پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18477120140621The Effect of Facebook Social Network on Cultural Identity of Youth in Isfahanتأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان12821210.7508/ijcr.2014.25.001FAصمدعلی پورکارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه اصفهانوحیدقاسمیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانسید احمدمیرمحمد تبارکارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه مازندرانJournal Article20130409<span style="font-size: 12.0pt;">By expanding the access to the Internet and the Internet social networks and increasing use which the youth represents of different types of issues and the content of these modern media, the cultural identity has transformed into one of the main concerns related to social coherence and national unity. Therefore, the present study investigates the relationship between the presence and interaction in Facebook social network and the youth's cultural identity. The main question of this study is what influence using Facebook has on cultural identity of users? Is Facebook as one of the tools of globalization attenuator of cultural identity? The present study is in the form of a survey one and is conducted using the method ofvolunteer and available sampling and employing the internet researcher-made questionnaire by focusing Giddens' Cultivation and Strucration theories. The population of the present study includes young users of Facebook in Isfahan in 2012 and the sample is equal 424 participants. The results of the present study indicate that there is a significant and reverse correlation between the length of membership, users' amount of se and participation and activities in Facebook and their cultural identities and also there is a significant and positive correlation between considering Facebook contents as real and users' cultural identities. It means that the more the length of membership is, the more the users' amount of use and participation and activity in Facebook and the weaker users' cultural identities. </span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="FA">با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکههای اجتماعی اینترنتی و استفاده فزآیندهای که جوانان از انواع مطالب و محتوای این رسانههای نوین مینمایند، هویت فرهنگی به یکی از دغدغههای اصلی مرتبط با انسجام اجتماعی و یکپارچگی ملی تبدیل شده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیسبوک را با هویت فرهنگی جوانان مورد مطالعه قرار میدهد. پرسش اصلی این است که استفاده از فیسبوک چه تأثیری بر هویت فرهنگی کاربران دارد؟ آیا فیسبوک بهعنوان یکی از ابزارهای جهانیشدن، تضعیفکننده هویت فرهنگی است؟</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی و </span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="FA">با </span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی محققساخته، با تکیه بر نظریههای کاشت و ساختیابی گیدنز صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران جوان فیسبوک شهر اصفهان در سال 1391 تشکیل میدهند و حجم نمونه برابر با 424 نفر است.</span><span style="font-size: 12pt; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان مشارکت و فعالیت کاربران در فیسبوک و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای مطالب فیسبوک و هویت فرهنگی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان فعالیت و مشارکت کاربران در فیسبوک از سوی کابران افزایش پیدا میکند هویت فرهنگی کاربران ضعیفتر میشود. </span>http://www.jicr.ir/article_212_9da2296c4465bb319b5f6c0d19a0368b.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18477120140621Explaining the Relationship Between Motivation and Creativity with Regard to Cultural Differencesتبیین رابطة انگیزش و خلاقیت با توجه به تفاوتهای فرهنگی294921310.7508/ijcr.2014.25.002FAمحبوبهالبرزیاستادیار مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه شیرازJournal Article20130519<span class="hps"><span style="font-size: 12.0pt;">In the different definitions and approaches to creativity, motivation has an important status. Using the social psychology's view of creativity this essay has investigated the role of cultural differences in creative thinking based on the principal of motivation. This research examined the role motivation on creativity; The role