@article { author = {Erfanmanesh, I. and Sadeghi Fasaei, S.}, title = {Theoretical Exploration of Socio-cultural Technology Aspects Reflected in Statements of the Supreme Leader of the Islamic Revolution: Relying on ICTS}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {1-27}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.22631/ijcr.2017.326}, abstract = {Conceptualization and deliberation around the society of Iran as a sort of the information society is one of the newborn issues after Islamic revolution of Iran. Hereupon, in the statements of the supreme Islamic revolution leader, Ayatollah Sayyid Ali Khamenei, the socio-cultural aspects and considerations on ICTS are outstanding and elicitable. Applying the theoretical approach of “the socio-cultural impact, functioning, and shaping of ICTS” and the documentary research method, this article tries theoretically to code, form, and categorize the most important socio-cultural ICTS elements reflected in the statements of the supreme leader of the Islamic revolution, and review the relevant sociological theories. In this regard, the three key aspects are as follow: 1) the substantial and incentive features and socio-cultural placement of technology 2) the socio-cultural preparations and necessities of technology 3) the socio-cultural harms and threats of technology. Overall, it seems that, in articulating the abovementioned elements, besides some socio-cultural theoretical considerations, the themes such as religious believes, ethic, rational and cultural foundations, national identity, mobility, safety, and emphasis on the agency of the Iranian youths are of importance.}, keywords = {The supreme Islamic revolution leader(Ayatollah Sayyid Ali Khamenei),ICTs,society,Culture,Youths}, title_fa = {واکاوی نظری ابعاد اجتماعی‌ـ‌فرهنگی فناوری در بیانات رهبر انقلاب اسلامی؛ با تأکید بر ICTS}, abstract_fa = {مفهوم‌پردازی و اندیشه‌ورزی درباره جامعه ایران به‌منزلۀ نوعی جامعه اطلاعاتی یکی از مسائل جدید پس از انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو در بیانات رهبر انقلاب اسلامی، ابعاد و ملاحظات اجتماعی‌ـ‌فرهنگی درباره فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، برجسته و قابل‌استخراج است. این مقاله با استفاده از رویکرد نظری «شکل‌گیری، عملکرد، و تأثیرات اجتماعی‌ـ‌‌فرهنگی فناوری» و روش پژوهش اسنادی، تلاش کرده است ضمن مرور نظریه‌های مرتبط جامعه‌شناختی، مهم‌ترین ابعاد اجتماعی‌ـ‌‌فرهنگی فناوری را در بیانات مقام معظم رهبری رمزگذاری، مقوله‌‌بندی و به‌لحاظ نظری، صورت‌بندی کند. بر این اساس، سه بُعد کلیدی عبارتند از: 1) ویژگی‌های ماهوی و انگیزشی و جایگاه اجتماعی‌ـ‌فرهنگی فناوری؛ 2) تمهیدات و ضرورت‌های اجتماعی‌ـ‌فرهنگی فناوری؛ 3) آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماعی‌ـ‌فرهنگی فناوری. در مجموع چنین به‌نظر می‌رسد که در اتصال مؤلفه‌های یادشده، علاوه‌بر بعضی ملاحظات نظری اجتماعی‌ـ‌فرهنگی، مضمون‌هایی مانند عقاید دینی، اخلاق، پایه‌های فکری فرهنگی، هویت ملی، تحرک، امنیت، و تأکید بر عاملیت جوانان ایرانی دارای اهمیت هستند.}, keywords_fa = {رهبر انقلاب اسلامی,فنآوری,جامعه,فرهنگ,جوانان}, url = {http://www.jicr.ir/article_326.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_326_6450bdbdf8134d771e61bee516f9bb67.pdf} } @article { author = {Golchin, M. and Safari, S.