@article { author = {Jalilian, Shahram and Fatemi, Seyed Ali}, title = {Women’s clothing in Ancient Iran(Case Study: Achaemenid Period)}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {3}, pages = {1-22}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.15.001}, abstract = {This paper, adopting a historical-descriptive approach, aims at studying women’s clothing in Achaemenid Period. Therefore all of the sources in which there is some information about women’s clothing are studied critically in this research. At first, the way Achaemenid ascended the throne is studied and Iranians’ and Greeks’ different attitudes on Achaemenid women’s life are presented, then women’s representation in Achaemenid archeological evidences is investigated and a precise description of women’s clothing and costume is given. The findings of this research, which are based on historical resources and the representation of women in Achaemenid archeological evidences such as seals and reliefs over stones/engraves, clearly reveal that despite of political and economic activities and considerable freedom women had in Achaemenid Period, they used a kind of clothing that covered all over their bodies. Using this kind/style of clothing was based on this attitude that in fact Iranian women in Achaemenid Period considered nudity and bareness obscence/dirty and inappropriate so they wore a kind of costumes that covered all over their bodies.}, keywords = {ancient Iran,Achaemenid,Women,clothing,women’s costumes}, title_fa = {پوشش زنان در ایران باستان (مطالعه موردی دورة هخامنشیان)}, abstract_fa = {این مقاله با رویکرد مطالعه تاریخی ـ توصیفی، به مطالعۀ نوع پوشش زنان ایران در دورۀ هخامنشیان می‌پردازد. در این پژوهش کوشش شده با نگاهی تحلیلی به همۀ منابعی که آگاهی‌هایی را دربارۀ پوشش و نوع جامۀ زنان هخامنشی به دست می‌دهند، پس از طرح پیش‌زمینۀ تاریخی قدرت‌گرفتن هخامنشیان و پرداختن به تضاد دیدگاه یونانیان و ایرانیان دربارۀ زندگی زنان هخامنشی، همۀ بازنمایی‌های زنان در داده‌های باستان‌شناختی هخامنشیان مورد مطالعه قرار گرفته و توصیف دقیقی از پوشش و جامۀ زنان هخامنشی ارائه شود. یافته‌های پژوهش که بر اساس مطالعه و واکاوی منابع تاریخی و بازنمایی‌های گوناگون زنان در داده‌های باستان‌شناختی هخامنشیان همچون سنگ‌نگاره‌ها و نقش‌مُهرها انجام گرفته، به‌روشنی نشان می‌دهد زنان ایرانی با وجود برخورداری از همۀ فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی گسترده و همچنین وجود آزادی‌های بسیار در زندگی، از پوشش و جامه‌های ویژه‌ای استفاده می‌کردند که کاملاَ بدن آنها را می‌پوشانیده است. وجود چنین پوششی، برخاسته از این نگرش بوده که در حقیقت زنان ایرانی دورۀ هخامنشیان چون برهنگی و تن‌نمایی را زشت و ناروا می‌شمردند، از جامه‌ای استفاده می‌کردند که بدن آنها را به‌خوبی می‌پوشانید.}, keywords_fa = {ایران باستان,هخامنشیان,زنان,پوشش,جامه‌های زنان}, url = {http://www.jicr.ir/article_175.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_175_e46ed17cf5a2cb6ef1d296fc64c75ffc.pdf} } @article { author = {Jafari, Ali Akbar}, title = {A Study on the Veil and Attire of Zoroastrian Women's in the Safaviet Era}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {3}, pages = {23-43}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.15.002}, abstract = {The Safaviet regime introduced a new identity to Iranians that was based on the Shiite religion. The teachings of this religion gradually became manifested in the speech and the behavior of the society. Some non-Moslem minorities lived in different cities and regions and followed their own religious believes and traditional conduit. The Zoroastrians were the renowned minority among all. Therefore, the historians and European travelers of that era became interested in Zoroastrian's way of living. The women's attire and veiling and the related images of this social behavior were either described or captured on the paper and this raises the question that: what kind of variables did influence the Veiling and attire of the Zoroastrian women in that era? In order to answer this question the following assumption should be examined ''The Zoroastrian religious teachings and the emphasis on