per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2015-03-20
7
4
1
38
10.7508/ijcr.2014.28.001
252
Scientific Research Manuscript
نحوة مذاکرة هویت تازهمسلمانان در ایران (با تأکید بر نقش اسلام)
The Identity Negotiation of the New Muslim Converts in Iran (with Emphasis on the Role of Islam)
سعیدرضا عاملی
ssameli@ut.ac.ir
1
غلامرضا سلگی
grsolgi@ut.ac.ir
2
مریم رازانی
m.razani@ut.ac.ir
3
منصوره حجاری
hajjari313@gmail.com
4
زهرا کرمی
zahra_karami6@yahoo.com
5
روژان اسکندر
rozhasayfur@yahoo.com
6
فائزه مستوفی
famost17@gmail.com
7
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران.
پژوهشگر و محقق حوزة اطلاع رسانی و ارتباطات.
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران.
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران.
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران.
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران
افراد بهطور معمول با محیط پیرامون خود به مذاکرة هویت میپردازند و با انباشتی از یافتههای حاصل از این مذاکرهها، هویت خود را شکل میدهند. در شرایطی که فرد در زندگی خود تغییراتی مثل مهاجرت یا روی آوردن به دینی جدید را تجربه کند، این مذاکرات بهمنظور انطباق با شرایط جدید شدت مییابد و به انتخاب راهبردهایی برای سازگاری با این تغییرات و رسیدن به هویت جدید منجر میشود. حال سؤال این است که تازهمسلمانان ساکن در ایران در خصوص مؤلفههای هویتیای چون نامگذاری، حجاب، تفریح و سرگرمی، ارتباطات (با دوستان و اقوام)، احکام و عبادات و مسائل مالی، چه راهبردهایی را برای دستیابی به هویت جدید خود انتخاب میکنند؟ هویت تازهمسلمانانة آنها چه وجوه متمایزی نسبت به هویت قبل از اسلام آنها پیدا کرده است، در چه ابعادی هویت سابق خود را استمرار دادهاند و چه ابعاد خاصگرایانهای دارند؟ در این تحقیق طی دو مرحله مصاحبههایی با مجموعهای از این افراد صورت گرفته است که با مقولهبندی این مصاحبهها، راهبردهای نهگانهای در خصوص مذاکرة هویت تازهمسلمانان با جامعة ایران استخراج شده است.
Typically, people deal with their environment and talk about their identity, and shape their identity with the results of such negotiations. In situations where the person experiences changes like migration or converting to a new religion in his life, the negotiations will be intensified in order to adapt to the new findings, and leads him/her to choose strategies to adapt to these changes and to reach a new identity. Now the question is: what strategies does the Newly Muslim choose in Iran about the factors of identity, such as name, dress, entertainment, relationships (with friends and relatives), Sharia (Islamic Laws) and prayers and financial issues in order to achieve a new identity? What aspects of the Identity of the New Muslim Converts are distinct from their identity before Islam? What aspects of their former identity have continued and what are their specific features? The study has been conducted in two stages by interviewing many converts, and with the categorization of the interviews, nine strategies have been extracted about the negotiation of New Muslim Converts’ identity with the Iranian society.
