پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473220100630The Impact of Religious Culture on Organization of Housesتأثیر فرهنگ دینی بر شکلگیری خانه
مقایسه تطبیقی خانه در محله مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان کرمان12513910.7508/ijcr.2010.10.001FAغلامحسینمعماریاندانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعتسیدمجیدهاشمی طغرالجردیدانشجوی دکتری معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر (عج)حسامکمالیپوردانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعتJournal Article20100630Culture is the principal element in forming houses and it also plays an important role in social sustainability. In this way, it will become so important to survey in vernacular culture in order to recognize behavioral patterns of divers religions and nations. Nevertheless, the impressive factors of culture in a human made environment such as the one in city of Kerman, which has diversity in cultures and residential districts belong to Muslims, Zoroastrians, and Jewish people, have been ignored partly. So, planners have been faced with problems in codifying and organizing guidelines for designing and renovation approaches in these districts. In this paper, the matter of privacy and hospitality in Islamic culture and impacts of that on the formation of houses will be discussed through the sacred text of Quran by using the combining research method, logical reasoning and ethnography. Furthermore, it refers to the Torah and Avesta and demonstrates that the first impressive layer on the architecture of Kerman houses initiates from Islamic culture, as a predominant one there, in some principals such as privacy, neighborhood rights, and hospitality. Moreover, it shows that the second impressive layer initiates from Zoroastrian and Jewish religious beliefs and traditions formed the architecture of their houses. Therefore, their trends for security, life, needs and regarding religious rites should be considered in the future guidelines in renovation of these residential districts. Meanwhile, further studies could search for approaches & methods of converting the theoretical results of this paper into the guidelines & design principles.مطابق با دیدگاه بسیاری پژوهشگران، «فرهنگ» عامل اصلی شکلگیری خانه است و نقش مهمی در پایداری اجتماعی دارد، لذا مطالعۀ فرهنگهای دینی برای شناخت الگوهای رفتاری اقوام و مذاهب گوناگون اهمیت مییابد. با وجود این، عوامل تأثیرگذار فرهنگ بر محیط انسانساخت در شهر کرمان، که تکثر فرهنگی و محلات مسکونی متعلق به مسلمانان، زرتشتیان و کلیمیان دارد، کمتر مطالعه شده است. این مطالعات میتواند برنامهریزان را در تدوین ضوابط راهنمای طراحی و نوسازی این محلات یاری کند. این مقاله با الگویی ترکیبی، ابتدا با استفاده از متون مقدسی همچون قرآن کریم و با تحلیل منطقی، به موضوع حریم و مهماننوازی در فرهنگ اسلامی پرداخته و تأثیر آنرا بر شکلگیری خانههای محله مسلمانان بیان میکند. سپس افزون بر مطالعات قومنگاری، با مراجعه به اوستا و تورات نشان میدهد که چون فضای معماری قابلیت فرهنگپذیری دارد و فرهنگ نیز در قالب فضای کالبدی به ظهور میرسد، لایه اول تأثیرگذار بر معماری خانههای کرمان، ناشی از فرهنگ اسلامی (بهعنوان فرهنگ حاکم) و در اصولی همچون حفظ حریم خصوصی، رعایت حقوق همسایه و تکریم مهمان است. لایه دوم مؤثر، که در معماری خانه یهودیان و زرتشتیان دیده میشود، براساس عقاید و رسوم مذهبی آنها با بازتعریف و حدودبخشی به این اصول، شکلگیری فضاهای فعالیت اختصاصی را برای رسیدن به امنیت، تأمین معیشت و رعایت دستورات شریعت در رابطه با زنان و همکیشان موجب شده است. ادامه این تحقیق، بهدنبال شناخت روش تبدیل یافتههای نظری این مقاله به ضوابط اجرایی راهنمای طراحی است.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473220100630Iranian Intellectuals and Identity in the Mirror of Crisisروشنفکران ایرانی و مسئله هویت در آیینه بحران276014010.7508/ijcr.2010.10.002FAمحمدباقرخرمشاددانشیار دانشگاه علامه طباطباییسیدابراهیمسرپرستساداتدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20100630The search for identity type in the thought of Iranian intellectuals necessitated dealing with this question: what kinds of factors have affected the Iranian intellectuals’ opinions on identity? And is it possible to provide any explanation on the diversity of identity types? With the use of Weber’s sociology of knowledge and methodological inquiry of Thomas Springs, it was attempted to provide explanations on the evolution and diversity of identity and also to illustrate how various identity theories of Iranian intellectuals have been influenced by the present crisis of intellectuals. Four types of identity type created during various crises are as follows: <br />1. Ancient identity type resulted from the crisis of lagging behind. <br />2. Islamic identity type rooted in the decadence crisis and the separation of knowledge from sacred ideas. <br />3. Multiple identity types resulted from the crisis of ideologism and inflexible accounts of cultures and civilizations. <br />4. Iranian type of identity born as a result of the crisis of forgetting the controversies between traditionalists and modernists and sunken in the struggle between tradition and modernism.