Veil in Iran as a necessity for women together with the religious teachings of shiiet in the Safviet era were dominant and played an essential role in the Zoroastrian women's Veiling and attire'' The subject of this study is in the historical sociology. Here the historic-analytic method is applied and the data is obtained from to domestic historians and European travelers' recorded notes of the ear. In the conceptual analysis the historical findings are studied by adopting functionalism in the field of sociology. Based on these two typs of study the essential outcome of this research proves the assumption to be right and indicates that how influential the three essential factors have been regarding the title of this research.}, keywords = {Veil,Attire,Zoroastrian women,safaviet era,Historical Sociology,functionalism}, title_fa = {بررسی حجاب و نوع پوشش زنان زرتشتی در ایران عصر صفوی}, abstract_fa = {دولت صفویه، هویت جدیدی را برای سرزمین و مردم ایران به وجود آورد که محوریت آن بر پایه مذهب تشیّع بود. آموزه‌های این مذهب به مرور در گفتار ورفتار جامعه تجلی پیدا کرد؛ با این وجود، برخی از گروه‌های غیرمسلمان در شهر‌ها و مناطق مختلف ساکن بودند که به شکل معمول، به اعتقادات دینی خود و باور‌ها و رفتارهای مذهبی خویش پایبند بودند. زرتشتی‌ها از مهم‌ترین این گروه‌ها بودند که نوع زندگی و آداب و رسوم و اعتقادات آنها مورد توجه تاریخ‌نگاران به‌ویژه سیاحان اروپایی عصر صفوی قرار گرفته است. توجه به نوع پوشش و حجاب زنان زرتشتی و تصویری که از این رفتار اجتماعی آنها در منابع این دوره وجود دارد، این پرسش را ایجاد می‌کند که چه متغیرهایی در نوع حجاب و پوشش زنان زرتشتی عصر صفوی نقش داشته‌اند؟ برای پاسخگویی به این پرسش که هدف اصلی این مقاله است، فرضیه ذیل به آزمون گذاشته شد: «آموزه‌های دینی زرتشت و تأکید بر حجاب در این آیین و جایگاه حجاب در ایران به عنوان یک ضرورت برای زنان، همراه با آموزه‌های شیعی رایج در عصر صفوی در انتخاب نوع حجاب و پوشش زنان زرتشتی آن دوره نقش اساسی داشته است». موضوع این بررسی در حوزه جامعه‌شناسی تاریخی قرار می‌گیرد. در این بررسی از روش تحقیق تاریخی استفاده شده و جمع‌آوری داده‌ها بر اساس نوشته‌های سیاحان اروپایی و مورخان ایرانی عصر صفوی صورت پذیرفته است. در تحلیل نظری موضوع، یافته‌های تاریخی با استفاده از نظریات کارکرد‌گرایی در حوزه جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. بر مبنای این دو نوع بررسی، یافتة اساسی تحقیق، فرضیه فوق را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد چگونه این سه عامل اساسی در پدیداری نوع حجاب و پوشش زنان زرتشتی عصر صفوی مؤثر بوده‌اند}, keywords_fa = {حجاب,پوشش,زنان زرتشتی,عصر صفوی,جامعه‌شناسی تاریخی,کارکردگرایی}, url = {http://www.jicr.ir/article_176.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_176_7441e2178638c1ad01dfaad9af7f5068.pdf} } @article { author = {Bashir, Hassan}, title = {Cultural Policy of Difference in the Representation of Women in Western Media}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {3}, pages = {45-69}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.15.003}, abstract = {Hijab is a sign, a sign of cultural differences which has various emergences in different communities. In this article the Islamic veil among Muslims in the West is discussed as an “Islamic Identity” and as a phenomenon of “Cultural Difference” with the Western societies. This sign has represented the Muslim not only as a religious group, a minority which belongs to the East, and a group of people that their culture is different with the dominant culture of the West, but also is different from Westerners how does not accept the culture of veil for women in general. Furthermore, it is emerging different cultural and religious discourses in the Western societies which could be assumed as a challenge to the dominant culture of freedom, liberalism and feminism discourse. This paper aims to clarify the approaches of cultural semiotics, especially, the cultural policy of difference as a new approach to strengthen the neo-orientalism and neo-colonialism approaches and how the discourse of the veil and the otherness is developed in the Western societies. Discourse analysis of various news and reports in Western Media demonstrate the emergence of new methods of discourse on issues related to Islam and Muslims in general and the “Islamic veil” as a special way of life to put the “Islamic Identity” in opposition to the “Western Identity” which is affected by the orientalism discourse on its old and new approaches. This new way of discourse is trying to institutionalize the idea of “I and the other” based on the new understanding of “otherness” and “the cultural policies of difference”.