پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18471220080726Women's Interpretation of the "Female Identity" Representationتفسیر زنان از بازنمایی هویت زنانه در تلویزیون1225410.7508/ijcr.2008.02.001FAاعظمراودراددانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران0000000276340816مهدیمنتظرقائماستادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهرانپریساسرکاراتیکارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه تهرانJournal Article19991130Regarding the importance of representation in redefining individuals and social groups’ identity, the interpretation of women from representation of feminine identity in television is examined in this article. The main question asks: what is the relationship between women’s interpretation of feminine identity in television and their media consumption. <br />It was assumed that women resist against those media contents which reproduce unwanted identity for them, and they do this through not consuming the presented contents. The research method was qualitative, using intense interviews with women from different social groups having different characteristics. <br />Using Stewart Hall’s concept of Encoding and Decoding, it is examined that how women with different characteristics in terms of occupation, education and their marital status, adopting different readings, produce different meanings for those serials which try to reproduce a housewife identity for women. <br />The results showed that the kind of women’s interpretation of media representations is different according to their different characteristics, and that this is in relation to their selective usage of media contents and shaping the desired contents for them.در این مقاله به بررسی نحوه تفسیر زنان از بازنمایی هویت زنانه مجموعههای تلویزیونی پرداخته شده است. این مقاله نسبت به تعمیم دادن پژوهشهایی که مجموعههای داستانی را در بازتولید نقش همسری و مادری در زنان مؤثر میدانند، رویکردی انتقادی دارد و میکوشد با استفاده از مدل «رمزگذاری و رمزگشایی» استوارت هال، به بررسی این موضوع بپردازد که مخاطبان زن با توجه به آنکه ویژگیهای متفاوتی از نظر اشتغال، تأهل و میزان تحصیلات دارند، چگونه نسبت به محتوای مجموعههای تلویزیونی که سعی در بازتولید هویت زن خانهدار دارند، به خوانشی متضاد با اهداف این مجموعهها میپردازند.http://www.jicr.ir/article_54_8b455bbb8a3d86c3e85acba7f0e918c5.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18471220080726The Social Origins of association_ patterns of Tehrani audiences with the Persian Speaking Satellite Channelsخاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی23555510.7508/ijcr.2008.02.002FAمحمودشهابیاستادیار جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطباییمجتبیجهانگردیکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article19991130The present paper answer two basic questions: what are the association patterns of the Persian-speaking satellite television channels amongst Tehrani audiences? What are the social origins of these patterns? To answer these questions, we have adopted the research tradition of "the uses and gratifications" in it's structural-cultural variant. In order to identify the uses patterns of such televisions, we initially interviewed 32 audiacnes. Content analysis of the interviews resulted in identifying 60 most-frequently-stated gratification items to be used as part of a large scale questionnaire survey of 400 viewers who were accessed via snowball sampling. Employing an exploratory factor analysis with Varimax rotation, we constructed and named ten gratification scales as follows: dissatisfaction with the national television programs, getting political information, cross-cultural comparison (instructional usage),escaping from everyday life difficulties, lifestyle guidance, facilitating social interaction, familiarity with global and Iranian (underground) popular culture, information on tourism and emigration issues, seeking social status, and finally seeking unedited information on sport events. A series of correlation tests on these ten factors as dependent variables and all the study's independent variables showed that the Blumler's conceptualization of the social character of media gratifications explains the usage patterns of Persian-speaking satellite televisions in Iran. Accordingly, different people turn to such televisions for different purposes and that the prevalent pattern of such usage is mainly of facilitatory, rather than compensatory character.