http://www.jicr.ir/article_252_db691b2f75b0e6404615510df8aa724a.pdf
مذاکرة هویت
تعامل هویتی
تازهمسلمانان
اسلام
راهبردهای مذاکرة هویت
ارتباطات بینفرهنگی
negotiation of identity
identityinteraction
new muslim converts
islam
identity negotiation strategies
cross-cultural communication
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2015-03-20
7
4
39
61
10.7508/ijcr.2014.28.002
254
Scientific Research Manuscript
تأویل کارکردشناختی فضاهای عمومی محلهای از منظر هویت نمونة موردی: محلة نازیآباد و مهران تهران
Functional Interpretation of Neighborhood Public Spaces in Terms of Identity
حمید ماجدی
majedi@srbiau.ac.ir
1
مجید منصوررضایی
mmr_udp@yahoo.com
2
الهام منصوری
au.mansoori@gmail.com
3
دانشیار دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
دان شآموختة کارشناسی ارشد طراحی و برنام هریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامى
دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکدة هنر و معمارى، دانشگاهآ زادا سلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
در مطالعة شهر ایرانی، محلات همواره یکی از قدیمیترین و پایهایترین عوامل ساختاری شهرها بهشمار میرفتند که در مقام ابژهای قابلتأمل و به دور از نگاهی نوستالژیک، از ویژگیهای تکاملیافتهای برخوردار بودند. از مصادیق این تکاملیافتگی که خود نیازمند مداقة مفصل است، میتوان به وجود طیفی از فضاهای عمومی ـ از مشترک میان چند خانوار تا مشترک میان تمامی ساکنان محله ـ اشاره کرد که زمینة بسط و رونق تعاملات اجتماعی در سطوح مختلف محله را فراهم میکردند. با آغاز دورة شهرنشینی فزاینده از اوایل دهة 1340، شهر ایرانی با تغییرات معناداری در کمیت و کیفیت فضاهای عمومی خود مواجه شد. ازاینرو و در مقایسه با کارکرد و اهمیت این فضاها، نوشتار تلاش دارد تا روشنگری را در خصوص کارکرد فضاهای عمومی در پشتیبانی از هویت محلات شهری ایجاد کند. به این منظور دو محلة «نازیآباد» و «مهران» که وجوه مشترکی از منظر سالهای شکلگیری و طبقة اجتماعی ساکن، و وجوه افتراقی در سازمان فضایی و کمیت و کیفیت فضاهای عمومی خود دارند، مورد مطالعة تطبیقی قرار گرفتند. در تبیین چارچوب نظری پژوهش از نظرات و آرای صاحبنظرانی چون راپاپورت[1]، رالف[2]، کارمونا[3]، لینچ[4] و گِل[5] بهره گرفته شد. همچنین در انتخاب روش تحقیق، با توجه به ماهیت پژوهش که معنای خود را وامدار مجموعهعوامل چندبعدی است، از تلفیق دو روش کمّی و کیفی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش برآمده از خلال پرسشگریها و مصاحبههای عمیق، نشان از نقش بسزای فضاهای عمومی در تولید و پشتیبانی از معیارهای برسازندة هویت در محلات شهری دارد. [1]. Rapoport [2]. Ralph [3]. Carmona [4]. Lynch [5]. Gehl
The aim of this article is to evaluate the effect of neighborhood public space transformation due to rapid urbanization in Tehran since 1960s, on the formation of neighborhood identity. In order to find the role of public spaces in enhancing neighborhood identities, two middle class neighborhoods with different spatial organizations are compared with each other: Nazi Abad a planned neighborhood and Mehran a typical unplanned neighborhood which developed through rapid urbanization. Next, the effect of neighborhood public spaces on neighborhood inhabitants is evaluated from two perspectives: Perceptual dimension and social dimension. The findings indicate that planned spatial organization and various neighborhood public spaces result in stronger neighborhood identity. It enhances both perceptual dimension of neighborhood identity(place attachment) and its social dimension (sense of community). In contrast unplanned spatial organization which is the typical feature of Tehran neighborhoods leads to weak neighborhood identity.
http://www.jicr.ir/article_254_83dc361938b928aa9dd9b4f57c2dcceb.pdf
فضای عمومی
محله
هویت
شهرنشینی
public space
neighborhood
Identity
urbanization
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2015-03-20
7
4
84
63
10.7508/ijcr.2014.28.003
255
Scientific Research Manuscript
بررسی رابطة استفاده از اینترنت با نگرش به دوستی اینترنتی با جنس مخالف (مطالعة موردی دانشجویان دانشگاه گیلان)
Investigating the Relationship between Internet Usage and Attitude towards Online Friendship (Case Study: Students of Guilan University)
محمدامین کنعانی
kanani@guilan.ac.ir
1
حمیده محمدزاده
mohammadzadehhamideh@yahoo.com
2
فاطمه محمدزاده
mohammadzadeh.f@gmail.com
3
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکدة ادبیات و علوم اجتماعی دانشگاه گیلان
کارشنا س ارشد جامعه شناسی، مدرس دانشگاه پیا منور.
