پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473420170914Narrative Analysis Of TV Commercialsتحلیل روایت در آگهیهای داستانی تلویزیون12115310.7508/ijcr.2010.12.001FAعبداللهگیویانعضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانشهراماحمدیکارشناس ارشد تبلیغات بازرگانیJournal Article20170914TV commercials as multifarious media texts use various contrivances of which narrative and fundamental elements of short stories can be mentioned. These texts also make use of cultural codes in order to alter audiences\' opinion and to function as influential apparatus of persuasion. So, in order to read and interpret such texts one would need to call theories and insights from diverse disciplines such as Narratology, advertising, TV and Communication studies. Based on theoretical dissimilarities, this research started with differentiating two sorts of TV commercials: those based on narrative structures and others without being developed on a narrative base. In doing so I conducted a survey among aired TV commercials during a season (Winter 2008) and due to the results I selected TV commercials developed on a narrative base to study. In terms of narrative structure there can be distinguished four main categories. Also, I divided these ads into four categories based on the ways in which these ads represented their main actors. The basic criterion in this classification was the relationship the ads established between main actors, goods, and type of preferred consumption. Using semiotics and critical discourse analysis methodology, I studied the chosen samples in dept. As the findings of my research show and you can see in this article polarization in story persons/ personalities is based on their \"consumption\" or \"their knowledge about the advertised good or service\". The ads due to their textual nature are open to different interpretations.یک آگهی تبلیغاتی به مثابه متنی رسانهای از تمهیدات گوناگونی برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده میکند. در میان این تمهیدات، روایت و روایتگری عامل مهمی در صورتبندی متن آگهی است و ساختار روایتی بسیاری از آگهیهای تلویزیونی، از ویژگیها و عناصر یک داستان کوتاه بهره میگیرد. حوزههای روایتشناسی، تبلیغات و بازاریابی، مطالعات تلویزیون و ارتباطات، در سامان یافتن هدفمندِ واحدهای متنی این نوع آگهیها دخالت میکنند و از سویی دیگر به همراه رمزگان فرهنگی، مجرای ارتباط متن با جهان خارج از آن به شمار میروند. نقطة آغاز پژوهش، بر اساس تمایز نظری میان روایت و داستان، تفکیک میان «آگهیهای داستانی» از آگهیهایی است که ساختار داستانی بر روایت آنها غالب نیست. در وهله نخست، با بررسی پهنانگر، آگهیهای داستانی مورد مطالعه از منظر ساختار روایت به چهار دستة مختلف تقسیم شده است. کنشگران دخیل در این آگهیها نیز بر اساس نحوة ارتباط با کالاها و موضوعات مورد تبلیغ، به چهار نوعِ کلی دستهبندی شدهاند. در نهایت، با اتخاذ رویکردهای نشانهشناسی و تحلیل گفتمان انتقادی، مطالعة عمقی نمونهها نشان میدهد قطببندی اشخاصِ داستانی در این متون بر «مصرف» یا «اطلاعِ» آنها از ویژگیهای کالاها و خدمات مبتنی است و این آگهیها به دلیل ماهیت متنی خود، امکان خوانشهایی متفاوت و گاه متضاد با خوانش آرمانی و رسمی را فراهم میسازند.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473420110623Transparent principals in Religious Programs of Iranian TVضوابط شفاف و غیرشفاف در تولید برنامههای دینی تلویزیون ایران235815410.7508/ijcr.2010.12.002FAمهدیمنتظرقائماستادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهرانبشیرمعتمدیکارشناس ارشد ارتباطاتJournal Article20110623This article reviews the three perspectives for the TV audience, program content and production system, and emphasized the production system of religious TV programs, has been trying to transparent and opaque rules of religious programs as part of the production system be explained. Context or theoretical framework of this theory of political economy-related