}, title = {Tehran metropolis and the emergence of symptoms of new form of the Male-Female Relationships; The study of the fields, processes and consequences of cohabitation}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {29-57}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.22631/ijcr.2017.332}, abstract = {Nowadays, we can see a new form of relationships between males and females, called non-marital cohabitation (concubinage) that is known as”white marriage” in Journalistic literature and Speaking Some youth . It seems that such a new lifestyle emerges from most of the large metropolitan areas. In this article we have tried to obtain more understanding about the effective reasons and backgrounds in the couple’s decision, who attempted to form such a relationship (non-marital cohabitation), the process that is involved in, and finally the consequences that they have actually experienced or confronted. Using the free and depth-interview techniques as well as grounded theory, data were gathered and analyzed from 16 cohabited couples. After analyzing the research findings, categories that are consequences of this lifestyle are as follow: “reduction in family’s function and importance”, “migration”, “Tehran city without supervision” as a contextual conditions, “Negative attitudes to customary marriage”, “feminist beliefs” and  “lack of faith and adherence to religious values” as a Caused conditions, “Involved in romance”, “become familiar with cohabitation” as an interferer conditions,  “cohabitation as an equal relationship”, “cohabitation as a relationship with an open end”, “satisfactory experience of this lifestyle”, “internal obstacles relations”, “external limitation of the relationship” as an interactions, “endure the disadvantage of relation’s termination” and "marriage or promise to marry in order to overcome the external obstacles". Finally, the concept of " cohabitation fleeting relationship of modern conflict with traditional values in the context of the Tehran metropolis" was chosen as a core category".}, keywords = {New form of relationship,non-marital cohabitation,concubinage,white marriage}, title_fa = {کلان‌شهر تهران و ظهور نشانه‌های الگوی تازه‌ای از روابط زن و مرد؛ مطالعه‌ زمینه‌ها، فرایند، و پیامدهای هم‌‌خانگی}, abstract_fa = {امروزه شاهد ظهور نشانه‌های الگوی جدیدی از روابط زن و مرد با عنوان هم‌‌خانگی بدون ازدواج (همباشی، هم‌بالینی) هستیم که در ادبیات روزنامه‌نگارانه و زبان برخی از جوانان، «ازدواج سفید» خوانده می‌شود. به‌نظر می‌رسد چنین سبک‌های زندگی نوظهوری، بیشتر در مناطق شهری بزرگ پدید می‌آیند. در این مقاله کوشیده‌ایم شناخت بیشتری درمورد دلایل و زمینه‌های مؤثر بر تصمیم‌گیری زوجینی که اقدام به شکل‌دهی چنین رابطه‌ای (هم‌‌خانگی بدون ازدواج) می‌کنند، سپس فرایندی که در آن درگیر می‌شوند، و سرانجام، پیامدهایی که عملاً تجربه کرده و یا با آن روبه‌رو می‌شوند، به‌دست آوریم؛ ازاین‌رو با استفاده از تکنیک «مصاحبه‌ عمیق و آزاد» در چارچوب روش «نظریه‌ زمینه‌ای» داده‌های لازم از 16 زوجی که هم‌‌خانگی را برگزیده‌اند، گردآوری و تنظیم شد. پس از تحلیل یافته‌های پژوهش، مقوله‌های «تقلیل کارکرد و اهمیت خانواده»، «مهاجرت»، و «تهران، شهر بی‌نظارت» به‌عنوان شرایط زمینه‌ای، «دید منفی به ازدواج مرسوم»، «باورهای فمینیستی»، و «اعتقاد نداشتن و پایبند نبودن به ارزش‌های دینی جامعه» به‌عنوان شرایط علی، «درگیری در فرایند عاشقانه» و «آشنایی با هم‌‌خانگی» به‌عنوان شرایط میانجی، «هم‌‌خانگی، رابطه‌ برابر»، «هم‌‌خانگی، رابطۀ با پایان باز»، «تجربه‌ رضایت‌بخش از این سبک زندگی»، «موانع داخلی رابطه» و «محدودیت‌های خارجی رابطه» به‌عنوان تعاملات، «تحمل ضرر و زیان ناشی از پایان رابطه» و «اقدام به ازدواج و یا قول به ازدواج جهت برطرف کردن موانع خارجی» به‌عنوان پیامدهای این سبک زندگی تعیین شدند. سرانجام، مفهوم «هم‌‌خانگی، رابطه‌ کم‌دوام ناشی از تضاد ارزش‌های مدرن و سنتی در بستر کلان‌شهر تهران» به‌عنوان مقوله‌ هسته برگزیده شد.