalism and cultural postmodernism among Youth in city of Yazd. Research method was survey and sample contained 384 youth aged 16-29 in city of Yazd<span lang="AR-SA">.</span> Sampling method was random stratified multistageand data collected by a researcher designed questionnaire. Results showed that there is a significant relationship between universalism and cultural postmodernism<span lang="AR-SA">.</span> There was a significant relationship between transnational norms of universalism with other aspects of cultural postmodernism, except consumerism. Multiple regression results showed that two dimensions of universalism explain 22 percent of cultural postmodern variance. </span><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">جهانگرایی در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب کمرنگ شدن مرزهای مکانی و زمانی شده است. برخی معتقدند که این فرایند باعث ورود جوامع به دورهای جدید به نام دورة فرانوگرا شده است. فرانوگرایی عناصر و ویژگیهای دورة مدرن همچون خرد و پیشرفت را به چالش میکشد. فرهنگ جوامع فرانوگرا، فرهنگی سطحی و متحرک و تا حد زیادی تحت تأثیر رسانههای ارتباط جمعی است. تحقیق حاضر به بررسی رابطة بین جهانگرایی و فرانوگرایی فرهنگی در بین جوانان شهر یزد پرداخته است. این تحقیق نشان داده است که عناصر فرهنگی جامعة فرانوگرا چیست و چه میزان از این عناصر به جامعة ما وارد شده است. تحقیق حاضر با روش پیمایش بین 384 نفر از جوانان 29-16 سالة شهر یزد انجام شد. روش نمونهگیری، روش تصادفی طبقهای چندمرحلهای و ابزار سنجش پرسشنامة محققساخته است. یافتههای تحقیق نشان داد که بین جهانگرایی با تمام ابعاد فرانوگرایی فرهنگی رابطة معنیداری وجود دارد؛ بُعد هنجارهای فراملی جهانگرایی، به غیر از بُعد مصرفمحوری، با سایر ابعاد فرانوگرایی فرهنگی (زوال عاطفه، بازاندیشی، نسبیگرایی فرهنگی، سیالیت روابط) رابطة معنیداری نشان داد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که دو بُعد جهانگرایی قادر به تبیین بیش از 22 درصد از واریانس فرانوگرایی فرهنگی هستند.</span>