concepts such as ownership of the media, political economic and hegemony in the production and control systems through effective regulations knows. The Methodology draws on qualitative approaches of Focused Interviews with producers of religious programs. Additionally, a literature survey of Iran National Broadcasting documents will be undertaken. It is hoped that a clear picture will emerge. The overall discourse indicates that the “do not” principles are the sole guides to the programs. At the outset these prohibiting directives, which include religious and ethical issues is later extended to self made prohibiting rules, leading to consolidation of the hegemonic status.در این مقاله از میان سه منظر برای بررسی تلویزیون یعنی مخاطبان، محتوای برنامه و نظام تولید، منظر سوم مورد تأکید قرار گرفته و با بررسی نظام تولید برنامههای دینی تلویزیون، تلاش شده است تا ضوابط شفاف و غیرشفاف برنامههای دینی به عنوان بخشی از نظام تولید تبیین گردد. بستر یا چهارچوب نظری این بررسی تئوری های مرتبط با اقتصاد سیاسی رسانه است که مفاهیمی همچون مالکیت، اقتصاد سیاسی و هژمونی را در نظام تولید و کنترل از طریق ضوابط مؤثر می داند. روش دستیابی به این مقصود، مطالعه کیفی بوده است که در آن از سویی اسناد سازمان صدا و سیما بررسی شده و از سوی دیگر با دستاندرکاران تولید برنامههای دینی در سطوح مختلف، مصاحبه عمقی صورت گرفته تا از مجموع آن بتوان به چشماندازی در این رابطه دست یافت. از مجموعه مباحث میتوان نتیجه گرفت که ضوابط برنامههای دینی در ابتدا صرفاً شامل نبایدهای حوزههای مختلف دینی اعم از اعتقادات، اخلاق و احکام میشود، اما در ادامه ضوابط خودساختهای در برنامههای دینی ساری و جاری میشود که تثبیت هژمونی مورد نظر را به ذهن متبادر میسازد.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473420110624Stars of the masculinity and Masculinity of the starsستارههای مردانگی و مردانگی ستارهها598415510.7508/ijcr.2010.12.003FAحسنچاووشیاناستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلانسیدجوادحسینی رشت آبادیکارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه گیلانJournal Article20110624Change in social relations may challenge superiority of men over women; so men will need an ideology that reestablishes their superiority whenever such “crisis tendencies” happen. This ideology recommends an “Ideal Masculinity” and reestablishes “normal” pattern of manhood. Rawean Connell dubs it as “Hegemonic masculinity” (HM) and believes that because of endless pressure of illegitimating factors, “HM” will be in change forever. By application of the Connell\'s theories and Weberian qualitative approach, first of all a “basic ideal type of masculinity” was constructed from encouraged religious-revolutionary values in the movies and propaganda of the first years after revolution; then masculine values which were celebrated and admired in the best seller movie of every year during 1979_2007, were compared by this “basic ideal type”. Comparison of the 32 concluded “ideal types” indicated that serious interruption took place in three years (1989, 1997, and 2002). Then ideal type of each era was constructed and was compared with each other. Results of this comparison approve Connell\'s theory about changeability of the HM in accordance with the social changes.تحول در روابط اجتماعی همواره میتواند برتری مردان بر زنان را به چالش بگیرد. با پدیدار شدن «گرایش به بحرانی»، مردان به یک ایدئولوژی جدید نیاز خواهند داشت که همچنان مشروعیت پدرسالاری را حفظ کند. این ایدئولوژی یک «مردانگی ایدئال» عرضه میکند که الگوی «بهنجار» مردبودگی را دوباره تثبیت میکند. ریوین کانل این «الگو» را مردانگی هژمونیک نامیده و معتقد است به دلیل پایانناپذیر بودن فشار عوامل مشروعیتزدا، مردانگی هژمونیک همواره در حال تحول خواهد بود.