}, keywords_fa = {الگوهای تازه‌ی روابط زن و مرد,همخانگی بدون ازدواج,هم‌بالینی,همباشی,ازدواج سفید}, url = {http://www.jicr.ir/article_332.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_332_e0516eae5eda349bccbdbc3605bf016b.pdf} } @article { author = {Khaniki, H. and Yahyayi, S.}, title = {Exteriorists of IRIB in Iran}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {59-85}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.22631/ijcr.2017.328}, abstract = {This paper by introducing a new concept of "exteriorism" in media audience studies, intends to study the "exteriorists" who has been consciously boycott Iranian state TV. According to the authors, the experience of exteriorism is unique and different in any Countries and societies. This qualitative study was conducted by using of In-depth interviews and within the methodological frameworks have studied the grounded theory. Data was collected through 29 semi-structured In-depth interviews. Upon completion of coding and categorizing interviews data in this methodology, presents a theoretical model about exteriorists of Iranian state television. This study aimed to identify perceptions within the meaning of exteriorists as a preface to pull them out, by considering 118 concepts through individual in-depth interviews that formed a theoretical analyzing. Based on results, three main typology of exteriorists experiences as follows; "Resistance and protestation", "Avoid of vulgarity" & "unhappiness of entertainment". Innovation in this paper is achieving recognition of the audience by negation logic & The authors believes that media policy making needed to same deep recognition like this.}, keywords = {exteriorists,Iranian state television,audience research,Grounded Theory}, title_fa = {برون‌ایستادگان رادیو‌ـ‌تلویزیون دولتی در ایران}, abstract_fa = {این مقاله، با طرح کردن مفهوم تازه «برون‌ایستادگی» در مطالعات مخاطب‌شناسی رسانه‌ای، در پی این بوده است که برون‌ایستادگان رادیو‌ـ‌تلویزیون دولتی ایران را ــ‌ کسانی‌که آگاهانه و عامدانه استفاده از این رسانه را کنار گذاشته‌اند و از رویارویی با آن پرهیز می‌کنند ــ‌ مطالعه کند. نویسندگان بر این نظر هستند که تجربه برون‌ایستادگی، در هر جامعه و کشوری متفاوت و منحصربه‌فرد است. این مقاله، معناها و مفهوم‌های ذهنی این افراد را در مورد رادیو‌ـ‌تلویزیون دولتی ایران، با استفاده از ابزار مصاحبه‌های عمقی و با چارچوب روش‌شناختی «نظریه داده‌بنیاد» بررسی کرده و پس از انجام 29 مصاحبه عمقی انفرادی به کفایت نظری رسیده است. نویسندگان از خلال داده‌های برآمده از این مصاحبه‌ها و با پیمودن مراحل کدگذاری و مقوله‌بندی این روش‌شناسی، الگوی نظری‌ای از برون‌ایستادگان تلویزیون دولتی در ایران ارائه داده‌اند. این مقاله که با هدف شناخت ادراک‌های معنایی برون‌ایستادگان به‌عنوان مقدمه‌ای برای به درون کشیدن آن‌ها انجام شده است، 118 مفهوم ذهنی را از درون مصاحبه‌های عمقی انفرادی به‌دست آورده است که این مفهوم‌ها، با ساختن مقوله‌های اصلی، موجب شکل‌گیری الگوی نظری تحلیلی شده‌اند. برمبنای نتایج به‌دست‌آمده، سه گونه برون‌ایستادگی «اعتراض و مقاومت»، «سرگرمی‌خواه ناراضی» و «پرهیز از ابتذال»، شناسایی شده‌اند. نوآوری این مقاله در دستیابی به شناخت مخاطبان از منطق نفی و سلب است و نویسندگان بر این نظرند که سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای در مورد مخاطبان، نیازمند دستیابی به این‌گونه شناخت‌های ژرفانگر است.}, keywords_fa = {برون‌ایستادگان,تلویزیون دولتی ایران,مخاطب‌شناسی,نظریه داده‌بنیاد}, url = {http://www.jicr.ir/article_328.