کارشناس ارشد جامعه شناسی، مدرس دانشگاه پیام نور
اینترنت در حال دگرگون ساختن سیمای زندگی روزمرۀ جوامع، بهویژه در میان قشر جوان است. جاذبۀ اینترنت باعث شده است که بسیاری از جوانان به جای تعاملات و دوستیهای رو در رو به سمت دوستیها و روابط اینترنتی کشیده شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ استفاده از اینترنت با نگرش به دوستی اینترنتی با جنس مخالف در بین دانشجویان با تکیه بر دیدگاههای گیدنز است. روش پژوهش پیمایشی و دادهها از طریق پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان تشکیل میدهند، از بین آنان 372 نفر با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. رابطۀ مشاهده شده بین متغیر نگرش به دوستی اینترنتی با جنس مخالف و متغیرهای نشانگر میزان و نحوۀ استفاده از اینترنت نشان میدهند که استفاده از اینترنت در نگرش مثبت به دوستی اینترنتی با جنس مخالف تأثیرگذار بوده و مطابق با دیدگاه گیدنز میتوان گفت که افزایش کنش متقابل الکترونیکی ارزشها و نگرشهای سنتی در مورد رابطۀ بین دو جنس را تغییر داده است. رابطهی مثبت مشاهده شده بین سن دانشجویان و نگرش به دوستی اینترنتی نشانگر نقش عامل زمان و فضا بر روی تغییر نگرشها است. در مجموع، با توجه به دیدگاههای گیدنز، گسترش کاربرد اینترنت به عنوان بخشی از فرایند جهانی شدن در شکلگیری معانی اجتماعی جدید مانند دوستی اینترنتی با جنس مخالف نقش داشته است که از ویژگیهای بارز جهان مدرن است.
Internet is causing to transform the profile of the everyday life, especially for the youth. Attractiveness of internet has caused that most youth being appealed to the internet friendships, rather than face to face interactions. The present research aimed to investigate the relation between internet usage and attitude towards internet friendship with opposite sex among students. The survey method and researcher constructed questionnaire is used to gather appropriate information. The statistical universe is all under-graduate and post-graduate students of Guilan University, and from among them, 372 students have been selected through proportionate stratified sampling method. The observed positive relations between attitude towards online friendship and internet usage reveal that quantity and quality of internet usage are important variables creating positive attitudes towards online friendships with opposite sex. In accordance with Giddens it can be said that increasing electronic interactions changed traditional attitudes regarding relations between two sexes. The observed relation between the age of students and attitude towards internet friendship reveals the combined effect of time and space factors on changing attitudes. In overall, expansion of internet usage as a part of the process of globalization has an special role on formation of new social meanings such as online friendship with opposite sex, which itself is an apparent feature of modern world.
http://www.jicr.ir/article_255_d2294831d34f1ad4fd3d768d946d5719.pdf
اینترنت
نگرش به دوستی اینترنتی با جنس مخالف
نحوۀ استفاده از اینترنت
میزان استفاده از اینترنت
محیطهای تعاملی اینترنت
Internet
attitude towards internet friendship
internet usage
interactive internet environment
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2015-03-20
7
4
85
147
10.7508/ijcr.2014.28.004
256
Scientific Research Manuscript
الگوهای استفاده از فرهنگسراها در میان جوانان شهر تهران معانی، انگیزهها و کارکردها
Utilization Patterns of the Cultural Centers Among the Youth in Tehran
(Implications, Motivations and Functions)
محمود شهابی
mshahabi88@gmail.com
1
زهرا جعفری
jafary.zahra@gmail.com
2
استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی.