این پژوهش با استفاده از نظریه کانل و روش کیفی (سنخ ایدئالسازی وبری) در ابتدا از فیلمهای سالهای اولیه انقلاب و ارزشهای انقلابی که در آن سالها تبلیغ میشد، یک «سنخ ایدئال مردانگی سنتی» برساخته و سپس ارزشهای مردانهای را که در پُرفروشترین فیلمهای سینمایی سالهای ١٣57 تا ١٣٨8 مورد تأیید و تشویق بودهاند با آن سنخ ایدئال مقایسه کرده است. از مقایسه 32 سنخ ایدئال بهدستآمده، چهار دورة متمایز مشخص شده و سنخ ایدئال هر دوره برساخته شد. نتایج حاصل از مقایسة آنها با هم نشاندهندة صادق بودن نظریة کانل در مورد تغییرپذیری مردانگی هژمونیک همگام با تحولات اجتماعی است.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473420110624Researching Subjective Meaning System of Music Consumersکندوکاو سیستم معانی ذهنی مصرفکنندگان موسیقی8411215610.7508/ijcr.2010.12.004FAمحمدتقیایماناستاد بخش جامعه شناسی و برنامهریزی اجتماعی دانشگاه شیرازنسیبهزنجریدانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیرازابراهیماسکندری پوردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشکده صدا و سیماJournal Article20110624The purpose of this qualitative study is to explain the subjective meaning system of consumers of the popular music. Participants in this study include 21 students (male and female) living in dormitories of Shiraz University. Researches use qualitative approach of grounded theory. Technique of data collection has been in-depth interviews. Data have been analyzed with qualitative software called NVIVO. Analyze the data and paradigmatic model shows that the grounded condition for participants, including “spatial texture” of accommodation based on a subset of locality plus time coordination, participant’s age necessitation, collective identity. Meanwhile, global market trends and fashionism influence as interfering conditions. Participants placed in these conditions, take developed and alternative musical factor and increased mental absenteeism quotient. As a result of taking this strategy, the consequences of idio-sensuation (image of the other) [alter image]self-reincarnation and psychology projection will be introduced. Idio-sensuation naturally implies that the participant initiate music consumption in such a manner as to bring in their own personal mental images as contrasted with other’s which in itself possess multifarious dimensions having been in a state of fluctuation in between two diverse pole of psychological projection and self-reincarnation.پژوهش حاضر با هدف بررسی سیستم معانی ذهنی مصرفکنندگان موسیقی صورت گرفته است. مشارکتکنندگان این پژوهش را 21 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه شیراز تشکیل میدهند. محققان از رویکرد کیفی نظریة زمینهای و تکنیک جمعآوری اطلاعات مصاحبة عمیق بهره جستهاند. دادهها به کمک نرمافزار کیفی Nvivo مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل دادههای پژوهش و مدل پارادایمی ساختهشده نشان میدهد شرایط زمینهای برای مشارکتکنندگان شامل «بافت فضایی» خوابگاه با زیرمجموعه تناسب زمانی ـ مکانی، اقتضای سنی و هویت جمعی است که در این میان «مُدگرایی» و روند «بازار جهانی موسیقی» به عنوان شرایط مداخلهگر تأثیرگذار هستند. مشارکتکنندگان با قرار گرفتن در شرایط فوق، راهبردهای «جایگزینی و گسترش موسیقی» و افزایش «ضریب غیبت ذهنی» را اتخاذ میکنند و درنتیجة بهکارگیری این راهبردها، پیامد «انگارهسازی» برای مشارکتکنندگان مطرح میشود. انگارهسازی متضمن این مطلب است که مشارکتکنندگان به نوعی تصویرسازی ذهنی در برابر موسیقی میپردازند که در دو سوی یک طیف از همذاتپنداری تا فرافکنی در نوسان است.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473420110624War and Everyday life: Iran and America
A Media Case Studyجنگ و زندگی روزمره: خاورمیانه و امریکا؛