of culture on creativity and the role motivation on creativity with regard to cultural differences. The current study was a qualitative reseach by Analytical --descriptive and interpretive -descriptive approach. The main theory focused on is Amablie's. Amablie suggested three dimentions for creativity: domain relevant skills, creative relevant skills and task motivation. In Amablie theory task motivation is important, According to the principal of increasing internal and external motivation, the primary motivation, the type of external motivation and time influence on creativity. External motivation in collectivist societies, such as Iran is important, especially in the final stage of the creativity cycle. In other words, others and social agents are important to stop or continue the creativity. This analysis suggests that creativity is facilitated when external motivation is informative and the primary motivation is high and incentives are provided at the end of the creative process. Finally, although it can be said that creativity can can grow in any culture.</span></span>در تعاریف و رویکردهای مختلف به خلاقیت، انگیزش، جایگاه و اهمیت به سزایی دارد. این مقاله بر مبنای دیدگاه روانشناسان اجتماعی خلاقیت، نقش تفاوتهای فرهنگی را در تفکر خلاق بر اساس انگیزش بررسی کرده است. بدین منظور پژوهش به بررسی نقش انگیزش بر خلاقیت و نقش فرهنگ بر خلاقیت با توجه به تفاوتهای فرهنگی میپردازد. پژوهش حاضر در پارادایم کیفی با رویکرد توصیفی– تفسیری و توصیفی- استتناجی انجام شده است. تأکید نظری پژوهش حاضر بر نظریة آمابلی است که معتقد است خلاقیت از سه بعد مهارتهای اطلاعاتی، مهارتهای خلاقانه و انگیزش تشکیل شده است که در بین این سه بعد، انگیزش اهمیت به سزایی دارد. تحلیلها و بررسیها نشان داده است که مطابق اصل افزایشی انگیزش درونی و بیرونی سطح انگیزش اولیه، نوع انگیزش بیرونی و زمان ارائه انگیزش بیرونی، بر آغاز، ادامه و پایان چرخة خلاقیت نقش دارند. با توجه به آنکه انگیزش بیرونی در جوامع جمعگرا از جمله ایران اهمیت به سزایی دارد و نمیتوان نقش آن را در فعالیتهای تحصیلی و خلاقانه افراد نادیده گرفت، شناخت شرایطی که استفاده از برانگیزانندههای بیرونی در آن منجر به پرورش خلاقیت گردد، ضروری است. تحلیلهای انجام شده حاکی از آن است که اگر انگیزش بیرونی بهجای کنترل و بازدارندگی، جنبه اطلاعدهی داشته باشد، اگر سطح انگیزش درونی اولیه فرد برای شروع چرخة خلاقیت بالا باشد و اگر این مشوقها و برانگیزانندهها در انتهای فعالیت خلاقانه ارائه شوند نه تنها جنبة بازدارنده ندارند بلکه موجب تسهیل فرآیند خلاقیت میگردند. در آخر آنکه میتوان گفت خلاقیت گرچه نمیتواند فرمولی جهانی و همگانی داشته باشد اما برای رشد و پرورش آن برای همگان در هر فرهنگی که باشند امکان پذیر است.http://www.jicr.ir/article_213_7a2e7c83e60e3659106f6fc739b9a03e.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18477120140621Development and Validating of Social – Cognitive Dilemma for Evaluation of Cultural Values nd Evaluation of its Validityطراحی معماهای اجتماعی - شناختی برای سنجش ارزشهای فرهنگی و بررسی روایی آن315921410.7508/ijcr.2014.25.003FAوحیدنجاتیاستادیار علوم اعصاب شناختی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20121109Back Ground and Purpose: Cultural values are individual’s behaviors, insights and believes in each culture. Measuring cultural value requires valid cognitive tools that do not suffer from examinant and examiner bias. The purpose of present study is designing and validating an incidental measure for evaluating cultural value. Method: In present cross sectional study, 308 individual with mean age 22.68 years were evaluated with cognitive social dilemma and Husted's cultural dimension questionnaire. Pearson correlation test and Chi Square were used for validation and gender difference evaluation. Results: Dilemma of each value correlate with collectivity (P<0.01), muscularity (P<0.05), tolerance of ambiguity (P<0.05) and power of distance (P<0.01). Participants were collective, masculine, accepter of ambiguity and power of distance. Female significantly have higher long term orientation (P<0.01).Conclusion: Cultural valence could be measure with social- cognitive dilemma. Social- cognitive dilemma that developed in present study is valid measure of cultural values.