یکی از نگرانیهای مطرح در سالهای اخیر این مسئله بوده است که فرهنگسراها از آنچه بهخاطر آنها تأسیس شدهاند، فاصله بگیرند و به جای بازتولید هژمونی به جایگاه مقاومت و بازتولید مقاومت در برابر هژمونی تبدیل شوند. فرهنگسراها بهعنوان یکی از فضاهای عمومی شهری در دو دهة اخیر، موضوع بحثها و مجادلات ایدئولوژیک بودهاند. در چنین فضاهایی مصرف صرفاً به استفاده از برنامههای فرهنگ سراها محدود نمیشود، بلکه مصرف فضای فرهنگسراها بر مصرف فعالیتها و برنامهها آنها غلبه دارد. چنین مصرفی با تولید معانی اجتماعی و فرهنگی همراه است. هدف اصلی این مقاله، شناخت «کاربردها و دلالتهای فرهنگسراها در میان جوانان تهرانی و انگیزهها و کارکردهای مترتب بر مصرف این فضاهاست». در این مقاله برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریهپردازی مبنایی استفاده شده است. بدین منظور با 25 نفر از مراجعان به فرهنگسراهای بهمن، شفق، هنر، کار، قرآن و اشراق در شهر تهران مصاحبة عمیق شده است. یافتهها نشان میدهد الگوی استفاده و دلالت فرهنگسراها در میان کاربران، متعدد و متفاوت است و این دلالتها و کاربردها با آنچه فلسفة وجودی فرهنگسراها را تشکیل میدهد، متمایز است. در مجموع یافتههای مقاله حاکی از آن است که فرهنگسراها برای جوانان تهرانی بخشی از مناسک گذار آنها به دوران بزرگسالی محسوب میشوند و آنان در این فضا به بسیاری از نیازهای مرتبط با دورة زندگی خود پاسخمیدهند و در یک کلام نقاشی خاص خود را بر روی این فضای عمومی ترسیم میکنند. این مقاله درصدد توصیف و تبیین این الگوی نقاشی و مداخله و دخل و تصرف در فضای عمومی فرهنگسراهاست. در این تحقیق فرهنگسرا بهعنوان یک متن در نظر گرفته شده و دلالتهای متعدد آن برای کاربران این فضا مورد واکاوی قرار گرفته است.
A major concern in the last few years has been the fact that the Cultural Centers are keeping distance with what they have been established for, and instead of reproducing the hegemony, they have turned into a place for resistance and reproduction of resistance against hegemony. Cultural Centers, as urban public spaces in the last two decades, have been the subject of ideological discussions and debates. In such spaces, consumption is not just limited to the utilization of programs in cultural centers, but the consumption of Cultural Center’s spaces prevail the consumption of activities and programs in these Cultural Centers. Such consumption is associated with the introduction of several social and cultural definitions. The main purpose of this study is to identify the application and implications of the Cultural Centers for the youth in Tehran and the motivations and functions resulting from the consumption of these spaces. The study uses the method of basic theorization for the data collection and analysis. For this purpose, 25 of clients in Bahman, Shafagh, Honar, Kar, Quran and Eshragh Cultural Centers located in Tehran have been the subjects of in-depth interview. Totally, the results of this study show that Cultural Centers are a part of rites of transition to the adulthood for the youth of Tehran. They satisfy many of the needs related to their age, and in one word, they draw their own painting on the canvass of this public space. The Present study is going to describe and elaborate the painting patterns and interference in and intervention with the public space of the Cultural Centers. In this study, Cultural Center is considered as a context and its several implications for the users of this space are analyzed.
