per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
1395-12-01
9
4
1
32
10.22035/ijcr.2017.312
312
Scientific Research Manuscript
شناسایی مؤلفههای مؤثر بر ارتقای هویت شهر و افزایش حس تعلق شهروندان در طراحی بناهای اداری فرهنگی (مطالعه موردی: شهر رشت)
Identify Factors Contributing to the Enhancement of the City’s Identity and Increasing Citizens’ Sense of Belonging in the Design of Cultural and Administrative Buildings (Case Study: Rasht)
مهسا صفرنژاد
mahsa.safarnejad@gmail.com
1
امیررضا کریمی آذر
amirreza_karimiazeri@guilan.ac.ir.
2
حمزه غلامعلی زاده
h.gholamalizadeh@guilan.ac.ir
3
پردیس دانشگاه گیلان- رشت
استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان- رشت
استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان-رشت
حفظ هویت در طراحی محیط ساخته شده و تجلی آن در بناهای امروزی از مهمترین اهداف طراحان است. اما فرآیند جهانیشدن امکان هویتیابی بومی را کاهش داده، موجب بحران هویت و معنا در معماری معاصر شده و پیامدهایی چون عدم تعلق به مکان و کاستیهای روانشناختی را در پی داشته است.در تحقیق حاضر از روش توصیفی و پیمایشی استفاده شد، که به یافتن متغیرهای مؤثر در ارتقای هویت و افزایش حس تعلق شهروندان پرداخته شد. در ابتدا با مطالعه کتابخانهای مولفه های مؤثر پژوهش استخراج گردید و به صورت چهارچوب نظری تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق شهروندان شهر رشت و نمونه مورد تحقیق 407 نفر می باشد. ابزارجمع آوری اطلاعات میدانی پرسشنامه بسته پاسخ می باشد که بعد از اعتیار یابی مورد استفاده قرار گرفت. نهایتاً با تحلیل پاسخها بهوسیلة نرمافزار «اس.پی.اس.اس» و استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، واریانس و رگرسیون رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته تحلیل شد. مطابق یافتههای تحقیق، با ایجاد نفوذپذیری، غنای حسی، توجه به نمای ساختمانها، نمادها و نشانههای بومی، خوانایی در فرم کالبدی و توجه به زمینه در طراحی، میتوان موجب ارتقای هویت محیط و افزایش حس تعلق شهروندان گردید.
Identity preservation in the design of the built environment and trying to manifested in today buildings of the most important objectives in architecture, because the most important factor is the transfer of identity among the citizens. However, the process of globalization has reduced the possibility of local identity and has led to a crisis of identity and meaning in contemporary architecture. That its consequences include lack of confidence, lack of belonging to the place and generally psychological shortcomings. Therefore, in this study, we used Descriptive analytic and Exploratory scrolling To find effective variables in promoting identity and increasing citizens’ sense of belonging based on library research and using questionnaire. For final confirmation of hypotheses semi-structured interviews with 11 specialists in architecture and urbanism And a survey of 407 citizens from Guilan were conducted. And finally we analyzed w the responses by Spss software and by using the Pearson correlation test, variance and the regression. The relationship between Independent variables extractive and the dependent variable was analyzed and ranked by the theoretical model and design principles. According to the research findings, with permeability, Sensory richness attention to the facades of buildings, Native symbols and signs, Readability in physical form and considering the background in the design, can result in Improvement the identity of the society and increase the citizens’ sense of belonging.