}, keywords = {islam,Muslims,Hijab,Cultural Semiotics,Cultural Policy of Difference,Neo-Orientalism Studies,Neo-Colonialism Studies}, title_fa = {سیاست فرهنگیِ تفاوت در بازنمایی حجاب اسلامی در رسانه‌های غرب}, abstract_fa = {حجاب یک نشانه است. نشانه‌ای از تفاوت فرهنگی که در جوامع مختلف ظهور و بروز متفاوت دارد. در این مقاله بر حجاب اسلامی مسلمانان در غرب، از یک سو به مثابه «هویت اسلامی» و از سوی دیگر به عنوان نشانه‌ای از «تفاوت فرهنگی» با جامعه غربی تأکید می‌شود. این نشانه اسلامی نه‌تنها، مسلمانان را به عنوان یک گروه دینی، یک اقلیت وابسته به شرق و یک جمع متفاوت با سنت غالب فرهنگی غرب که در بی‌حجابی و آزادی از حجاب به معنای پوشش بدن برای زنان، معرفی می‌سازد، بلکه فراتر از آن، یک گفتمان دینی و فرهنگی متفاوت را در جوامع غربی مطرح می‌سازد که می‌تواند به عنوان چالشی برای گفتمان‌های حاکم که در شاخص‌های آزادی، لیبرالیسم و فمینیسم شکل گرفته‌اند، تلقی شود. هدف این مقاله، ضمن تبیین رویکردهای نشانه‌شناسی فرهنگی به‌ویژه سیاست فرهنگی تفاوت به مثابه رویکردی جدید در جهت تقویت گفتمان نو شرق‌شناسانه و استعمارگرایانه جدید در جامعه غربی، چگونگی طرح گفتمان حجاب و غیریت‌سازی آن با جامعه مزبور نیز مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت. تحلیل گفتمانیِ محتوای برخی از اخبار و گزارش‌های رسانه‌های غربی در این زمینه، نشان‌دهنده ظهور روش‌های جدید گفتمانی در طرح مسائل مربوط به اسلام و مسلمانان به‌طورکلی، و مسئله «حجاب اسلامی» به شکل ویژه، به عنوان شیوه‌ای برای تقابل «هویت اسلامی» با «هویت غربی» است که متأثر از مطالعات شرق‌شناسانه در دو رویکرد قدیم و جدید است. این روش جدید گفتمانی در تلاش است که رویکرد «من و دیگری» در شیوه‌های جدید «غیریت‌سازی» بر مبنای «سیاست فرهنگی تفاوت» را نهادینه سازد.}, keywords_fa = {اسلام,مسلمانان,حجاب,نشانه‌شناسی فرهنگی,سیاست فرهنگی تفاوت,مطالعات نوشرق‌شناسی,مطالعات استعمارگرایی جدید}, url = {http://www.jicr.ir/article_177.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_177_21734bcd88a21858a5f3b608090b8896.pdf} } @article { author = {Shakoori, Abolfazl and Dara, Jalil}, title = {Examining the role of Islamic Schools in reinforcement of Hijab Culture from “Social Capital” perspective}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {3}, pages = {71-97}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.15.004}, abstract = {As an Islamic obligation in Iran’s Society, the Hijab doctrine was regarded by Pahlavi Dynasty as an impediment in the way of development. Therefore, the “politics of Nudism” is pursued by the regime. It was not acceptable to the people. The current research argues that Islamic Schools established during the reign of second Pahlavi, from Social Capital perspective, were an influential and significant institutions that acted as a network, which possessing a strong norms such as “Hijab”, contributed greatly to the strengthening of hijab culture in two ways: first, because observing hijab rules in these schools was obligatory, it reinforced the culture of wearing hijab among students and their families. Secondly, from social capital point of view, these networks are suitable places for trustful cooperation. So, with continued governance of Hijab culture in these schools, it naturally opposed the “politics of Nudism” and, therefore, contributed to strengthening of Hijab culture.