مقاله حاضر به دو پرسش اساسی پاسخ می دهد: الگوهای استفاده از تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی کدامند؟ منشا یا خاستگاه اجتماعی این الگوها کدامند؟ برای پاسخ گویی به این سوالات از سنت پژوهشی « استفاده و رضامندی رسانه ای» با رویکردی ساختاری- فرهنگی استفاده شد. اعضای نمونه تحقیق (400 بیننده تلویزیون های ماهواره ای) بر اساس روش نمونه گیری گلوله برفی در شهر تهران انتخاب شدند. تحلیل عاملی انجام شده بر روی 60 نوع انگیزه یا دلیل برای استفاده از این تلویزیون ها به شناسایی 10 عامل منجر شد. آزمون همبستگی عامل های بدست آمده (به عنوان متغیر های وابسته) با متغیرهای مستقل نشان داد که مفهوم پردازی «بلاملر» یعنی مفهوم تاثیرات هنجاری ناشی از فرایند جامعه پذیری و مفهوم فرصت های زندگی توزیع شده به لحاظ اجتماعی که منجر به استفاده مکمل یا جبرانی از رسانه ها می شود به خوبی الگوهای استفاده از تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان در تهران را توضیح می دهد. بر این اساس افراد مختلف با نقش های مختلف به این تلویزیون ها روی می آورند و از آن ها برای مقاصد مختلفی استفاده می کنند. همچنین الگوی غالب استفاده از این تلویزیون ها به تسهیل یا تکمیل ارتباطات و پیوندهای اجتماعی مربوط می شود تا به جبران این ارتباطات و پیوندها.http://www.jicr.ir/article_55_29ac5dee5d88cadaaf256a993d32de83.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18471220080726Content analysis of Student's short messages; Tehran's universitiesتحلیل محتوای پیامهای کوتاه دانشجویان دانشگاههای تهران57785610.7508/ijcr.2008.02.003FAمسعودکوثریاستادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهرانطاهرهخیرخواهدانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهرانJournal Article19991130Recently, cell phone, as an unlimited media, in comparison with others, has deeply changed the modes of interpersonal connections. Accessibility, and inexpensiveness, in addition to the transcendence of normal face to face relation restrictions, could be taken for granted as most fascinating features of SMS. Therefore, content analysis of the SMS could help to clarify the communicative subjectivities in interpersonal communications. This study tends to analyze the content of 2651 short messages exchanged among 80 students both genders, in various universities in Tehran. This paper attempts to answer the following questions: <br /> Who are the main senders of the messages? In what time are the SMS s frequently s sent or received? What are the most frequent contents? Is there any relationship between the gender of recipients/senders and the content of the messages? Whether the contents are related to the marital statue of the receiver and sender or not?تلفن همراه، امکان برقراری نوعی ارتباط همهزمانی و همهجایی را برای افراد امکانپذیر ساخته و از این رو، بیش از دیگر رسانهها، عرصۀ ارتباطات بینفردی را دگرگون کرده است. ارزانی، سهولت ارتباط و رفع محدودیتهای ارتباطات چهره به چهره، از جمله کارکردهای مهم پیام کوتاه است. بررسی محتوای پیامهای کوتاه مبادله شده میتواند ذهنیت ارتباطی در ارتباطات بینفردی بردارد. مقالۀ حاضر میکوشد با تحلیل محتوای پیامهای کوتاه مبادله شده میان دانشجویان دانشگاههای تهران، به بخشی از ذهنیت ارتباطی دانشجویان پی ببرد. به این منظور 2651 پیام کوتاه ارسال شده به 80 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای تهران که هر کدام 30 پیام دریافتی آخر خود را در پرسشنامه نوشته اند و اطلاعات آن را ذکر کرده اند، مورد تحلیل قرار گرفته است. پرسشهای اصلی این مقاله از قرار زیر است: پیام ها بیشتر بین افراد و کدام یک از منسوبانشان رد و بدل میشود؟ چه محتوایی و با چه فراوانی ای توسط دانشجویان دریافت شده است؟ بیشترین پیامها در چه ساعتی ارسال و دریافت شده اند؟ آیا رابطه ای بین جنسیت افراد و محتوای پیام های دریافتیشان وجود دارد ؟ آیا رابطهای بین وضعیت تأهل افراد و محتوای دریافتی و ارسالی آنان وجود دارد؟http://www.jicr.ir/article_56_5b219cf9a99b4255293eb02b23f24909.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18471220080726Audiences and Television Soap Operas
(Women’s Readings of Parvaz- Dar- Hobab)مخاطبان و مجموعههای تلویزیونی