http://www.jicr.ir/article_312_7eb95d7de16679228ceb328ffe2f9c23.pdf
هویت
معماری
مؤلفههای ارتقا هویت
حس تعلق به مکان
Identity
Architecture
Upgrade Components of Identity
Sense of place
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
1395-12-01
9
4
33
58
10.22035/ijcr.2017.313
313
Scientific Research Manuscript
بار عاطفی رابطة گردشگران با جامعه میزبان مشهد
A Study on Emotional Valence of the Relation between Tourists and Host in Mashhad
حامد بخشی
social@hbakhshi.com
1
آمنه اخلاقی
amena.akhlaqi@gmail.com
2
سیدباقر حسینی
s.ba.hussaini@gmail.com
3
سید محمدنقی موسوی
naghimoosavi@gmail.com
4
استادیار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
دانشجوی دکترای جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، و پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران
پژوهش حاضر با هدف «توصیف بارِ عاطفیِ رابطة گردشگران با جامعة میزبان مشهد» و با استفاده از روش تحلیل ثانویه انجام شده است. دادههای این پژوهش از پیمایش «بررسی نگرش زائران به مردم و خدماترسانان در شهر مشهد» اخذ شده است. با استفاده از ادبیات موجود در روانشناسی و جامعهشناسی احساسات، بهویژه دستهبندی احساسات پلاچیک و ترنر، احساسات پیوست شده به صفاتی که زائران به مشهدیها نسبت داده بودند، تحلیل شد. نتایج نشان داده است که بار عاطفی این رابطه بیش از آنکه منفی باشد، مثبت است. بعد امنیتـترس در این فضا کمتر مطرح است. پذیرش بیشترین سهم را در مثبت ساختن بار عاطفی رابطه و نفرت بیشترین سهم را در منفی ساختن آن داشته است. احساسات منفی، نشانگر میزانی از فاصله بین انتظارات گردشگران و تجربة سفر آنهاست. ادراک گردشگران از نقضِ «خود» و احترام مورد انتظار از سوی میزبان، نقضِ مؤلفههای اخلاقی و هنجارهای اجتماعیِ مطابق با تصور «فرهنگ بالای اجتماعی» و در نهایت نقضِ انصاف و عدالت در تعامل از سوی شریک مشهدی، احساسات منفی نفرت، رد و خشم ایجاد کرده است
The research is conducted to “describe the emotional valence of the relation between tourists and host in Mashhad”. Using the secondary analysis method, the researchers have used data from “assessment of pilgrims’ attitudes about Mashhad residents and service providers” survey. During the survey interviewees described Mashhad residents with specific words (attributions). In this research the attributions have been analyzed in platform of related literatures in sphere of psychology and sociology of emotions theories (especially the Turner and Plutchik categorization of emotions). Findings examined that the pilgrims’ emotions was positive rather than negative. Thus security- fear dimension was not explicitly remarked. Besides “acceptance” was marked as a factor in building positive emotions while the “hate” was marked as a factor that creates negative emotions. Negative emotions indicate on the existence of gap between tourists’ expectation and their real trip. The hate, contempt and anger emotions of tourist have been described as outcome of not receiving desired respect and attention from host community, violation of ethical and accepted high social norms and finally, voilation of justice and fairness from Mashhad residents’ side.
http://www.jicr.ir/article_313_1535c83afdadbec31e419d241aa8406b.pdf
احساس
بار عاطفی
رابطة اجتماعی
زائر
میزبان
مشهد
Emotion
Emotional Valence
Social Relation
Pilgrim
Host Community
Mashhad
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
1395-12-01
9
4
59
88
10.22035/ijcr.2017.314
314
Scientific Research Manuscript
تجربۀ مصرف شبکههای اجتماعی (مورد مطالعه: شبکۀ اجتماعی «بیتاک»)
Consuming Social Networks: A Study on BeeTalk Network
جمال محمدی
m.jamal8@gmail.com
1
کمال خالق پناه
kkhaleghpanah@gmail.com
2
الهه غلامی
eli.gh.eng@gmail.com
3
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه کردستان