<span> </span><span lang="FA">ارزشهای فرهنگی، مجموعهای از رفتارها، نگرشها و باورهای افراد در هر فرهنگ است. سنجش ارزشهای فرهنگی نیازمند ابزارهای معتبر شناختی است که از سوگیری آزمودنی و آزمونگر متأثر نباشد. هدف از این مطالعه طراحی معماهای اجتماعی- شناختی بهعنوان یک سنجه ضمنی برای ارزشهای فرهنگی و بررسی اعتبار آن است. این مطالعه مقطعی در 308 نفر با میانگین سنی 68/22 سال اجرا شد. ابزار مورد استفاده معماهای طراحی شده و پرسشنامه ابعاد فرهنگی هافستد بود. آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی روایی و آزمون کایدو برای مقایسه پاسخهای دو جنس استفاده شد. بین معماهای طراحی شده برای هر ارزش فرهنگی با مقیاسهای جمعگرایی (</span><span>P<0.01</span><span lang="FA">) مردانگی (</span><span>P<0.05</span><span lang="FA">)، تحمل ابهام (</span><span>P<0.05</span><span lang="FA">) و ساختار قدرت (</span><span>P<0.01</span><span lang="FA">) همبستگی معنیداری وجود دارد. افراد مورد بررسی جمع گرا، مردگرا، پذیرنده ابهام و طرفدار سطح متوسطی از قدرت توزیع شده بودند. زنان آیندهنگری بیشتری نسبت به مردان داشتند (</span><span>P<0.01</span><span lang="FA">). بر اساس یافته های این مطالعه سنجش ارزشهای فرهنگی با استفاده از آزمون ضمنی معماهای شناختی- اجتماعی امکانپذیر است و ابزار طراحی شدة مطالعه حاضر ابزاری معتبر برای سنجش ارزشهای فرهنگی است. </span>http://www.jicr.ir/article_214_9c69458d3abc2e2e18acf7e0a33e797e.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18477120140621The Study of Life Style and Social Identity (A case study of youth in Bandar Abbas city)مطالعه رابطه سبک زندگی و هویت اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان شهر بندرعباس)699421510.7508/ijcr.2014.25.004FAبیژنخواجه نوریاستادیار جامعهشناسی دانشگاه شیرازلیلاپرنیانکارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه شیرازصغریهمتکارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه شیرازJournal Article20130409<span style="font-size: 12pt; line-height: 125%; font-family: 'Times New Roman', serif;">The aim of this research is the study of the relationship between life style and social identity among youth. </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 125%;">After reviewing local and international literature, while considering theories about cultural </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 125%;">globalization (life style) and social identity, a theoretical framework regarding theories of Giddens was formulated.</span><span style="font-size: 12pt; line-height: 125%; font-family: 'Times New Roman', serif;">The method of this study was survey and its tool was </span><span style="font-size: 12pt; line-height: 125%; font-family: 'Times New Roman', serif;">questionnaire</span><span style="font-size: 12pt; line-height: 125%; font-family: 'Times New Roman', serif;">. Statistical society of the present research was the youth in Bandar Abbas (city in Iran). The sampling method used in this survey was multi-stage share random sampling. Sample size that was estimated according to Lin Table with 95 percent significance level and 4 percent error was 406. The double variable analysis in this research suggested that there was a significant relationship among the variables: religious life style, traditional musician life style, modern musician life style and focused on body life style with the dependent variable of social identity. Moreover, according to the multivariable regression results the variables of <span class="hps">religious </span>life style, modern musician life style, traditional musician life style, sporty life style and <span class="hps">friendly life style</span><span class="hps">Intimacy</span>totally explained 62.7 percent of the changes social identity.</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">هدف این مطالعه بررسی رابطه سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان شهر بندرعباس بوده است. </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">در این مقاله تلاش شده است که ضمن توجه به مطالعات و نظریات پیشین، هویت اجتماعی جوانان در عرصه فرآیند جهانیشدن مورد مطالعه قرار گیرد. از آنجا که این فرآیند، ابعاد مختلفی را در بر میگیرد، در اینجا به مطالعه ارتباط سبک زندگی بهعنوان پدیدهای مدرن و مرتبط با فرآیند جهانیشدن با هویت اجتماعی پرداخته شده است. نظریة مورد مطالعه عمدتاً مبتنی بر آراء گیدنز بوده است. </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">متغیر سبک زندگی بهعنوان