}, keywords = {social capital,Islamic Schools,Hijab,Network,Norm}, title_fa = {بررسی نقش مدارس اسلامی در تقویت فرهنگ حجاب از منظر سرمایه اجتماعی}, abstract_fa = {آموزه «حجاب» در جامعه ایران به عنوان یک ضرورت اسلامی، هرچند در دوران پهلوی از نگاه حکومت به منزله یک مانع پیشرفت، محسوب می‌شد و سیاست حاکمان بر ترویج «فرهنگ برهنگی» استوار بود اما هرگز جامعه، حاضر به پذیرفتن آن نشد. از نگاه این تحقیق، مدارس اسلامیِ تأسیس‌شده در دوران پهلوی دوم به عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار و مهم از منظر سرمایه اجتماعی، در مقام شبکه‌هایی بودند که به دلیل حاکم بودن هنجارهای قوی همچون «حجاب» در آنها، از دو طریق موجب تقویت فرهنگ حجاب می‌شدند. نخست اینکه، رعایت حجاب در این مدارس به عنوان یک الزام برای دانش‌آموزان، موجب تقویت این هنجار در میان آنها و خانواده‌هایشان می‌گردید؛ دوم اینکه از‌آنجا‌که چنین شبکه‌هایی از منظر سرمایه اجتماعی بستر مناسبی برای همکاری اعتمادآمیز به شمار می‌آمدند در شبکه مدارس اسلامی نیز با وجود ساری بودن «هنجار حجاب» در آنها اقدامات جمعی کارآمدی مبتنی بر فضای همکاری، علیه سیاست برهنگی رژیم شکل می‌گرفت که به طور طبیعی موجب تقویت فرهنگ حجاب می‌شد.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,مدارس اسلامی,حجاب,شبکه,هنجار}, url = {http://www.jicr.ir/article_178.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_178_4d9f675a7a3de35cb49b4ca09296f682.pdf} } @article { author = {Mousavi, Mohammad Ali and Behboodi, Leila and Javadi Arjmandi, Marziyeh and Vafaei Zadeh, Fatemeh}, title = {The Effect of Fashion Channles on Iranian Female Students: The Case of University of Tehran}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {3}, pages = {99-116}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.15.005}, abstract = {The present article analyzes the effects of globalization on individual behavior. Globalization through the communication technology and information revolution has caused the time and place borders to fade away. It has also led to the expansion of individual values among the local cultures that can present their values to the world. Television satellite channels are among the most important tools for the promotion of these norms and cultural values in socities. This article analyzes the effects of fashion satellite channels on the educated Iranian female. It tries to find out to what extent social and individual actions are based on conscious and/or unconscious global communicative perceptions and see if satellite as a powerful communication medium can affect educated Iranian youth. Using surveys and analyzing the data, it can be concluded that those fashion satellite channels that advertise western-style custumes have affected the educated girls in our society. However, these effects have usually been conscious-based rather than behavior-based. This study shows that these effects have been more influencial on the consumers’ knowledge rather than their social behaviours and actions.}, keywords = {Media Effect,Fashion Channels,Female Students,Globalization,Individual Behaviour,Local Culture}, title_fa = {بررسی تأثیر شبکه‌های مُد روی دانشجویان دختر: مطالعه موردی دانشگاه تهران}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی تأثیرات جهانی‌شدن در عرصه رفتار فردی می‌پردازد. جهانی‌شدن که در بستر فناوری ارتباطات و انقلاب اطلاعات موجب کم‌رنگ‌تر شدن مرزهای مکانی و زمانی شده، و موجد بسط ارزش‌های فردی در میان فرهنگ‌هایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزش‌ها را در جهان دارند. شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی از مهم‌ترین ابزار ترویج این قبیل ارزش‌های فرهنگی در گستره جوامع هستند. در این مقاله تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای مُد بر روی دختران تحصیل‌کرده ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که در دنیای گسترش روزافزون فناوری‌های ارتباطی و ماهواره‌ای، کنش شخصی و اجتماعی افراد تا چه اندازه بر اساس دریافت‌های آگاهانه و یا غیرآگاهانه ارتباطی شکل می‌پذیرند. آیا ماهواره به عنوان عامل ارتباطی قدرتمند بر روی جوانان تحصیل‌کرده و شهری ایرانی اثر دارد؟ با استفاده از روش پیمایشی و استخراج و تحلیل داده‌ها این نتیجه حاصل می‌شود که شبکه‌های مد ماهواره‌هایی که به تبلیغ لباس‌های مبتنی بر طراحی‌های غربی می‌پردازند بر روی دختران تحصیل‌کرده جامعه ما تأثیر داشته‌اند، اما این تأثیرات غالباً آگاهی‌مدارانه بوده تا رفتار‌گرایانه. این مطالعه نشان می‌دهد این تأثیرات بیش از آنکه منجر به بروز رفتار و کنش آشکار اجتماعی جدید شود، بر شناخت استفاده‌کنندگان از این شبکه‌ها تأثیر گذاشته است.}, keywords_fa = {تأثیر رسانه,شبکه مُد,دانشجوی دختر,جهانی‌شدن,رفتار فردی,فرهنگ بومی}, url = {http://www.jicr.ir/article_179.