بیتاک یک شبکۀ اجتماعیِ دسترسپذیر از طریق تلفن همراه است که طیف وسیعی از کاربران را به خود جلب کرده است. محوریتیافتن شبکههای اجتماعی در زندگی روزمره، بهویژه در میان نسل نوجوان و جوان، سبب نوعی دگردیسی پایهای در فرایندهای هویتیابی، معناسازی و بهطور خاص در فرم و محتوای ارتباط شده است. این جستار، تحقیقی است دربارۀ کاربران شبکۀ بیتاک، تعاملها و فعالیتها و تجارب آنها در این فضای مجازی، و احساسها، لذتها، معناها و نگرشهایی که از قِبَل حضور در این شبکه عایدشان میشود. پژوهش بهشیوۀ کیفی انجام شده است. کاربران شبکۀ اجتماعیِ بیتاک نمونههای مورد مطالعۀ هستند که از میان دانشجویان دانشگاه کردستان انتخاب شدهاند. برای انتخاب نمونهها از شیوۀ نمونهگیری باز استفادع شده است. فن گردآوری دادهها مشاهدۀ مستقیم فضای درون شبکه و مصاحبۀ نیمهساختیافته با کاربران و روش تحلیل دادهها، نظریۀ زمینهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که شرایط/ زمینههایی همچون «پیگیری علایق واقعی در دنیای غیر واقعی» و «بازنمایی خواستها/ صداها در فضای مجازی» ورود و مشارکت کاربران در شبکۀ بیتاک را آسانتر میکنند؛ و عامل «دسترسپذیری آنی» همچون شرطی مداخلهگر این مشارکت را تشدید میکند. مشارکت و فعالیت کاربران در این شبکه، ضمن تغییر تعاملهای اجتماعیِ پیشین آنها در جهان واقعی، به شکلگیری فرمهای نوین تعامل و ارتباط میانجامد که «نمایش هویت ساختگی»، «تجربۀ فضایی کارناوالی»، «سواد حبابی» و «زمان/ مکانزدایی از ارتباط» برجستهترین خصایل این اَشکال نوین ارتباطند. این مشارکت/ فعالیت همچنین واجد پیامدهایی چون «اعتیاد مجازی» و «جمعگرایی مجازی» در زندگی روزمرۀ کاربران است که خود به تغییر فرایندهای کسب معنا و هویت در حیات اجتماعی آنها دامن میزند. میتوان گفت حاصل مشارکت/ فعالیت کاربران در این شبکه، در کل، ورود به نوعی «ارتباط ایماژمحور و شبیهسازیشده» است که تفاوتهایی بنیادین با تعاملهای واقعیِ جهان خارج دارد. تجربۀ ارتباط در اینجا دیگر آن تجربۀ واجد اصالت، غنا و سرزندگی نیست بلکه آنی، ساختگی و فاقد توان حیاتبخشی است.
BeeTalk is one of the most common social networks that have attracted many users during these years. As a whole, social networks are parts of everyday life nowadays and, especially among the new generation, have caused some basic alterations in the field of identity-formation, sense-making and the form and content of communication. This article is a research about BeeTalk users, their virtual interactions and experiences, and the feelings, pleasures, meanings and attitudes that they obtain through participating in the virtual world. This is a qualitative research. The sample is selected by way of theoretical sampling among the students of University of Kurdistan. Direct observation and semistructured interviews are used to gathering data, which are interpreted through grounded theory. The findings show that some contexts like “searching real interests in a non-real world” and “the representation of users’ voices in virtual space” have provided the space for participating in BeeTalk, and an intervening factor called “instant availability” has intensified this participation. Users’ participation in this social network has changed their social interaction in the real world and formed some new types of communication among them such as “representation of faked identities”, “experiencing ceremonial space” and “artificial literacy”. Moreover, this participation has some consequences like “virtual addiction” and “virtual collectivism” in users’ everyday life that effects their ways of providing meaning and identity in their social lives. It can be said that the result of user’s activity in this network is to begin a kind of simulated relation that has basic differences with relations in the real world. The experience of relation in this network lacks nobility, enrichment and animation, rather it is instant, artificial and without any potential to vitalization.