( قرائت های زنان از مجموعه پرواز در حباب)791105710.7508/ijcr.2008.02.004FAجمالمجمدیعضو گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان0000-0002-4246-5153Journal Article19991130This research is an attempt to explain how audiences read and decode the dominant or preferred reading of television soap operas ( here, one of them named : Parvaz Dar Hobab ). The main problem of this research is that in what way TV soap operas prefer or make dominant some meanings, ideas and values and how audiences interpret and decode these meanings and ideas and values. From this viewpoint, a soap opera is an articulation constructed of different, and sometimes contrast, elements which are unified around a nodal point. In other words, a television soap opera is an articulatory discourse which is constructed through some technical, social and ideological codes by hegemonic system. In a TV soap opera, as a discourse, some ideas and meanings are preferred over the others. The question is that how social subjects, who have an objective position in the social structure, read and decode these dominant ideas and meanings? In this research, in the first part we have used the semilogical- structuralist method to explain the preferred reading of TV soap operas, and in the second part we used focused group interview to study women readings. To mention one of the conclusions of this research, we can say that this soap opera attempts to hide that social nihilism which is the main factor of addiction. Most of the audiences have an oppositional reading of this problem.تلاش اصلی این مقاله، تبیین نحوه قرائت یا رمزگشایی، مجموعههای تلویزیونی توسط مخاطبان (زنان) است. این پرسش که مجموعههای تلویزیونی، به مثابه گفتمانهایی ترکیبی، چه معناها، ایدهها و ارزشهایی را ( از طریق بهکارگیری یک سری تمهیدات، سازوکارها و شگردهای فنی و نیز به واسطه برخی رمزگان اجتماعی و ایدئولوژیک ) مرجح میسازند و مخاطبان چگونه این معناها، ایدهها و ارزشها را رمزگشایی و تفسیر میکنند ، موضوع اصلی پژوهش حاضر است. از این منظر، یک مجموعه نوعی «ترکیببندی» عناصر مختلف و گاه متضاد است که حول «نقطه محوری» خاصی حدت یافته است. سوبژکتیویته مخاطبان نیز ترکیبی از عناصر مختلف است. در مواجهه این دو ترکیببندی است که معنا برساخته میشود. در پژوهش حاضر، ابتدا کوشیدهایم با استفاده از روش تحلیلی نشانهشناختی – ساختگرایانه «خوانش مرجح» مجموعه «پرواز در حباب» را تشریح کنیم و سپس با استفاده از روش کیفی بحث گروهی متمرکز، به مطالعه قرائتهای مخاطبان (زنان) از این مجموعه پرداختهایم. از جمله نتایج این پژوهش در بخش نخست، آن است که خوانش مرجح این مجموعه میکوشد نهیلیسم اجتماعی نهفته در پس گرایش افراد به مواد مخدر را پنهان کند و علت اصلی شکلگیری این پدیده را به وجود منابع شر نسبت دهد. در بخش تحلیل قرائتهای مخاطبان مشخص خواهد شد که مخاطبان، قرائت معارضی از این مسئله دارند.http://www.jicr.ir/article_57_9c94c8b5e34f130d3546173963cabb1a.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18471220080726Title:
University Interaction and Its Role on Developing Peaceful relations among cultures and nationsارتباطات بیندانشگاهی
و نقش آن در گسترش همکاریهای فرامرزی1111325810.7508/ijcr.2008.02.005FAعلیخورسندی طاسکوهعضو گروه توسعه علوم انسانی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوممحمدجوادلیاقتدارعضو گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article19991130Considering recent social changes, it seems that interaction among cultural institutions is inevitable. In this regard cultural relations among universities worldwide are essential. Universities, typically, have had vital role on approaching nations and cultures. Thus, academic exchanges among universities may lead to the enhancement of the cultural communication internationally. <br />The purpose of this research-based paper is to investigate how we can strengthen international cooperation among nations through universities. Research method of this study was descriptive and based on perceptions of academic staff of Iranian Humanities Departments. In order to gather the data qualitative and quantitative methods were used. Inferential and descriptive statistical techniques were employed for analysis of the data, using SPSS software.زیستن در عصر صورتبندیهای نوین اجتماعی، بدون ارتباط با دیگر عناصر فرهنگی و تمدنی، تقریباً ناممکن به نظر میرسد. امروزه دستیابی به پیشرفت و توسعه نیز مستلزم برخورداری از سطحی مؤثر از همکاریها و تعاملات برونمرزی است. از لحاظ فلسفی و تاریخی، نهاد دانشگاه، هم از منظر کارکردی و هم از منظر رویکردی، دارای سابقهای طولانی در زمینه ارتباطات، تبادلات و نزدیکی ملتها و فرهنگها به شمار میرود. یکی از مؤلفههای مهمی که امروزه میتواند به شکل روشمند و علمی، موجب نزدیکی عناصر مختلف تمدنی و فرهنگی شود، مبادلات بیندانشگاهی است. مقاله پژوهشی ـ تحلیلی پیش رو، درصدد پاسخگویی به این سؤال محوری است که با بازشناسی و تقویت کدام یک از نشانگرهای دانشگاهی میتوان به سطح بالاتری از همکاریهای فرامرزی بیندانشگاهی دست یافت. روش تحقیق این مقاله، توصیفی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاههای دولتی ایران تشکیل دادهاند. برای جمعآوری اطلاعات از دو روش گردآوری داده (کمی و کیفی) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تکنیکهای آماری، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی بهره بردهایم.http://www.jicr.ir/article_58_f42edb9ace2e2ffc38a1c3c7470e8b30.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18471220080726Ethnic Differences of University Students with Respect to the Activity in Student Societiesبررسی تفاوت های قومیتی دانشجویان از نظر فعالیت در
