@article { author = {Kazemi, Abbas and Rezaei, Mohammad}, title = {Dialectic of Distinction and De – differentiation}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-24}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.001}, abstract = {Although the concept of wandering has not been applied popularly in Iran, it could explain many cultural phenomena. The present article first outlines the history of wandering and its used meaning. Then, it describes a form of wandering as the distinctive lifestyle of urban subordinate groups in the shopping centers. The result of this article has been obtained by employing qualitative methods and through interviews and observation. The authors believe that shopping centers create a certain lifestyle for urban middle class people through the purchase and consumption of goods. At the same time, wandering in its used meaning in Iran has formed the lifestyle of lower class groups.}, keywords = {Cultural Modernity,Distinction,Everyday Life,Lifestyle,Popular Culture,Wandering}, title_fa = {پرسه زنی وزندگی گروه های فرودست شهری در مراکز خرید تهران: دیالکتیک تمایز و تمایززدایی}, abstract_fa = {مفهوم پرسه زنی اگرچه در ایران چندان مورد استفاده قرار نگرفته ‌‌است، اما می‏تواند توضیح دهنده بسیاری از پدیده‏های فرهنگی باشد. در مقاله حاضر ابتدا شرحی کوتاه از تاریخچه پرسه زنی و معنای اختیار شده از آن ارائه می‏دهیم، سپس به توضیح شکلی از پرسه‏زنی، به مثابه سبک زندگی متمایز گروه‏های فرودست شهری در مراکز خرید می‏پردازیم. نتایج این مقاله به کمک روش کیفی و از طریق تکنیک مصاحبه و مشاهده به‌دست آمده‏است. نویسندگان معتقدند که مراکز خرید در پی ایجاد زندگی خاصی برای طبقات متوسط شهری‌اند که این سبک از طریق خرید و مصرف کالاها فراهم می‏شود، در عین حال، پرسه زنی در ایران به آن معنایی که نویسندگان اختیار کرده‏اند خود زندگی گروه‌های فرودست شهری را شکل داده‏است.}, keywords_fa = {فرهنگ عامه,پرسه زنی,مدرنیته فرهنگی,تمایز و تمایززدایی,زندگی,زندگی روزمره}, url = {http://www.jicr.ir/article_68.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_68_94c24607f9e73fab8da497ce4e2b31d1.pdf} } @article { author = {Fazeli, Nematollah}, title = {Modernity and Housing}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {25-63}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.002}, abstract = {This article analyzes rural housing from a cultural point of view in the past and present. It studies housing as one of the main elements of lifestyle to understand the rural life as a whole. The author, first, studies the effects of modernity on housing culture in the areas such as modernization, rationalization, secularisation, globalization, individualization, democratization, urbanization, mediatization, commercialization and bureaucratization. Then, he describes these developments in an Iranian village which is the birthplace of the author using on ethnographical explanation. This study shows that the characteristics of rural housing which were: noncommodification, strong connection with village, being a birth place and somewhere to be nurtured, being mixed with family and historical myths and narratives, coexisting with the nature, lack of privacy have undergone charges. Therefore, we can not address them by adopting a classical approach considering village as the locus of tradition and city as the locus of modernity. The author believes that a kind of “Iranian rural modernity” has been formed in Iranian villages.}, keywords = {Ethnography,Iranian Rural Modernity,Lifestyle,Rural Housing}, title_fa = {مدرنیته و مسکن ( رویکرد مردم‌نگارانه به مفهوم خانه، سبک زندگی روستایی و تحولات امروزین آن)}, abstract_fa = {این مقاله به تحلیل فرهنگی خانه روستایی در گذشته و اکنون می‌پردازد و خانه را به مثابه یکی از مولفه‌های اصلی سبک زندگی جهت فهم کلیت زندگی روستایی مطالعه می‌کند. در این نوشتار ابتدا اثرات مدرنیته بر تحول فرهنگ خانه در ز مینه‌هایی چون امروزی‌شدن، عقلانی‌شدن، شهری شده، عرفی شدن، جهانی شدن، فردی شدن، دموکراتیک شدن، رسانه‌ای شدن، تجاری شدن و بوروکراتیک شدن بررسی می‌شود و سپس با ارائه توضیحی مردم‌نگارانه از زادگاه نگارنده این تحولات در یک خانه روستایی ایران بررسی می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که ویژگی‌های خانه روستایی که عبارت بودند از کالای اقتصادی نبودن،‌پیوند گسست‌ناپذیر با روستا،‌ زادگاه و پرورشگاه بودن، آمیختکی با اسطوره‌ها و روایت‌های تاریخی خانوادگی، همزیستی با طبیعت و فقدان حریم خصوصی دگرگون شدن است و از این رو دیگر نمی‌توان با رویکردهای کلاسیک که روستا را مقر سنت و شهر را مقر مدرنیته می‌دانستند به مطالعه آن پرداخت. به باور نگارنده نوعی مدرنیته روستایی ایرانی در روستاهای ایران شکل گرفته است.