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_328_43c5922a8b7ebeed8783f88f282febc6.pdf} } @article { author = {Bashir, H. and Javaheri, J.}, title = {Analyzing Hollywood’s Animations Movies with Training Approach}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {87-116}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.22631/ijcr.2017.329}, abstract = {Today, one of the most influential and popular media production in the world in terms of the impact on education and training of children and adolescents, is animation movies especially those that are made in Hollywood. Since these 3D Animation movies have been created, these kind of products have been changed considerably and concepts of them have promoted significantly. Due to this, in this research, using qualitative content analysis, the content of these types of animations have been studied. In this study, six animation movies "Ice Age", "Kung Fu Panda", "Frozen", "Brave", "Ratatouille" and "Everyone’s Hero," are analyzed and in the end Codes and then themes of each of them are extracted. Finally, themes categorized into concepts that result in extracted 26 concepts which training effects of these concepts have been studied in three levels. Some of more important of main concepts in findings are relativity of values, desacralizing, emphasizing on the importance of family, the necessity of believing in something that needs to be done, and so on. Eventually impacts of different levels’ concepts have been studied and compared from positive and negative impacts and then theoretical and practical aspects.}, keywords = {Animation Movies,Hollywood,Qualitative Content Analysis,Training,Children and Adolescents}, title_fa = {تحلیل انیمیشن‏‌های هالیوودی با رویکرد تربیتی}, abstract_fa = {امروزه یکی از تأثیرگذارترین و پرطرفدارترین تولیدات رسانه‏ای در دنیا، از نظر اثرگذاری بر تربیت کودکان و نوجوانان، تولیدات سینمایی انیمیشن، به‌ویژه انیمیشن‏های هالیوودی است. از زمانی‌که انیمیشن‏های سینمایی سه‏بعدی به‌وجود آمده‌اند، این نوع تولیدات در محتوا نیز دستخوش تحولات زیادی شده و مفاهیم و محتوای آن‏ها به‌ویژه از جنبه تربیتی، به‌طور محسوسی ارتقا یافته است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، محتوای این انیمیشن‏ها بررسی شده است. در این راستا شش انیمیشن «عصر یخبندان»، «پاندای کونگ‏فوکار»، «یخ‏زده»، «شجاع»، «راتاتویل» و «هر کسی قهرمان است»، تحلیل، و کدهای معنایی و در پی آن، مضمون‌های هریک از آن‌ها استخراج شده است. در ادامه مضمون‌های موجود در قالب مفاهیم دسته‏بندی شده‌اند که منجر به استخراج 26 مفهوم از آن‏ها شده و اثرات تربیتی این مفاهیم نیز در سه سطح، بررسی شده‌اند. از مهم‌ترین مفاهیم یافت‌شده می‏توان به نسبیت در ارزش‏ها، تقدس‏زدایی، تأکید بر جایگاه مهم خانواده، درونی بودن رشد و پیشرفت، لزوم باور به کاری که باید انجام شود، و... اشاره کرد. درنهایت نیز تأثیر مفاهیم سطح‌های گوناگون از نظر اثرات مثبت و منفی و نیز ابعاد نظری و عملی، بررسی و مقایسه شده است.}, keywords_fa = {انیمیشن,هالیوود,تحلیل محتوای کیفی,تربیت,کودک و نوجوان}, url = {http://www.jicr.ir/article_329.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_329_cd58d0d7b0f4938742edcc1ec0862959.pdf} } @article { author = {Farahmand, M. and Damanbagh, M.}, title = {The study of Relation between Cultural Components and National Attachment among Citizens of Yazd city.