متغیر مستقل شامل: مصرف محصولات فرهنگی، فعالیت فراغتی، مدیریت بدن، میزان استفاه از رسانهها و الگوی خرید و هویت اجتماعی بهعنوان متغیر وابسته شامل: هویت مذهبی، هویت جنسیتی، هویت ملّی، هویت قومی، هویت گروهی و هویت بدنی میباشد. روش تحقیق، پیمایش و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. شیوه نمونهگیری تحقیق، </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">تصادفی سهمیهای</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">چند مرحلهای </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">و حجم نمونه 406 نفر است. یافتههای تحقیق نشان دادهاند که بین متغیرهای: </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">سبک زندگی مذهبی و </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">سبک زندگی موسیقایی ــ سنتی</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">با هویت اجتماعی ارتباط مثبت و معنیدار و بین متغیرهای: </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">سبک زندگی موسیقایی ــ مدرن</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA"> و </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">سبک زندگی معطوف به بدن</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA"> ارتباط منفی و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">سبک زندگی مذهبی،</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA"> سبک زندگی موسیقایی - مدرن، </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">سبک زندگی موسیقایی - سنتی، </span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="AR-SA">سبک زندگی معطوف به ورزش</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA"> و سبک زندگی دوستانه</span><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;" lang="FA"> در مجموع نزدیک به 7/62 درصد از تغییرات متغیر هویت اجتماعی را تبیین کردند. </span>http://www.jicr.ir/article_215_8795efd57e376a914812e4a69d99c48b.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18477120140621Space and Reproduction of Power (A Study on the Gender Segregation in Tehran Universities)فضا و بازتولید قدرت (مطالعهای درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاههای تهران)9512221610.7508/ijcr.2014.25.005FAمعصومهشفیعیکارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه گیلانفردینعلیخواهاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلانJournal Article20130727<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">In new social theories, space is a social product that all pillars of society is involved in it s production<span lang="AR-SA">.</span> Therefore, like other social products, power can be involved in its construction and administration and it can be said that space is the intersection point of power. Gender segregation in public spaces is one of the political technologies of power that aim to control and manage urban spaces. Following the ideas of Foucault, the main issue of this paper is resistance that is formed against power exercising through gender segregation of public spaces. In addition to Foucault, to illustrate the angels of power exercising through space, the theory of <span style="color: #222222; background-image: initial; background-attachment: initial; background-size: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-position: initial; background-repeat: initial;">Henri Lefebvre</span> was considered and finally to clarify the importance of gender, implicit in this issue, Judith Butler is referred. Qualitative research method and specifically observation and interview were used to answer the research questions. Here we study the lived experiences of 16 female students from public universities in Tehran. According to the findings, the implementation of disciplinary techniques of space at the level of universities has not created an obedient subject who merely consumes the space. But, a creative and active space consumer is formed that scramble to meet her demands in public spaces.