http://www.jicr.ir/article_256_dadd096bdc7bbfbe723a9ddf9b8130b5.pdf
فضای عمومی
فرهنگسرا
الگوهای مصرف
جوانان
Public Spaces
cultural center
consumption patterns
the youth
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2015-03-20
7
4
129
155
10.7508/ijcr.2014.28.005
258
Scientific Research Manuscript
بررسی تطبیقی گرایشهای فرهنگی دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی کشور
A Comparative Study on Cultural Attitudes of On-campus and Non-Campus Students
وحید شالچی
shalchi@atu.ac.ir vshalchi@gmail.com
1
محدثه ضیاچی
m.ziyachi@gmail.com
2
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
این مقاله با توجه به اهمیت جوانان دانشجو و وضعیت احتمالاً متفاوت دانشجویان خوابگاهی، به بررسی تفاوت میان چگونگی گذران اوقات فراغت و برخی گرایشهای فرهنگی میان دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی میپردازد. روش پژوهش پیمایش بوده و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعة آماری، دانشجویان زیرمجموعة وزارت علوم تحقیقات و فناوری بودهاند و برای نمونهگیری از روش خوشهای سهمرحلهای استفاده شده است. بدین منظور در مرحلة اول از بین 31 استان کشور شش استان انتخاب شدند و سپس در مرحلة دوم از بین دانشگاههای دولتی، پیامنور، علمیـکاربردی و غیرانتفاعی تعدادی از واحدهای دانشگاهی و در مرحلة سوم تعدادی از دانشجویان ساکن در خوابگاهها یا داخل دانشکدهها بر حسب تصادف انتخاب شدند. حجم نمونه 2500 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که در زمینة اوقات فراغت تفاوتهای قابلملاحظهای در خصوص همراهان، اولویتها، موانع و امکانات در میان این دو گروه وجود دارد. همچنین تفاوت معناداری نیز میان دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی در زمینة تلقی ایشان از مهمترین مسائل دانشگاه، عوامل مهم در موفقیت فردی، دغدغهها در مورد خود و جامعه وجود دارد. اگر دانشجویان خوابگاهی محدودیتهای مالی را مهمترین مانع اوقات فراغت میدانند، دانشجویان غیرخوابگاهی نظارت اجتماعی را سبب محدودیت میدانند. همچنین دسترسی دانشجویان خوابگاهی به امکانات فراغتی فاصلة زیادی با دیگر دانشجویان دارد. همچنین دغدغهها و نگرانیهای این دو دسته از دانشجویان نیز تفاوتهای مهمی دارد. برای نمونه دانشجویان خوابگاهی تا دو برابر بیشتر دغدغة ازدواج دارند، یا برعکس دانشجویان غیرخوابگاهی تا دو برابر بیشتر در پی مهاجرت به خارج هستند.
This article will explore the different way of leisure and some cultural attitudes among on-campus and non-campus students. The method of this study is survey research and questionnaires have been used. The statistical population is the students under the Ministry of Science, Research and Technology’s universities and three-stage cluster sampling method was used for sampling. In the first stage among 31 provinces in Iran, 6 cities have been chosen and in the second stage a number of universities have been chosen among Public University, Payame Noor University, University of Applied Science and Technology, and Nonprofit University, and in the third stage a number of students staying in dormitories and on-campus have been chosen randomly. The sample size is 2500 people and SPSS 19 software has been utilized for data analysis. The results show that there is a considerable difference between the participants’ priorities, obstacles and opportunities in the two groups. Also there is a significant difference between on-campus and non-campus students in terms of their treatment of the most important university’s issues, important criterion in individual success and concerns about the relation between themselves and the society. On-campus students claim financial limitations as one of the most important obstacles for passing their leisure time whereas non-campus students see social supervision as the most important limitation. Moreover, there is a large gap between on-campus students to have an access to leisure facilities, with other students. The concerns between the two groups are also very different. For example on-campus students have twice more concerns on marriage whereas non-campus students have twice more concerns on immigration to foreign countries.