http://www.jicr.ir/article_314_6b085f672f791b9181bc3bb7153d0f0d.pdf
نمایش هویت ساختگی
تجربۀ فضایی کارناوالی
زمان/ مکانزدایی از ارتباط
اعتیاد مجازی
جمعگرایی مجازی
social networks
Instant Availability
Artificial Literacy
Virtual Collectivism
Identity-Formation
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
1395-12-01
9
4
89
114
10.22035/ijcr.2017.315
315
Scientific Research Manuscript
بررسی جامعهشناختی تأثیر ساختار خانواده بر سلامت اجتماعی مردان
The Sociological Study of the Effect of Family Structure on Social Health of Males
نعیما محمدی
naima.mohammadi@uk.ac.ir
1
خان محمد آسکانی
khan.askani@gmail.com
2
استادیار جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
سلامت تابعی از عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی است. یکی از مهمترین عوامل تأمینکنندۀ سلامت اجتماعی افراد جامعه، ساختار و روابط خانوادگی است. با توجه به تغییرات کارکردی پدیدۀ چندهمسری طی سالهای اخیر، این ساختار خانوادگی به عامل تهدیدکنندۀ سلامت اجتماعی مردان چندهمسر حتی در استان سیستان و بلوچستان مبدل شده است. در این تحقیق بهمنظور مقایسۀ میزان سلامت اجتماعی مردان در خانوادههای چندهمسر و تکهمسر شهرستان سرباز در سال 1395 از روش پیمایش و ابزار پرسشنامۀ استاندارد شاپیرو و کییز (2007) استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل 300 مرد متأهل ساکن این شهرستان است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرم افزار اسپیاساس ورژن 22 تجزیه و تحلیل شدند و یافتههای حاصل از آزمون تی مستقل نشان دادند که میانگین میزان انطباق، انسجام، مشارکت و خودشکوفایی مردان در ساختار چندهمسر بهشکل معناداری کمتر از خانوادههای تکهمسر است. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت اگرچه بسیاری از رسوم و سنن اجتماعی در گذشته بهواسطۀ کارکرد مثبت و سازگاری آنها با شرایط اجتماعی، تأمینکنندۀ پذیرش اجتماعی مردان خانواده است، اما امروزه با کژکارکردهایی همراه است که اکثر مؤلفههای سلامت اجتماعی را در نظام خانوادگی و جامعه با بحران مواجه میسازد.
Social health depends on different social and cultural factors. One of the most important suppliers of individual’s health is family structures and relations. In recent years due to functional changes in polygamous structure, there are threats against social health of men in Sarbaz city. In this research, to compare the rate of social health of men in polygamous and monogamous families in Sarbaz city we use a standard questionnaire of Shapiro & Keyes (2007). The population of this study consisted of 300 males who are residents of this city. They selected by using cluster sampling method. Gathered data were analyzed using SPSS software version 22. Findings from independent T-Test revealed that the average of social Coherence, Integration, Contribution and Actualization between men in polygamous families were significantly lower than monogamous. Based on these findings, we can conclude however a lot of traditional social customs were useful, functional and compatible and provide social acceptance, but today have become dysfunctional and threated social health of family members and community system face with crisis.
http://www.jicr.ir/article_315_d3737aac8d0447757af995840328d31b.pdf
سلامت اجتماعی
ساختار خانواده
چندهمسری
مردان
Social Health
Family Structure
Polygamy
Male
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
1395-12-01
9
4
115
132
10.22035/ijcr.2017.316
316
Scientific Research Manuscript
بررسی عوامل گرایش به بدحجابی و راهکارهای مقابله با آن
Study of Influencing Factors on Tendency to Bad Dressed and its Solutions
وجیهه جوانی
v.javani@tabrizu.ac.ir
1
مجتبی امیری
mamiry@ut.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
حجاب و پوشش یکی از بایدها و هنجارهای فرهنگ دینی و بومی ما و از سوی دیگر، یکی از مهمترین جنبههای جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی است. مسئلة بدحجابی بدون شک یکی از پیامدهای تهاجم فرهنگی است و نگرش سطحی و مقطعی به این مسئله، شناخت لازم و درک صحیح برای برنامهریزیهای فرهنگی کارا و اثربخش را ممکن نمیسازد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل گرایش به بدحجابی و راهکارهای مقابله با آن است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، از نوع تحقیقات توصیفیـپیمایشی است که بهصورت میدانی و همراه با آن از مطالعات کتابخانهای بهمنظور تدوین مبانی نظری نیز استفاده شده است. در این پژوهش، محققان با استفاده از پرسشنامة محققساخته که اعتباریابی و رواییسنجی شد، به گردآوری دادهها پرداختند. سپس دادههای بهدست آمده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در چارچوب مفهومی این پژوهش، با تفکر سیستمی به موضوع حجاب پرداخته شد و از اینرو حجاب بهعنوان یک سیستم اجتماعی در نظر گرفته شد و عناطر اصلی آن در چهار بخش: ورودیها، فراگرد، پیامدها و بازخورد مورد بررسی قرار گرفت.