</span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">در نظریه های جدید اجتماعی، فضا؛ تولیدی اجتماعی است که همه ارکان جامعه در تولید آن نقش دارند. بنابراین همچون سایر تولیدات اجتماعی، قدرت می تواند در ایجاد و اداره آن دخیل باشد و می توان گفت که فضا نقطه تلاقی قدرت محسوب می شود. تفکیک جنسیتی در فضاهای عمومی یکی از تکنولوژی های سیاسی قدرت است که هدف آن کنترل و اداره فضاهای عمومی است. به تأسی از ایده های فوکو، مسأله اصلی این مقاله مقاومتی است که در مقابل تفکیک جنسیتی در فضاهای عمومی شکل می گیرد. علاوه بر فوکو، برای نشان دادن زوایای اعمال قدرت از طریق فضا، نظریه هنری لوفور مورد توجه قرار گرفته است و در نهایت برای روشن کردن اهمیت موضوع جنسیت در این مسأله، به دیدگاههای جودیت باتلر مراجعه شده است. برای پاسخ به پرسش های تحقیق، روش تحقیق کیفی و به طور خاص مشاهده و مصاحبه استفاده شده است. در اینجا تجربه زیسته 16 دانشجوی دختر دانشگاههای شهر تهران بررسی شده است. طبق یافته های این تحقیق، اعمال تکنیک های انضباطی فضا در سطح دانشگاها به خلق سوژه مطیعی که صرفا مصرف کننده فضا باشد منجر نشده ، بلکه مصرف کننده ای از فضا شکل گرفته است که برای تحقق خواسته هایش در فضاهای عمومی تلاش و تقلا می کند.</span>http://www.jicr.ir/article_216_db3cec4b32d9294f58f0995faa86f6b2.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18477120140621A Cultural Explanation of the Transmission of Managerial Experience: an Analysis of the Practice of Higher Education Managersتبیین فرهنگی انتقال تجربه مدیریتی: تحلیلی بر عمل مدیران آموزش عالی کشور12314421710.7508/ijcr.2014.25.006FAنعمت اللهموسی پوردانشیار برنامهریزی درسی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20131116<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">It goes without saying that the managerial experiences should be transmitted when a manager is replaced by another one. Yet, the transmission of managerial experiences in research and educational institutes is faced with problems and obstacles, recognizing which contributes to the development of policies and plans in this sphere. These obstacles have been identified using the lived experiences in management at different levels of university system in a period of around two decades, in different conditions of performance. By different conditions, three different states for accepting and transferring management are meant: evident competition (contradiction process), evident friendship (cooperation process) and impartiality (separation process). Accepting and transferring managerial responsibilities under competitive conditions evoke feelings of victory and defeat which can act as an obstacle to transmitting managerial experiences. Under friendly conditions, a feeling of intimacy prevails which is accompanied by the transmission and application of managerial experiences. And under conditions of impartiality, a feeling of caution and conservatism emerges which associates the transmission and application of managerial experiences with other issues. An analysis of facts suggests that obstacles to the transmission of experience under competitive conditions are jealousy on the part of the previous managers and mistrust on the part of the new manager; under friendly conditions the obstacles include proposition from the previous manager and self-reliance on the part of the new manager; and under impartial conditions the main obstacle is lack of mutual understanding. However, the transmission of managerial experience is connected with other variables, to explain which the two variables of the status and the position of the manager are used here. Also, two important phenomena which play their part in all these conditions are “lack of organization of experiences”, rooted in the tradition of oral preservation of experiences, and “maintaining ambiguity”, which is a sign of capacity and competence and generates a kind self-confidence.</span><span lang="FA">ضرورت انتقال تجربة مدیریتی به هنگام تغییر مدیران، موضوعی بینیاز از استدلال است. با وجود این، انتقال تجربه مدیریتی در مؤسسات آموزشی و پژوهشی با مشکلات و موانعی مواجه است که شناخت آنها میتواند به سیاستگذاری و برنامهریزی این حوزه کمک کند. این موانع به استناد تجربه زیسته مدیریت در سطوح مختلف نظام دانشگاهی در دورهای نزدیک به دو دهه و در شرایط گوناگون عمل، شناسایی شدهاند. منظور از شرایط گوناگون، سه <em>وضعیت</em> متفاوت برای پذیرش و واگذاری مدیریت است: رقابت آشکار (فرآیند تعارض)؛ رفاقت آشکار (فرآیند همکاری) و بیطرفی (فرآیند جدایی). پذیرش و واگذاری مسئولیتهای مدیریتی در شرایط رقابت، احساس پیروزی و شکست را پدید میآورد و این پدیده مانع انتقال تجربه مدیریتی است؛ در شرایط رفاقت، احساس خودیبودن غلبه دارد که با انتقال و استفاده از تجارب مدیریتی همراه میشود؛ و در شرایط بیطرفی، نوعی احتیاط و محافظهکاری ظهور میکند که انتقال و استفاده از تجربه را به امور دیگری مربوط میسازد. تحلیل واقعیتها نشان میدهد موانع انتقال تجربه در شرایط رقابت، حسادت از سوی مدیر قبلی و بیاعتمادی از سوی مدیر جدید؛ در شرایط رفاقت، تعارف از سوی مدیر قبلی و بینیازی از سوی مدیر جدید؛ و در شرایط بیطرفی، ناهمزبانی از سوی طرفین است. با وجود این، انتقال تجربه مدیریتی با متغیرهای دیگری نیز پیوند دارد که برای تبیین دقیقتر، از دو متغیر وضعیت و موقعیت مدیر استفاده میشود.