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_179_c6ff9831f610d6302730a8f65fa66c37.pdf} } @article { author = {Mokhtarianpour, Majid and Ganjali, Asadullah}, title = {Institutionalization of Ifaf & Hijab in society; A Process Approach}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {3}, pages = {117-151}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.15.006}, abstract = {According to the interpretive theories, social phenomena, including hijab, are made by society members, jointly. In the beginning every person has a distinct perception of a social phenomenon, then different people share their perceptions through social interactions and therefore the similarities and differences of this perceptions and also the misperceptions are modified and a shared social reality which is accepted and obeyed by all society members is shaped, and this society-made social reality canalize and direct their social behaviors. So to modify ifaf & hijab culture in Iran, we should rebuild the correct way of cover and behavior that has been changed and deviated during last years, and redefine a new social reality on the basis of Islamic values and make it objective. In this article, the modification process of ifaf & hijab social reality is presented though 3 stages of externalization, objectivation & internalization. In the first stage of this process, correct and value-based, objective and shared perceptions and interpretations about agreeable type of behavior and wearing (behavior and wearing standards) is shaped. In the second stage a new social reality about the Islamic type of behavior and wearing is created based on Islamic values, and finally in the third stage, underlying values of the new social reality is internalized and stabilized in the society.}, keywords = {Ifaf & Hijab,Institutionalization,Value,Social Reality,externalization,objectivation,internalization}, title_fa = {نهادی‌سازی عفاف و حجاب در جامعه؛ رویکردی فرایندی}, abstract_fa = {بر اساس نظریات تفسیری، پدیده‌های اجتماعی و از جمله حجاب، به صورت مشترک توسط اعضای اجتماع ساخته و پرداخته می‌شوند به نحوی که در ابتدا هر فردی یک برداشت از یک پدیده اجتماعی دارد، سپس افراد مختلف برداشت‌های خود را طی تعاملات اجتماعی با یکدیگر در میان گذاشته و نقاط تفاوت و افتراق این برداشت‌ها و نیز برداشت‌های اشتباه طی این تعاملات اصلاح شده و یک واقعیت اجتماعی مشترک شکل می‌گیرد که تمامی افراد اجتماع آن را پذیرفته و به آن گردن می‌نهند و این واقعیت اجتماعیِ ساخته‌شده به وسیله خود آن اجتماع به رفتارهای اجتماعی آنها جهت می‌دهد. حال برای اصلاح فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نیز، باید واقعیت اجتماعیِ نحوه درست پوشش و رفتار را که طی سالیان گذشته دگرگون و منحرف شده است، بازآفرینی کرد و به‌تدریج واقعیت جدیدی را مبتنی بر ارزش‌های اسلامی بازتعریف کرد و به آن عینیت بخشید. بدین منظور در این مقاله که با استفاده از روش تحقیق اسنادی انجام شده است، فرایند اصلاح واقعیت اجتماعی و نهادی کردن حجاب و عفاف طی سه مرحله برونی کردن، عینیت‌بخشی و درونی کردن ارائه شده است. بر اساس این فرایند، در مرحله نخست، برداشت‌ها و تفاسیر عینی و مشترک صحیح و ارزش‌مدار در زمینه نوع رفتار و پوشش (استانداردهای پوششی و رفتاری) در جامعه شکل می‌گیرد؛ در مرحله دوم، واقعیت‌های اجتماعی جدید در زمینه نوع رفتار و پوشش، مبتنی بر ارزش‌های اسلامی متبلور شده و در نهایت در مرحله سوم، ارزش‌های زیربنایی واقعیت جدید در آحاد جامعه درونی شده و تثبیت می‌شوند.}, keywords_fa = {حجاب و عفاف,نهادی کردن,ارزش,واقعیت اجتماعی,برونی‌کردن,عینیت‌بخشی,درونی‌کردن}, url = {http://www.jicr.ir/article_180.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_180_e9d0949533fdbe35128f6ab2326e6c59.pdf} } @article { author = {Salajegheh, Azita and Mosapour, Nematollah}, title = {A survey on comparing the model of Hijab in students of State, Payame Noor and Islamic Azad Universities in different situations: The case study of Baft city-Kerman}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {4}, number = {3}, pages = {153-176}, year = {2012}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2011.15.007}, abstract = {Hijab is one of the issue in social life which respected in all different communities since past. In this study a comparison was made among the students of State University, Payame Noor University and Islamic Azad University about the model of Hijab. The sample size was 180 students which 38. 