در جستجوی الگوی هویت در اندیشه روشنفکران ایرانی، ضرورت داشت به این پرسش پرداخته شود که چه عواملی نگاه روشنفکران ایرانی به هویت را تحت تأثیر خود قرار داده است؟ و آیا میتوان توضیحی از تنوع الگوها به دست داد؟ با بهرهگیری از جامعهشناسی معرفت «وبری» و جستار روشی توماس اسپریگنز، تلاش شده تا تحول و تنوع الگوها توضیح و نشان داده شود که چگونه نظریههای متعدد هویتیِ روشنفکران ایرانی، تحت تأثیر بحران زمانه روشنفکران بوده است. چهار الگوی هویتی پدیدآمده در خلال بحرانهای مختلف عبارتند از: <br />1. الگوی هویتی باستانی بهدستآمده از بحران عقبماندگی؛ <br />2. الگوی هویتی اسلامی ناشی از بحران انحطاط و گسست معرفت از اندیشه قدسی؛ <br />3. الگوی هویتی چندگانه منتج از بحران ایدئولوژیگرایی و انعطافناپذیر دانستن فرهنگها و تمدنها؛ <br />4. الگوی ایرانشهریِ متولدشده از بحران فراموشی جدال قدما و متأخرین و غوطهور شدن در نزاع سنت و مدرنیته.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473220100630Understanding the Differences of the Cognition Gained from Real and Virtual Tourism based on the Narrative Theoryتفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایه نظریه روایت618214110.7508/ijcr.2010.10.003FAاعظمراودراددانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران0000000276340816علیحاجیمحمدیکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهرانJournal Article20100630Communication technologies today are greatly developed to the extent that obtaining information from different parts of the world is no more only depended to real and physical traveling. People are now able to travel as far as they want and whenever they wish using cyberspace, while sitting at home. Tourism in this condition is no more dependent on time, place and financial planning. Two important questions raise here, first, can virtual tourism replace the real tourism and eliminate the need for it? Secondly, could cognition produced by the virtual tourism be the same as the cognition formed by the real tourism? To answer these questions, defining the characteristics of virtual and real tourism is needed. The main basis of this comparison is being in special place and an experimental sense of being in that place, in the real tourism, on one hand, and selectivity of places and receiving packaged information in the virtual tourism, on the other. This paper claims that although the virtual tourism could offer vast and complete information to the tourist, but in reality it lacks sense of being in place and lived experience. For these reasons, the obtained cognition is manipulated and unreal. Secondly, this type of tourism can be considered only as a complement to the real tourism. A tourism that begins with virtual space and leads to the real world could have positive and better consequences of both spaces on the process of cognition.توسعه تکنولوژیهای جدیدِ ارتباطی در سالهای اخیر، به حدی رسیده است که برای بهدستآوردن اطلاعات از سراسر دنیا، دیگر نیازی به سفری واقعی و حضور در محل احساس نمیشود. انسان در دنیای امروز، قادر است از درون خانه خود، با استفاده از امکانات فضای مجازی، در هر زمان که بخواهد، به مناطق دوردست سفر کند. گردشگری، در این اوضاع، دیگر وابسته به زمان و مکان و نیازمند برنامهریزی مالی و زمانی خاص نیست. در این زمینه، دو سؤال مهم وجود دارد. اولاً، آیا گردشگری مجازی ممکن است جایگزین گردشگری واقعی شود و نیاز سفر واقعی را مرتفع کند؟ ثانیاً، آیا نوع شناختی که گردشگری مجازی تولید میکند، با نوع شناختی که در اثر حضور واقعی گردشگر در مکان ایجاد میشود، یکسان است؟ در این مقاله، برای پاسخ به این سؤالها، ابتدا خصوصیات و ویژگیهای گردشگری واقعی و گردشگری مجازی توضیح داده خواهد شد. محور اصلی این مقایسه، حضور در مکان خاص و حس تجربی مکان در گردشگری واقعی و گزینشیبودن خصوصیات مکان و اخذ اطلاعات بستهبندیشده در گردشگری مجازی است. نویسندگان این مقاله عقیده دارند که گرچه گردشگری مجازی قادر است اطلاعات بسیار وسیعتر و کاملتری از گردشگری واقعی در اختیار افراد قرار دهد، در عمل، فاقد حس حضور در مکان و تجربه زیسته است. بههمینسبب، اولاً، نوع شناختی که بهدست میدهد، دستکاریشده و غیرواقعی است. ثانیاً، این نوع گردشگری، صرفاً، نقش مکمل برای گردشگری واقعی دارد. آن گردشگری که از فضای مجازی آغاز شده و به فضای واقعی ختم شود، آثار و نتایج مثبت هر دو نوع را در عرصه شناخت دربرخواهد داشت.