همچنین<em>، </em>دو پدیده دیگر که در همه شرایط مذکور نقش ایفا میکنند عبارتند از: «سازماننایافتگی تجارب»، که ریشه در سنت حفظ شفاهی تجارب (پرهیز از ثبت کتبی) دارد و «حفظ ابهام»، که خود نشانهای از توانایی و صلاحیت محسوب میشود و به فرد نوعی اعتماد به نفس را القاء میکند</span>http://www.jicr.ir/article_217_1f668c484bed4b21fa515d148acbadb2.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18477120140621A Critical View into the Background of Sociological Studies on Lifestyle
in Iranنگاهی انتقادی به پیشینة داخلی مطالعات جامعهشناختی بر روی سبک زندگی14516621810.7508/ijcr.2014.25.007FAرضاصمیماستادیار جامعهشناسی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20131116<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Although lifestyle is not a merely sociological term, it owes it conceptualization to a greater or lesser degree to the sociological studies conducted on this concept since the emergence of this discipline. The conceptualization of lifestyle as a research topic can be traced back to the classical period of this field in the 19<sup>th</sup> century. At that time, pioneers in the field of sociology, while explaining the difference between society and community, focused on the forms and models of human lifestyle in the new society. This term has recently attracted a lot of attention in different researches and studies in the academic sphere in Iran. Two questions are of importance here: can lifestyle be formulated in the Iranian society as a sociological issue, in the same sense as it was formulated in the nineteenth and twentieth centuries in Europe? Have the sociological researches conducted so far been able to deal with their own formulation, according to the frameworks of the problematic quality of lifestyle in the Iranian society in all aspects of a research, such as problem statement, concepts, theories, methods and findings? To answer this question, eleven scientific research articles, written in Iran with sociological approaches to lifestyle, have been examined using textual analysis method. The present article aims to study the approaches of the sample articles from different aspects of research, in the light of a sociological attitude toward the concept of lifestyle. </span><span style="font-size: 13.0pt; line-height: 115%;" lang="FA">سبک زندگی هرچند اصطلاحی صرفا جامعهشناختی نیست لیکن مفهومپردازی خود را تا حدود زیادی مدیون مطالعات جامعهشناختیای است که از بدو تاسیس این رشته بر روی این مفهوم صورت گرفته است. مفهومپردازی سبک زندگی به عنوان مسئلهای پژوهشی به دوران کلاسیک این رشته در قرن 19 میلادی باز میگردد. در این زمان تمرکز اصلیِ پیشگامان جامعهشناسی در کنار توضیح تفاوتهای جامعه و اجتماع، بررسی اشکال و الگوهای سبک زندگی انسانها در جامعة جدید بود. در ایران نیز چندی است این اصطلاح در فضای آکادمیک به موضوعی قابل توجه در هدایت تحقیقات و انجام پژوهشهای مختلف تبدیل شده است. در اینجا این سؤال به وجود میآید که آیا میتوان به معنایی که در اروپای قرن نوزدهم و بیستم میلادی سبک زندگی به عنوان مسئلهای جامعهشناختی طرح گردید در جامعة ایرانی نیز به عنوان مسئلهای جامعهشناختی صورتبندی گردد؟ و آیا پژوهشهای جامعهشناختی صورت گرفته تاکنون توانسته در تمام ابعادِ یک پژوهش، چون طرح مسئله، مفاهیم و نظریات، روشها و یافتهها به صورتبندی خود منطبق با چارچوبهای مسئلهمندیِ سبک زندگی در جامعه ایرانی بپردازد؟ در جهت پاسخگویی به این سؤال در مقالة حاضر، یازده مقاله علمی- پژوهشی که با رویکرد جامعهشناختی درباب سبک زندگی در ایران به نگارش درآمده و چاپ شده را با روش تحلیل متنی بررسی نمودهایم. در این پژوهش هدف آن بوده که با توجه به نگاه جامعهشناختی به مفهوم سبک زندگی، رویکرد مقالاتی که به عنوان نمونه انتخاب شدهاند را در تمام ابعاد پژوهش مورد ارزیابی قرار دهیم.</span>http://www.jicr.ir/article_218_12118516d01783017a0df64373256e3f.pdf