}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {117-144}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.22631/ijcr.2017.330}, abstract = {National attachment sense as one of the components of social Property is a key word in national culture. Any definition of society is Occurred by accepting attachment and commitment sense and the society is existed to some extent because people have positive sense about that. National attachment sense is considered as one the important affairs of any society and its proper recognition and full knowledge of authorities and affair operators about the effective social factors on that can be an effective step in recognizing the existent problems in society. The present research reviewed the relation between cultural components and national attachment among the Yazd citizens. The research statistical society was all of the Yazd’s 15 to 65 years old citizens that 384 people were selected as sample by Cochran formula. The tool of data gathering was researcher-made questionnaire that had appropriate validity and reliability. Sampling method has been multi-stage clustered. Results showed that there was a meaningful relationship between secularization, consumerism and virtual social networks with national attachment has been reverse and meaningful, but the relationship between age and values preferences with national attachment has been direct and meaningful. Independent variables in regression equation managed to explain 39 percent of national attachment variable changes. The greatest impact on dependent variable (national attachment) has belonged to the variables of secularization, age, values preferences and consumerism.}, keywords = {National attachment,Secularization,Values preferences,Consumerism,virtual social networks}, title_fa = {بررسی رابطه بین مؤلفه‌های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد}, abstract_fa = {احساس تعلق ملی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی، واژه‌ای کلیدی در فرهنگ ملی است. هرگونه تعریف از جامعه با پذیرش احساس تعلق و تعهد انجام می‌شود و جامعه تا اندازه‌ای به ‌این ‌علت وجود دارد که مردم، احساس مثبتی درباره آن دارند. احساس تعلق ملی، یکی از امور مهم هر جامعه‌ای قلمداد می‌شود و شناخت درست آن و آگاهی کامل مسئولان و مجریان امر، درباره عوامل اجتماعی مؤثر بر آن می‌تواند گام مؤثری برای شناخت مسائل موجود در جامعه باشد. مقاله حاضر رابطه بین مؤلفه‌های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد را بررسی کرده است. جامعه آماری پژوهش، تمام شهروندان 15 تا 65 سالۀ شهر یزد هستند که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته است که از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است. روش نمونه‌گیری نیز به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بوده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که بین عرفی شدن، مصرف‌گرایی، و شبکه‌های اجتماعی مجازی با تعلق ملی، رابطه معکوس و معناداری وجود دارد، اما رابطۀ سن و ترجیحات ارزشی با تعلق ملی، مستقیم و معنادار بوده است. در معادله رگرسیون، متغیرهای مستقل توانسته‌اند 39 درصد از تغییرات متغیر تعلق ملی را تبیین کنند. بیشترین اثرگذاری بر روی متغیر وابسته (تعلق ملی) به‌ترتیب متعلق به متغیر عرفی شدن، سن، ترجیحات ارزشی، و مصرف‌گرایی بوده است.}, keywords_fa = {تعلق ملی,عرفی شدن,ترجیحات ارزشی,مصرف‌گرایی,شبکه‌های اجتماعی مجازی}, url = {http://www.jicr.ir/article_330.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_330_af1cf315a3ae7a7012184440ba13bfb9.pdf} } @article { author = {Kousari, M. and Tafreshi, A.