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473220100630Orientalist Discourse in Western Media Representations of Iranگفتمان شرقشناسانه در بازنماییهای رسانهای غرب از ایران8310014210.7508/ijcr.2010.10.004FAحسینپیرنجمالدیناستادیار دانشگاه اصفهانسیدمحمدمرندیاستادیار دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه تهرانمحمدرضاعادلیمربی دانشگاه هرمزگانJournal Article20100630This paper addresses the representations of the Muslim world, especially Iran, in Western media. These representations are traced back in orientalist discourse, one through which ‘knowledge’ is produced about the East which empowers the West to justify and maintain its dominance over its Eastern Other. The writers first discuss the nature and functions of representation and proceed to examine some of the aspects and strategies of the Western media approach to the Muslim world in general and Iran in particular. The aim is to shed some light on the discursive functions and formations involved here. The need to address such pressing issues in order to create a more balanced and rational atmosphere necessary for a fruitful dialogue between nations and cultures is emphasized.این گفتار به بررسی بازنمایی جهان اسلام و خاصه ایران در رسانههای غربی میپردازد. مقاله میکوشد ریشههای این بازنمایی را در گفتمان شرقشناسانه بازجوید، گفتمانی که در آن غرب درباره شرق «دانش» تولید کرده و به واسطه آن استیلا و برتری خود بر «دیگرِ» خود را توجیه و ابقا کرده و مشروعیت بخشیده است. نویسندگان ابتدا به بحث پیرامون ماهیت و کارکرد بازنمایی پرداخته و سپس برخی وجوه و راهبردها در رویکرد رسانهای غرب به جهان اسلام و ایران را وا میکاوند و برآنند تا پیوند آنها با کارکردها و صورتبندیهایِ گفتمانی را روشن سازند. مقاله بر ضرورت پرداختن به این مسائل جهت ایجاد فضایی متوازنتر و معقولتر برای گفتگویی ثمربخش میان تمدنها و ملتها، تأکید میکند.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473220100630Globalization, Local and Global Identities of Students (Case study: University of Tabriz)جهانیشدن و هویتهای محلی و جهانی دانشجویان
(مطالعه موردی: دانشگاه تبریز)10112214310.7508/ijcr.2010.10.005FAاکرمحبیکارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی از دانشگاه تبریزاسکندرفتحیاذراستاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریزبهمنمحمدبخشکارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی از دانشگاه تبریزJournal Article20100630The process of globalization is both a disputable issue and an ambiguous one and it has been approached through various and sometimes contradictory views. One of the major topics related to the process of globalization is the subject of survival or persistence of local identities in the mainstream of global economy and culture. Different views have been presented in this respect. One of them claims that globalization has a negative influence on local identities, and eliminates the differences. Some others, however, state an opposite view. This paper has identified three fundamental but different approaches and examines them by the research’s data .This research which its subjects are Fars, Turk and Kurd students of Tabriz University, indicates that as the global identity among the students’ increases, their local identities decrease. In other words, with enhancement of globalization process, local identities starts to decrease and it means that second and third approach’s theories in the research is rejected and the first approach’s theories are confirmed.فرایند جهانیشدن موضوعی بحثبرانگیز و در عین حال مبهم است و از دیدگاههای متفاوت و گاه متضاد بدان پرداخته شده است. یکی از بحثهای مهم مربوط به این فرایند، مسئله بقا یا تداوم هویتهای محلی در جریان این حرکت است. در این رابطه دیدگاههای متفاوتی ارائه شده است؛ از آن جمله برخی ادعا میکنند جهانیشدن تأثیر منفی بر هویتهای محلی داشته و از بین برنده تفاوتهاست و عدهای نیز خلاف این نظر را بیان میکنند. مقاله حاضر، سه رویکرد متفاوت و اساسی را در این خصوص شناسایی و توسط دادههای تحقیق به آزمون گذاشته است. این تحقیق که به روش پیمایشی در بین دانشجویان تُرک، فارس و کرد دانشگاه تبریز انجام شده نشانگر آن است که با افزایش هویت جهانی در بین دانشجویان، هویت محلی آنان کاهش مییابد؛ یعنی با افزایش فرایند جهانیشدن، هویتهای محلی رو به کاهش میگذارد و این به معنای رد نظریههای رویکرد دوم و سوم در این تحقیق، و تأیید نظریههای رویکرد اول است.