کانون های فرهنگی دانشگاه ها1351585910.7508/ijcr.2008.02.006FAحسینسراج زادهعضو گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت معلمجمالادهمیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت معلمJournal Article19991130Student societies and associations are developed in universities in order to provide a healthy and reasonable means for students to spend their leisure time and to develop their social skills. Meanwhile, it seems that the level of membership and participation of different groups of students in these societies and associations is not the same. Some evidences imply that students of special ethnicities participate in these societies more than others and these societies function as a place for regeneration of ethnic and regional relations among the students. This is the main question of the paper: is the level of participation in these societies varying among the students of different ethnicities? This question examined by a secondary analysis of the data of two surveys conducted among a sample of students of state non-medical universities all-over the country. The findings were analyzed on the basis of the historical and cultural characteristics of ethnic relations in Iran.کانون های فرهنگی و علمی دانشگاه ها با هدف فراهم آوردن شیوه ای سالم و مفید برای گذران اوقات فراغت دانشجویان و افزایش مهارت های اجتماعی آنان ایجاد شده اند و توسعه یافته اند. با این وجود، به نظر می رسد گروه های مختلف دانشجویی از نظر فعالیت در این کانون ها و استفاده از برنامه های آن وضعیت مشابهی ندارند. از جمله، شواهدی وجود دارند که گاه کانون های علمی، ادبی، و هنری، در کنار انجمن های سیاسی دانشجویی، محل یا پاتوقی برای باز تولید روابط قومی و منطقه ای در میان دانشجویان یک دانشگاه می شوند. پرسش اصلی مقاله آن است که آیا دانشجویان متعلق به اقوام مختلف ایرانی از نظر میزان عضویت و مشارکت در کانون ها و انجمن های فرهنگی و علمی دانشجویی تفاوت دارند؟ این پرسش با تحلیل ثانویه داده های دو طرح پیمایشی که در میان دانشجویان دانشگاه های دولتی تحت پوشش وزارت علوم اجرا شده بود مورد بررسی قرار گرفت و یافته های آن بر اساس ویژگی های تاریخی فرهنگی روابط قومی در ایران تحلیل شد.http://www.jicr.ir/article_59_f6d0ce7a0ec0e20d98a02573fd058658.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18471220080726Youth and Tourism Consumptionجوانان و مصرف توریسم1591916010.7508/ijcr.2008.02.007FAعبدالحسینکلانتریدانشجوی دوره دکتری جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطباییمحمدفرهادیکارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article19991130This paper tends to study tourism attitudes among the youth. It argues that in studying tourism among the youth, it is necessary to consider youth’s other behavioral factors in addition to the youth subculture. Therefore, we should study the youth culture from the view point of “Consumption”. In this view, youth tourism is equal to consumption of time, space and signs. Using ongoing theoretical debates and division, we would attempt to explore various factors of youth tourism. <br />This article shows that youth tourism and youth culture are so mutually interconnected that we should comprehend youth tourism based on youth culture and vise versa. In conclusion, analyzing the youth subculture which is rooted in their consumption attitudes, the study attempts to understand youth tourism.این مقاله در پی مطالعه و بررسی توریسم جوانان است و در این راستا استدلال میکند مطالعۀ توریسم جوانان جدا از سایر رفتارهای جوانان و خردهفرهنگ جوانی،میسر نیست. از این منظر ، فرهنگ جوانان را از دریچه مصرف قابل بررسی میداند و بر همین قیاس توریسم جوانان را مصرف زمان، مکان و نشانه ارزیابی میکند. با این رویکرد ، پس از مرور مباحث نظری و دستهبندیهای موجود ، جوانان و مؤلفههای توریسم آن ها را مورد کاوش قرار میدهد. این نوشته ادعا میکند توریسم جوانان و فرهنگ جوانی در تعامل و تأثیر و تأثر متقابل با هم قرار دارند؛ همان طور که توریسم جوانان بر اساس شاخصههای فرهنگ جوانی قابل فهم است، فرهنگ جوانی نیز بر اعمال توریستی مبتنی و متکی است. نتیجه گیری مقاله به فهم توریسم جوانان بر مبنای مؤلفههای خردهفرهنگ جوانی- که خود با رویکرد مصرف قابل بررسی است- استوار است.http://www.jicr.ir/article_60_88975cf9964135cc40505509fa37d91b.pdf