}, title = {Women Identity in the Second Pahlavi Regime; A Case Study of Zan-E Rooz Magazine and The Shah’s Speeches about Women}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {145-175}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.22631/ijcr.2017.331}, abstract = {How an idea is born and how a marginalized discourse is outstood? This is the question that discourse analysts in various fields always try to respond. This responsiveness always needs filling the Archive gaps of discourse analysis, so researchers who have intention to analyze, with reference of Synchronicity or diachronic, can understand and analyze the evolution of discourses in various fields inter-subjectively. This research is about to respond this question and understand women identity in the second Pahlavi discourse in contemporary Iran. In addition, this research tries to help discourse researchers to understand the nature of discourse controversy in the second Pahlavi era and in what extend the current controversies in Iranian society about the semantic hegemony on women identity these controversies have different or similar semantics with second Pahlavi and its affiliates' discourse. Based on the above matter, the Shah’s most important speeches along with Zan-e Rooz magazine, as a close magazine to the second Pahlavi's official discourse is being analyzed using Laclau and Mof method. One of the results of this research is understanding the nodal point of "being up-to-date" for the second Pahlavi's discourse, which stands in close attraction with “being social". This discourse has a big emphasis on beauty and appeal and marginalizes hijab, especially Chador, as opposing such epistemes with rationality and calls them dogmatism. In addition second Pahlavi severely antagonizes Marxism and religious identities, but if we want to discuss its dominant aspect, the most discourse controversies represented by Zan-e Rooz magazine and the Shah’s speeches are related to antagonizing religion and religious identities and deconstructing their bonds with women identity.}, keywords = {women identity,second Pahlavi regime,Zan-e Rooz,Discourse Analysis,Laclau and Mof}, title_fa = {هویت زنانه در گفتمان پهلوی دوم؛ مطالعه موردی مجله «زن روز» و سخنرانی‌های محمدرضاشاه درباره زنان}, abstract_fa = {چگونه یک ایده شکل می‌گیرد و چگونه یک گفتمانِ به‌حاشیه‌رانده‌شده، برجسته می‌شود؟ این پرسشی ا‌ست که گفتمان‌شناسان در حوزه‌های مختلف، همواره در تلاش برای پاسخ‌گویی به آن هستند. این پاسخ‌گویی همواره نیاز به پُر کردن خلأهای بایگانی گفتمان‌شناسی دارد تا پژوهشگرانی که قصد تحلیل دارند، بتوانند با ارجاع هم‌زمانی یا درزمانی، سیر تطورات گفتمانی در حوزه‌های مختلف را ــ به‌صورت بینا‌ذهنی ــ درک و تحلیل کنند. پژوهش حاضر در این راستا و همچنین برای درک هویت زنانه در گفتمان پهلوی دوم انجام شده است. همچنین این پژوهش، در فهم چگونگی نزاع گفتمانی در دوره پهلوی دوم، و اینکه نزاع‌های کنونی جامعه ایران بر سر هژمونی معنایی در حوزه ‌زنان، تا چه حد دارای اشتراک‌ها و افتراق‌های معنایی و ارتباط با گفتمان پهلوی دوم و وابستگانش هستند، به پژوهشگران گفتمان‌شناسی کمک می‌کند. بر این اساس، مهم‌ترین‌ سخنرانی‌های محمدرضاشاه درباره زنان، به‌همراه مجله «زن‌روز» ــ به‌عنوان نشریه نزدیک به گفتمان رسمی حکومت پهلوی در حوزه زنان ــ با کمک روش تحلیل گفتمان به روش لاکلا و موف، بررسی شدند. ازجمله نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش، درک دال مرکزی «امروزی بودن» برای گفتمان پهلوی دوم است که در جاذبه‌ای نزدیک با «اجتماعی بودن» قرار می‌گیرد. این گفتمان، تأکید زیادی بر زیبایی و جذابیت ‌دارد، و حجاب و به‌ویژه چادر را به‌سبب ‌ضدیت با اپیستمه‌هایی مانند منطقی و عقلانی بودن و همچنین همراهی آن با واپس‌گرایی، به‌ حاشیه می‌راند. همچنین گفتمان ‌پهلوی دوم، گفتمان مارکسیستی و هویت‌های مذهبی را به‌شدت غیریت‌سازی می‌کند، اما اگر بخواهیم درباره وجه غلبه آن صحبت کنیم، اغلب درگیری‌های گفتمانی‌ای که مجله زن روز و سخنرانی‌های محمدرضا پهلوی پرچمدار آن است، به دیگری‌سازی مذهب و هویت‌های مذهبی، و واسازی پیوند اجزای آن با هویت زنان مربوط می‌شود.