The hijab is one of our Cultural religious norms and on the other hand, it is one of the most important aspects of soft war on behalf of enemies of the Islamic Revolution of Iran. Therefore, the bad Dressed is undoubtedly one of the consequences of cultural invasion. And cross-sectional approaches couldn’t be useful for understanding the problem deeply and doesn’t provide enough knowledge for effective and efficient cultural planning. The study aims to investigate the causes of the emergence of bad dressed and ways to deal with it. At this descriptive-survey study field as well as library studies were used to develop a theoretical frame work. Data collected through the researcher-made questionnaire that was validated and justified. The data was analyzed through using structural equation modeling. Conceptual framework was based on systematic thinking and comprehensive approach to the bad dressed phenomena. Thus the hijab is considered as a social system and the main elements in four sections; inputs, process, outcomes, and feedback were investigated.
http://www.jicr.ir/article_316_3612e2e91c4522aa3ffd1d7cae679298.pdf
حجاب
گرایش به بد حجابی
رویکرد سیستمی
Hijab
Tendency to Bad Dressed
Systemic Approach
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
1395-12-01
9
4
133
163
10.22035/ijcr.2017.317
317
Scientific Research Manuscript
فهم زمانی و تجربه حل مسأله؛ نمونه موردی «پلیس نامحسوس»
Understanding Time and Problem Solving Experience: A Case Study of the Invisible Police
امیر خراسانی
amir.khorasani@yahoo.com
1
محمدسعید ذکایی
2
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی
استاد جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی
در پژوهش پیشروبه نسبت فهم زمانی کنشگران و شیوة حل مسئله دریک وضعیت بغرنج میپردازیم. در این مسیر با بررسی تعدادی ازفیلمهای برنامة «پلیس نامحسوس»، به شیوة حل مسئلةرانندگان توجه میکنیم. در این مطالعه با استفاده از رویکرد مردمروششناسی و با تکنیک تحلیل گفتگو به نظم نهادی اندرکنشها در موقعیت این فیلمها پرداختهایم و با استفاده از چارچوب نظری پدیدارشناسی و شاخصهای ارنست پوپل میکوشیم فهمهای زمانی دخیل در این گفتگو را تحلیل کنیم. در فرایند کار به لحظهای توجه میکنیم که متخلفین پس از متوقف شدن بهوسیلة پلیس میکوشند دلایل تخلف خود را توضیح دهند. با تحلیل این گفتگوها میبینیم که رانندگان متخلف از بیانهایی استفاده میکنند که مبتنی برفهم چرخنده از زمان است. این در حالی است که زمان قانون و پلیس و حتی زمان فنآوری جاده و اتومبیل،زمانی خطی و همگن است. در ادامه میبینیم که رانندگان متخلف چگونه برای مدیریت کردن مسئله و شرایط بغرنج خود یک گفتگو را بهگونهای سامان میدهند که مبتنی بر زمان خطی نباشد. در پایان این نتیجه حاصل میشود که زمان نه یک مقولة عام بر فراسوی جامعه بلکه مقولهای است که در تجربههای خرد گوناگون پیوسته اشکال گوناگون بهخود میگیرد.