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473220100630The Role of Right- Cerebral and Left- Cerebral in Persistence and Creation of Cultures and Civilizationنقش راستمغزی ـ چپمغزی در پدیداری و پایداری فرهنگها و تمدنها12314614410.7508/ijcr.2010.10.006FAعلینوری مطلقعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراکJournal Article20100630Despite the fact that, some live creatures have more civilizational and cultural complex structure comparing to human beings, but humans are inclined toward mixed perfection of right -cerebral, left-cerebral ( with strength and weakness in different societies), and their balanced growth and development. Therefore, human beings from the first step of creation have used their genetic power in any environment and society. The growth of that compilation depends on cultural feature and formed by culture according to right cerebral. The growth of compilation ends on established civilization and is created as a result of being left cerebral. In this sense, we can study, calculate, predict and plan the cultural and civilizational processes of different societies depended on right or left cerebrality. The question of this article is that, what kind of relationship is there between the right- cerebral left cerebral, civilization and culture?This paper is descriptive and data collection is based on library and documentary method with the index card and chart instrument.با وجود اینکه بعضی از موجودات زنده از لحاظ خصوصیات تمدنی و بعضی دیگر از لحاظ عناصر فرهنگی، ساختار پیچیدهتری از انسانها دارند، اما انسان با توجه به خصوصیات راستمغزی ـ چپمغزی، به تکامل ترکیبی این دو خصوصیت (با شدت و ضعف در جوامع مختلف) و توسعه و رشد متوازن آنها گرایش نشان داده و میدهد. ازآنجاکه بشر از ابتدای خلقت از توانایی ژنتیکی برتر خود در هر محیط و هر جامعه استفاده بیشتری برده، در صورت راستمغزی، رشد آن مجموعه بر اساس خصوصیات فرهنگی شکل گرفته و تمدن وی بر اساس فرهنگْ ساختار یافته و در صورت چپمغزی، رشد مجموعه بر اساس تمدن پایهریزی و فرهنگ آن از تمدنش پدید آمده است. بر این اساس، به نظر میرسد بتوان فرایندهای فرهنگی و تمدنیِ جوامع مختلف را مبتنی بر خصوصیات راستمغزی و چپمغزی آنها با دقت بالایی مطالعه، محاسبه، پیشبینی و برنامهریزی نمود. سؤال اصلی این مقاله اینست که چه رابطهای بین راستمغزی ـ چپمغزی و فرهنگ و تمدن وجود دارد؟ روش این تحقیق توصیفی، نوع آن بنیادی، شیوه جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و ابزار آن فیش و جدول میباشد.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18473220100630National Identity in Educational System of Iranجایگاه هویت ملی در نظام آموزش و پرورش ایران14717114510.7508/ijcr.2010.10.007FAمهدیلقماننیاکارشناسی ارشد برنامهریزی درسیاحمدخامساناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجندJournal Article20100630Identity is one the most significant discussions in contemporary world. In every society, a need, sense of dependency and tendency to national identity is inevitable. As educational system in all countries has the biggest power and humanistic capital, it is one the best tools for reinforcement and consistency of national identity and the curriculums have crucial role in national identity formation. As mentioned, the main aim of this article is to study the role of national identity in the educational system. To do so, first national identity will be discussed comparatively in Iran and other countries and later the reasons of its weakness in the educational system will be elaborated. The general goals of three educational stages (elementary, secondary and high School) and the amount of attention to national identity will be subtlety discussed. The results show that national identity in Iranian educational system has no desirable situation and as this factor has effective role, it needs to take into more considerations for developmental issues.هویت ملی از مباحث مهم و برجسته در دنیای امروز است. نیاز به آن و احساس تعلق، وفاداری و گرایش به سمت آن از ضرورتهای انکارناپذیر در هر جامعهای محسوب میشود. با توجه به اینکه نظام آموزش و پرورش در همه کشورها بزرگترین نیرو و سرمایه انسانی را در اختیار دارد، میتواند یکی از بهترین راههای تحکیم و تقویت هویت ملی به شمار آید و برنامههای درسی به عنوان یکی از ارکان اصلی این نظام میتوانند نقشی محوری و کلیدی در شکلگیری هویت ملی ایفا کنند. با توجه به موارد فوق، هدف اصلی این تحقیق بررسی جایگاه هویت ملی در نظام آموزش و پرورش است. به این منظور ابتدا به طور مقایسهای هویت ملی در نظام آموزش و پرورش ایران و دیگر کشورها مورد واکاوی قرار گرفته و سپس علل ضعف هویت ملی در نظام آموزش و پرورش ایران بیان شده است. در ادامه با موشکافی در اهداف کلی و آموزشی سه مقطع، میزان توجه به مقوله هویت ملی در بیان این اهداف مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این بررسی نشان داد در اهداف تصریحشده برای نظام آموزشی ایران، هویت ملی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و با توجه به تأثیرگذار بودن این مقوله در سایر زمینههایی که به توسعه و تحکیم کشور مربوط است، نیاز به تجدیدنظر و بازاندیشی دارد.