}, keywords_fa = {هویت زنانه,پهلوی دوم,زن روز,تحلیل گفتمان,لاکلا و موف}, url = {http://www.jicr.ir/article_331.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_331_fc8f23f3d7a99f43e210d6982f46f67b.pdf} } @article { author = {Rezaie, M. and Kazemi, A. and Taheri Kia, H.}, title = {Four days of life university after Islamic revolution: From April 19 to April 22, 1980}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {10}, number = {1}, pages = {177-200}, year = {2017}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.22631/ijcr.2017.327}, abstract = {After 1979 Islamic revolution, from April 20 to 22, 1980 universities in Tehran, Tabriz and some other cities, experienced an outstanding political juncture. Active collegiate political groups were compelled to surrender their rooms and offices, and leave the universities’ campus. Accordingly, universities and cities were the scene of bloody clashes. As a matter of fact, university as the fortress of freedom, resistance and revolution against Pahlavi was about to change its revolutionary identity and to adapt new role of an engaged proponent of Islamic regime. Concerning to Badiou’s concept of empty space and Delousian Rhizomatic analysis, we study related news and pictures of related newspapers. Concludingly, we demonstrate the set of relations in which Islamic university renovates. Also, we illustrate how the universities, on the one hand, acted as an agent and a mechanism for de-centering the revolutionary characteristic, and remaining this “Holy Place”, in Ayatollah Khomeini’s word, as a permanent Islamic partisan of new born political regime, simultanouly.}, keywords = {Cultural revolution,student,University,empty space,historical conjunction}, title_fa = {چهار روز از حیات دانشگاه پس از انقلاب؛ 30 فروردین تا 2 اردیبهشت 1359}, abstract_fa = {در حیات دانشگاه پس از انقلاب اسلامی دوره کوتاه سی‌ام فروردین تا دوم اردیبهشت سال 1359 بزنگاهی مهم و تعیین‌کننده بود. گروه‌های سیاسی فعال در فضای دانشگاه‌ها، به دستور دولت تازه‌تأسیس اسلامی مجبور شدند اتاق‌ها و دفترهایشان را به دولت واگذار کرده و صحن دانشگاه‌ها را ترک کنند. در این چند روز، در شهرهای دانشگاهی درگیری‌های خونینی رخ داد. این بزنگاه تاریخی، دانشگاه را که سنگر آزادی، مقاومت، و انقلاب در برابر رژیم پهلوی تعبیر می‌شد، وارد دور تازه‌ای از ماهیت سیاسی خود کرد. گویا گفتمان تازه‌ای در حال تولد بود که سال‌ها پس از این برههٔ تاریخی، شکل خاصی از حضور سیاست در دانشگاه را تداوم بخشید؛ بزنگاهی تاریخی برای جای‌گیری دانشگاه در گفتمان تازه سیاسی. برای بررسی این موضوع، با تکیه بر دو مفهوم «فضای تهی» از بدیو و «تحلیل ریزوماتیک» از دلوز، داده‌های مورد نیاز از بایگانی‌ها و روزنامه‌های آن‌زمان گردآوری شد و درنتیجه، نشان داده شد که در کدام مناسبات پیچیده و براساس کدام منطق گفتمانی، دانشگاه از نو بازسازی می‌شود. همچنین این نکته بررسی شد که چگونه دانشگاه، هم‌زمان شاهد شکل‌گیری دو نقش مهم انقلاب‌زدایی در فضای ملتهب آن زمان ازیک‌سو و حفظ دانشگاه به‌عنوان نهادی سیاسی اما طرفدار و متعهد، از سوی دیگر است.}, keywords_fa = {انقلاب فرهنگی,دانشجو,دانشگاه,انقلاب اسلامی,فضای تهی,تحلیل ریزوماتیک,هم‌آیندی تاریخی}, url = {http://www.jicr.ir/article_327.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_327_0bfdf2916c98b9bf80f02cfdfe05ff49.pdf} }