http://www.jicr.ir/article_258_bd433fac479aa9591ec467a07a2c0a0d.pdf
جامعهشناسی فرهنگی جوانان
گرایشهای ارزشی
چگونگی گذران اوقات فراغت
خوابگاه دانشجویی
گرایشهای فرهنگی
دانشجویان
the youth cultural sociology
value attitudes
dormitory students
the way of passing leisure time
students’ cultural attitudes
students
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2015-03-20
7
4
157
187
10.7508/ijcr.2014.28.006
260
Scientific Research Manuscript
بررسی تجربی دو نظریة رقیب همسرگزینی در ایران
Experimental Assessment of Two Corrival Theories about
Choosing Spouse in Iran
سید ضیاء هاشمی
zhashemi@ut.ac.ir
1
مجید فولادیان
m.fouladiyan@gmail.com
2
زینب فاطمی امین
zeinab.fatemi@gmail.com
3
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
هر جامعه و فرهنگی بنا به شرایط و مقتضیات خود محدودیتها، معیارها و هنجارهایی را برای انتخاب همسر وضع میکند. در هر فرهنگی یک شخص ممکن است گزینههای مختلفی از جنس مخالف را بهعنوان همسر احتمالی پیش روی خود داشته باشد، اما در هیچ فرهنگی انتخاب همسر انتخابی تصادفی نیست. در هر فرهنگی علاوهبر محدودیتهای ناشی از ارزشها و امیال فردی، جامعه نیز مجموعهای از محدودیتها را تحمیل میکند. در ایران تا چند دهة پیش انتخاب همسر عمدتاً بر عهدة اعضای خانواده بوده است، اما امروزه تا حدود زیادی خود فرد نقش اصلی را در انتخاب همسر بازی میکند. هرچند این نقش تحت تأثیر شرایط اجتماعی و فرهنگی ایفا میشود. بنابراین امروزه همسرگزینی بهعنوان یک کنش مهم اجتماعی مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و برای فهم و درک الگوهای همسرگزینی نظریههای زیادی ارائه شده است. در این مقاله در سطح نظری دو نظریة مهم همسرگزینی (بهعنوان دو نظریة رقیب) یعنی همسانهمسری و ناهمسانهمسری مطرح و سپس بر اساس نقاط تأکید مشابه آنها شاخصهای تحقیق ساخته شد. در مرحلة بعد با استفاده از روش پیمایش در سطح کل کشور با حجم نمونة پنجهزارنفری اقدام به بررسی و سنجش تجربی شاخصهای تحقیق و دو نظریة همسرگزینی شد. نتایج تحقیق نشان از غلبة قاطع الگوهای همسانهمسری در ایران دارد. نتایج گویای این مطلب هستند که حدود 90 درصد در خصوصیات ظاهری، 89 درصد از نظر ویژگیهای روانی-عاطفی، 93 درصد در خصوصیات شخصیتی، 68 درصد از نظر خصوصیات طبقاتی و 88 درصد از نظر مذهبی از الگوهای همسانهمسری تبعیت میکنند. نتایج تحلیلی نیز بهصورت قاطع این مسئله را نشان میدهد که در ایران گروههای مختلف برای ازدواج کسانی را انتخاب میکنند که از نظر خصوصیات ظاهری، روانی-عاطفی، شخصیتی، طبقاتی و مذهبی شباهت بیشتری با آنها دارند؛ هرچند شدت و ضعف این الگوها در میان زنان و مردان متفاوت است.
Each society and culture, according to its condition and requirements, makes special circumscriptions, criterions and norms in choosing a spouse. In every culture one may have several alternatives of his/her own opposite sex as a spouse, but spouse choosing is never accidental. In every culture, besides the circumscriptions which is due to the personal values and desires, there are some circumscriptions which are imposed by the society. Till some decades ago, the family organization was responsible for spouse choosing in Iran, but today each person's role has become more important; although cultural and social conditions have some effect on it. Therefore, nowadays spouse choosing is analyzed as an important social action and many theories have been provided for understanding the patterns of the spouse choosing. In this study and in a theoretical level, two important theories (similar spouses and different spouses) are presented as two corrival theories and then according to similarities of these theories, the indicators of the study are made. After that, by using the survey research method throughout the country and the statistical population of five thousand people, we experimentally assess the indicators of the study and these two theories of the spouse choosing. Results show the domination of the similar spouses' theory in Iran. They also show that approximately 90% of people in the external traits, 89% in the psycho-emotional traits, 93% in the personal traits, 68% in the social level characteristics and 88% in the religious beliefs, follow the patterns of the similar spouses' theory.The analytical results also conclusively show that different groups in Iran choose persons who have more similarity with them in the external, psycho-emotional and personal traits as well as the social level and religious characteristics. Although it should be noted that among men and women, the strangeness and weakness of these patterns are different.