In this paper we will explore the relation between the actors’ understanding of time and the problem solving strategies in a complicated situation. Drawing on ethnography and conversation analysis we will focus on the institutional interaction order governing the scenes these movies exhibit. Using phenomenology and Ernest Pople indices, we aim to analyze the understanding made of the time in these conversations. In doing so we will consider the moment in which the violators rationalize the reasons behind their violations. The results show that while the time that law, the police and even the road technologies rely on is homogeneous and linear, the drivers employ the expressions connotating an iterative understanding of time. The paper concludes with showing how the law breaking drivers base their conversations on a nonlinear time to manage the difficult situations they are involved with. This suggests that far from a universal category, time is a category constantly taking different shapes in different everyday encounters.
http://www.jicr.ir/article_317_c8f8d3bcba9d3508779289c69ce8e760.pdf
پدیدارشناسی
تحلیل گفتگو
زمان
زمان چرخنده
زمان خطی
مردمروششناسی
Circular Time
Conversation Analysis
Linear Time
phenomenology
Ethno-Methodology
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
1395-12-01
9
4
165
181
10.22035/ijcr.2017.318
318
فرهنگ پذیری و سازگاری در میان جوانان کرد
Acculturation and adaptation among Kurdish youth
امیر رستگار خالد
rastegar@shahed.ac.ir
1
مسعود سلمانی بیدگلی
masoodsa13@yahoo.com
2
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شاهد
کارشناس ارشد پژوهشگری اجتماعی، دانشگاه شهید بهشتی
این مقاله درصدد بررسی اَشکال مختلف فرهنگپذیری (یکپارچهسازی، قومی، ملی و پراکنده) و سازگاری (روانی و فرهنگی-اجتماعی) و رابطهی آنها با هم در میان جوانان کُرد است. جامعهی آماری جوانان بین سنین 18 تا 29 سال کُرد در شهرهای کرمانشاه و جوانرود میباشد. روش تحقیق پیمایش و تکنیک جمعآوری داده پرسشنامه است. رویکرد بررسی، فردمحور (تحلیل خوشه) و متغیرمحور (تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل رگرسیون) است. نتایج حاصل از تحلیل خوشه را نیمرخهای فرهنگپذیری نامیدیم، که نیمرخ قومی شامل 30 درصد از پاسخگویان، نیمرخ ملی شامل 5/24 درصد از پاسخگویان، نیمرخ یکپارچهسازی شامل 5/34 درصد از پاسخگویان، و نیمرخ پراکنده شامل 11 درصد از پاسخگویان است. با تحلیل رگرسیون آشکار شد که وجود توامان فرهنگ ملی و قومی باعث سازگاری روانی و فرهنگی-اجتماعی بیشتری میشود. جهتگیری قومی، سازگاری روانی را بیشتر میکند و در سازگاری فرهنگی-اجتماعی تاثیر زیادی ندارد. تاثیر جهتگیری ملی در سازگاری فرهنگی-اجتماعی با جهتگیری قومی تفاوت چندانی ندارد.
The article investigates different forms of acculturation (integration, ethnic, national and diffuse) and adaptation (psychological and sociocultural) and their relations among Kurdish youth. The research uses survey methods. Research census is people between ages 18 and 29 in Kermanshah and Javanroud cities in Kermanshah province. To analyze the data we used a person approach (cluster analysis) and variable approach (explanatory factor analysis and path analysis). We refer to the resulting clusters as acculturation profiles: an ethnic profile (including 30% of the sample), a national profile (24.5%), an integration profile (34.5%), and a diffuse profile (11%). Path analysis results that a combined involvement in the national and the ethnic cultures is associated with more positive adaptation outcomes. We found that the effect of ethnic orientation on psychological adaptation was stronger than the one on sociocultural adaptation. Also we found that national orientation did not have a stronger impact on sociocultural adaptation than ethnic orientation.
http://www.jicr.ir/article_318_557f18ce7f31b0f93b58705ecba2c904.pdf
فرهنگپذیری
سازگاری
یکپارچهسازی
هویت قومی
هویت ملی
Acculturation
Adaptation
Integration
Ethnic Identity
National Identity