یک بررسی رسانهمحور11313015710.7508/ijcr.2010.12.005FAامینپروینکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگیسید عبدالامیرنبویاستادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی0000-0002-0469-173XJournal Article20110624These days war has became one of the most important identical factors of the Middle East in western media. As war is representing the Middle East ugly and horrible to the public opinion, is being repeated normally in the lives of the Middle Eastern residents. On the other hand, the anti-war movements blame politicians and the terrorist groups. This article will consider such subject by emphasizing war as an everyday life issue in the Middle East (as multidimensional and culture phenomenon) and antiwar especially in America. The hypothesis is that war as a totality has covered all aspects of the Middle East residents (such as Iran) as has turned to part of their everyday life. On the contrary, anti-war in the western countries (America) has the same situation as above. In this paper, as a theoretical base, Zimmle, Marx, Weber, Lukach, Do serto, Foucault, Hall and Fisk will be used. The data has been collected in 1387 [2008] via qualitative methods (dialogue, observation and news analysis).امروزه جنگ به یکی از مهمترین معرّفهای خاورمیانه در رسانههای غربی تبدیل شده است. با این حال، جنگ که به شکلی نازیبا، تصویری هولناک از خاورمیانه در اذهان عمومی به وجود آورده، به شکلی عادی در زندگی ساکنان خاورمیانه تکرار میشود. از طرفی جنبشهای ضد جنگ در غرب انگشت اتهام خود را هم به سوی گروههای تروریستی این سوی عالم و هم سیاستمداران جنگطلب خود نشانه رفتهاند. این مقاله با تأکید بر روزمره شدن جنگ (به عنوان پدیدهای فرهنگی و چندبُعدی) در خاورمیانه و ضد جنگ در جوامع غربی (بهویژه امریکا) به بررسی این موضوع در چهار فصل میپردازد. به عبارت دیگر فرض اصلی نویسنده چنین است: جنگ به عنوان مفهومی فرهنگی در جوامع خاورمیانه (با تأکید بر ایران) همچون کلیّتی بر زندگی مردم سایه انداخته؛ به نحوی که به بخشی از زندگی روزمره آنها تبدیل شده است. در مقابل «ضد جنگ» در جوامع غربی (با تأکید اصلی بر جامعه امریکا)، در همین وضعیت و موقعیت قرار دارد. به همین منظور در این مقاله، از رویکردهای نظری مارکس، وبر، زیمل، لوکاچ، دوسرتو، فوکو، هال و فیسک استفاده میشود. دادههای این مقاله در شرایط سال 1387 و به کمک روشهای کیفی (گفتگو، مشاهده و تحلیل خبر) جمعآوری شدهاند.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473420110624Television & Its Cultivation Effects on Iranians’ Cultural Identityتلویزیون و تأثیرات کاشتی آن بر هویت فرهنگی ایرانیان13115615810.7508/ijcr.2010.12.006FAناصرباهنرعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)طاهرهجعفری کیذقانپژوهشگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20110624This paper explains the effects of TV on culture by an emphasis on ethnical and national identities. The provided results which have been obtained from a part of a scientific research in IRIB research center show that on one hand, messages on some issues have been repeatedly broadcasted from IRI TV in three sections namely satiric programs, news and serials and watchers have been exposed to these messages, and on the other hand, watching TV has no influence on ethnical identity of the individuals. For national identity, the results of multivariable regression proves that level of watching TV has been entered into the equation and has been known as the third influential element after variables including communication network domain and level of individuals’ self confidence. On the whole, despite the fact that IRI TV produces and broadcasts messages regarding any of the identity issues under investigation, yet such messages are beside other influential elements and TV has been an effective element on the view of addressees regarding identity after social system variables. Moreover, the investigation showed that despite Gerbner’s Cultivation theory, TV in Iran has no Cultivation influence on the minds of addressees and people are more under the influence of other social system variables.