9 % of students in State University, 38.3 % in Payame Noor University and 22. 8 % in Islamic Azad University were studying. The data gathered by a questionnaire and the data analyzed through statistical test. The results of the study indicated that there was significant relationship among the universities in terms of the model of Hijab among the students in different "situations" and "environments". The results showed that the students of Islamic Azad University had more inappropriate Hijab than the students of Payame Noor and State University in market and parties. The result also showed that the students of Payame Noor University had more inappropriate Hijab than the students of State University in market and parties. But the result showed that no significant relationship among three universities about the model of Hijab when the students are studying in universities. In public environments (without control and be unfamiliar). There is more inappropriate Hijab but in Universities it is not in this way. Because there is a control system in the universities to monitor students in order to have appropriate Hijab. The other reason for having appropriate Hijab in State University is that the students are expecting to obtain job than other students who study in Payame Noor University and Islamic Azad University.}, keywords = {The model of Hijab,student,University,Behavior Situation,Different Behaviors,Behavior Environment and Baft City}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای الگوی پوشش دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد اسلامی در محیط ـ موقعیت‌های مختلف؛ مطالعة موردی شهر بافت}, abstract_fa = {پوشش از جمله موضوعات حیات اجتماعی است که از گذشته تاکنون و در جوامع مختلف مورد عنایت بوده و درباره عوامل و زمینه‌های بروز آن تأمل شده است. در این تحقیق، الگوی پوشش دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد اسلامی (مورد شهر بافت) به تناسب محیط ـ موقعیت‌های مختلف ظهور آن بررسی شده است. دانشجویان مورد بررسی 180 نفر بودند که 9/38 درصد در دانشگاه دولتی، 3/38 درصد در دانشگاه پیام نور و 8/22 درصد در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کردند. این گروه با پاسخگویی به یک پرسشنامه، داده‌های لازم را ارائه کردند و داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری مناسب تحلیل شدند. تحلیل داده‌ها نشان داد: در دانشگاه‌های مورد بررسی اقدام به پوشش ناهمنوا دارای فراوانی متفاوتی بوده و استفاده از الگوی پوشش ناهمنوا با «محیط» و «موقعیت»، رابطه مثبت معناداری با بروز رفتار داشته است؛ یعنی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیش از دانشجویان دانشگاه پیام نور و دانشجویان دانشگاه پیام نور بیش از دانشجویان دانشگاه دولتی شهر بافت هنگام حضور در بازار برای خرید و یا حضور در نزد دوستان برای مهمانی از پوشش ناهمنوا استفاده کرده‌اند؛ اما هر سه گروه در دانشگاه به طور مشابه دارای پوشش همنوا بوده‌اند. در مجموع می‌توان گفت پوشش ناهمنوای دانشجویان به تناسب نوع رابطه‌ای که آنها با محیطِ رفتار دارند و به تناسب انتظاری که از محیط در آنها شکل می‌گیرد، تغییر می‌کند. در محیط‌های عمومی (فاقد کنترل و ناآشنا) که منافع فرد کمتر از سوی دیگران امکان تهدید دارد، الگوی ناهمنوا بیشتر است ولی در محیط‌های دانشگاهی (دارای کنترل و آشنا) این وضعیت کاهش می‌یابد. اما در محیط دانشگاهی نیز به تناسب نوع انتظاری که از تحصیل و دانشگاه وجود دارد، وضع رفتار پوششی متفاوت می‌شود. دانشجویی که در دانشگاه دولتی درس می‌خواند، انتظار بیشتری دارد که به محیط‌های کار مرتبط وارد شود تا دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی. به همین علت، تفاوت در میزان بروز رفتار ناهمنوا دیده می‌شود؛ با وجود این، حتی رفتار پوششیِ همنوای دانشجویان دانشگاه دولتی نیز با این پرسش مواجه است که تا چه میزان درونی‌شده است؟}, keywords_fa = {الگوی پوشش,دانشجو,دانشگاه,محیط رفتار,موقعیت رفتار,دوگانگی رفتار,شهر بافت}, url = {http://www.jicr.ir/article_181.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_181_ac6486c0e669450fd4fb4fb10e3730dc.pdf} }