http://www.jicr.ir/article_260_9a3678b8e866a67df86d1a8c461d13e9.pdf
همسرگزینی
همسانهمسری
ناهمسانهمسری
الگوی غالب همسرگزینی در ایران
choosing spouse
the similar spouses
the different spouses
patterns of choosing spouse in iran
per
پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
2008-1847
2476-5058
2015-03-20
7
4
189
212
10.7508/ijcr.2014.28.007
262
Scientific Research Manuscript
بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی پودر لباسشویی پرسیل
The Representation of Women in the Advertisement of Persil Washing Powder
مسعود کوثری
mkousari@ut.ac.ir
1
فرید عزیزی
mrfaridazizii@gmail.com
2
حمید عزیزی
ribwar.m1@gmail.com
3
دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف پژوهش حاضر بررسی نحوۀ بازنمایی زنان در آگهی بازرگانی پودر لباسشویی پرسیل است. این پژوهش از نوع کیفی و با تکیه بر روش نشانهشناسی در پی رمزگشایی از کلیشههای فرهنگی در آگهی پودر لباسشویی پرسیل است. نتایج این پژوهش نشان داد که بازنمایی زنان در آگهیها اغلب با مجموعهای از تصاویر و ایماژهای کلیشهای فرهنگی همراه است. در واقع علیرغم تدابیری که برای از میان بردن تصاویر کلیشهای فرهنگی در آگهیهای بازرگانی اندیشیده شده، همچنان آگهیها پر از تصاویر و ایماژهایی است که زنان را به صورت فرودست نشان میدهد. در این آگهی زنان به عنوان کسانی که هویتی مستقل از خود ندارند و همواره نیازمند حمایتی پدرانه- مردانه هستند؛ بازنمایی شدهاند. یافتهها نشان داد که هویت زنانه همواره بازتابی از کلیشههای رایج در جامعه ایرانی است. این کلیشهها زنان را متعلق به خانه و محیط آن میداند و با استفاده از تصاویر رسانهای در پی تشدید روابط موجود است. در واقع رسانهها در پی طبیعی جلوهدادن این روابط برساخته شده به وسیلۀ رمزهای فرهنگی در جامعه هستند.
The purpose of this study is to investigate the representation of women in the advertisement of Persil washing powder. This qualitative study is based on the semiotics method in order to decode the cultural stereotypes in the advertisement of Persil washing powder. The results showed that the representation of women in advertisements is often associated with a set of cultural stereotypical pictures and images. In fact, despite the intended policies to eliminate cultural stereotypical images in advertisements, they are still full of pictures and images showing women are subordinate to men. In the advertisement women are represented as those, who don’t have their own identity and are always in need of paternal- men’s support. Results showed that female identity is always a reflection of prevalent stereotypes in Iranian society. In terms of these stereotypes, women belong to the home and its environment, and the stereotypes seek to intensify relations with media images. In a real word, the media are in the wake of naturalizing the constructed relations by the cultural codes in the society.
http://www.jicr.ir/article_262_a6d3cf22ddc20134f214963af3ab2dfe.pdf
آگهیهای بازرگانی
تصاویر کلیشهای فرهنگی
بازنمایی زنان
نشانهشناسی
پودر لباسشویی پرسیل
رمزگشایی
advertisment
cultural stereotypical images
representation of women
Semiotics
Persil washing powder
decoding