این مقاله به بیان تأثیرات تلویزیون در عرصه فرهنگ با تأکید بر مقولههای هویت قومی و ملی میپردازد. نتایج طرحشده که حاصل بخشی از یک پژوهش علمی در مرکز تحقیقات صدا و سیما است نشان میدهد از سویی در سه بخش برنامههای طنز، خبر و سریال در برخی مقولههای هویت پیامهایی به طور متوالی از تلویزیون ایران پخش شده و بینندگان در معرض این پیامها قرار گرفتهاند؛ و از سوی دیگر تماشای تلویزیون تأثیری بر هویت قومی افراد نداشته است. در رابطه با هویت ملی نیز نتایج رگرسیون چندمتغیره ثابت میکند میزان تماشای تلویزیون پس از متغیرهای گسترة شبکه ارتباطی و میزان اعتماد به نفس افراد وارد معادله شده و به عنوان سومین عامل تأثیرگذار شناخته شده است. در مجموع، بهرغم اینکه تلویزیون ایران در مورد هرکدام از مقولههای مورد بررسی هویت، پیامهایی را تولید و پخش میکند، اما این پیامها در کنار سایر عوامل تأثیرگذارند و تلویزیون پس از سایر متغیرهای نظام اجتماعی، عامل مؤثری بر نگرش مخاطبان در مورد هویت بوده است. همچنین این بررسی نشان داد برخلاف نظریه کاشت گربنر، در ایران تلویزیون بر ذهن مخاطبان تأثیر کاشتی نداشته و مردم بیشتر تحت تأثیر سایر متغیرهای نظام اجتماعی هستند.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473420110624Iranian`s Cultural Identity: from Theoretical Perspective to Principlesهویت فرهنگی ایرانیان
از رویکردهای نظری تا مؤلفههای بنیادی15718415910.7508/ijcr.2010.12.007FAحسام الدینآشنااستادیار گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)محمدرضاروحانیدانشجوی دکتری جامعه شناسی گرایش نظری - فرهنگی دانشگاه تهرانJournal Article20110624Identity is one of the most complicated concepts in humanities and social sciences. It is a multi-aspected phenomenon which expresses different meanings from different viewpoints. Generally we can say that Identity is a result of dialect between conceptual system and socio-cultural structures. In this approach, Identity is addressed in relation with ; and so, emphasis on “self” and “others” unit of analysis. But when we focus on “cultural identity”, the relationship between identity and complicated concepts, e.g. culture and nationality, will turn into a mess which then, identity concept can be interpreted by different theoretical approaches. This meaning specially is important in Iran, because Iranian, Islamic and western identity sources affected Iranian people identity in different ages and finally born into contemporary Iranian cultural identity. We can name two different identity approaches here: descriptive approach which describe now and then, and prescriptive or policy approach which regards identity policies. In prescriptive approach, identity elements are general and abstract concepts, because identity change is regarded as an incremental movement .in regard with this basis in identity policy, we can analyze main Iranian cultural identity elements in five domains: religion, language, cultural geography, history and cultural memory, and social system.هویت یکی از پیچیدهترین مفاهیم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به شمار میرود؛ پدیدهای چندوجهی که از مناظر مختلف، مبانی و معانی گوناگونی را نمایان میسازد. در یک نگاه کلی میتوان هویت را حاصل دیالکتیک نظام ذهنی و ساختار اجتماعی و فرهنگی قلمداد نمود؛ رویکردی که هویت را در کنار غیریت مورد توجه قرار داده و بدین سان واحد تحلیل خود و دیگری را در حوزه هویت برجسته میسازد؛ اما وقتی از هویت فرهنگی سخن میگوییم نسبت هویت با مفاهیم پیچیدهای چون فرهنگ و ملیت، کلافی درهمتنیده را پدیدار میسازد که مفهوم هویت را با رویکردهای نظری گوناگون مواجه میسازد. این معنا در مورد ایران از اهمیت والایی برخوردار است زیرا منابع هویتی ایرانی، اسلامی و غربی هرکدام در دورهای و به نحوی در انباشت هویتی ایرانیان تأثیر گذاشته و هویت فرهنگی ایرانی معاصر را پدید آوردهاند. در این راستا میتوان دو رویکرد هویتی را در نظر گرفت: رویکرد توصیفی که ناظر به حال و گذشته است و رویکرد تجویزی یا سیاستی که ناظر به سیاستهای هویتی است. در رویکرد تجویزی، مؤلفههای هویتی مفاهیمی عام، انتزاعی و کلی هستند چراکه اساساً تغییر و تحول هویتی حرکتی تدریجی و البته آرام در نظر گرفته میشود. با لحاظ نمودن این مبنا در سیاست هویتی، میتوان مؤلفههای اصلی هویت فرهنگی ایرانیان را در پنج حوزه تحلیل کرد: دیانت، زبان، جغرافیای فرهنگی، تاریخ و حافظه فرهنگی و نظام اجتماعی.