}, keywords_fa = {مدرنیته روستایی ایرانی,مردم‌نگاری,خانه روستایی,سبک زندگی}, url = {http://www.jicr.ir/article_69.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_69_cc2b6406410838ad9dc561856337cebf.pdf} } @article { author = {Hamidi, Nafiseh and Faraji, Mahdi}, title = {Lifestyle and Women’s Clothing in Tehran}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {65-92}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.003}, abstract = {This article aims at finding different lifestyles of female clothing in Tehran. To this end, it describes women’s diverse types of clothing in different social and cultural environments. The main questions advanced in the article are about special lifestyles and logic of choosing clothes by women. The authors try to discover whether distinction, identity making or some kinds of primary functions such as protection, decoration, and chastity are considered the most important factors for women. To find answers, the authors conducted deep interviews with 40 female residents of Tehran and extracted their social positions and lifestyle in clothing. Based on these findings, the authors could distinguish nine different social types.}, keywords = {Clothes,Cultural capital,Economic Capital,Lifestyle,Rethinking,Social Distinction,Veil}, title_fa = {سبک زندگی و پوشش زنان در شهر تهران}, abstract_fa = {مقاله حاضر به دنبال یافتن سبک‌های زندگی متفاوتی است که در پوشش زنان در تهران به چشم می‌خورد. برای این منظور، به توصیف نوع پوشش زنان در محیط‌های اجتماعی گوناگون و برخی مؤلفه‌های زندگی آنان، نظیر میزان و درآمد و سرمایه‌های اقتصادی و فرهنگی، پرداخته شده است. پرسش اصلی ما در این مقاله این است که در جامعه ما چه نوع پوشش‌هایی وجود دارد و منطق پوشش زنان چیست آیا منطقِ تمایز، نقش اصلی را در پوشش آنان بازی می‌کند، یا زنان با نوع پوشش‌ خود بیشتر هدف نمایش هویت خود را دارند و یا لباس از نظر آنان دارای کارکردهای اولیه‌ و مشخصی‌ همچون محافظت، پوشش، عفت و... است؟ برای رسیدن به این هدف با چهل تن از زنان ساکن تهران مصاحبه به عمل آمده و نوع پوشش و وضعیت اجتماعی آنان ترسیم شده است که براین اساس 9 تیپ را از هم متمایز کرده‌ایم.}, keywords_fa = {پوشش,بازاندیشی,تمایز اجتماعی,حجاب,سبک زندگی,سرمایه فرهنگی,سرمایه اقتصادی}, url = {http://www.jicr.ir/article_70.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_70_65738babe6403a71028217186ea375e7.pdf} } @article { author = {Shalchi, Vahid}, title = {Coffee Shop Youth Lifestyle}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {93-115}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.004}, abstract = {This article has a review on the third zone coffee shop youth life style and looks forward to note the features of this group’s life style. Some of the other objective of this article are notifying the importance of different elements in life, consumption norms and the types of leisure. The results of this research shows that in this social atmosphere, post modern lifestyle features are seen as fashion, hybrid taste, interaction among local and global affairs, the importance of hobbies, consumption and the necessity of leisure. The study on this group of Iranian youth foretells how difficult. Complicated and fragile cultural policy is. Therefore, cultural affecting on the youth generation is not possible only through addrssing the values in surface.}, keywords = {Consumption,Lifestyle,Postmodern Lifestyle,Taste,Youth Culture}, title_fa = {سبک زندگی جوانان کافی شاپ}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی سبک زندگی جوانان کافی شاپ منطقه 3 تهران می‌پردازد و تلاش میکند ویژگی‌های سبک زندگی این گروه از جوانان را مشخص سازد. مشخص ساختن اهمیت عناصر مختلف زندگی، هنجارهای مصرف همچنین شیوه های گذران اوقات فراغت از دیگر هدف های این مقاله است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که در این فضای اجتماعی ویژگی های سبک زندگی پسامدرن از قبیل مد و سلیقه التقاطی، تعامل امر محلی و جهانی، اهمیت سرگرمی و مصرف و نقش حیاتی لذت دیده می شود. بررسی فرهنگ این بخش از جوانان ایرانی نشان می دهد که تا چه میزان سیاست گذاری فرهنگی امری حساس، دشوار و پیچیده است و اثرگذاری فرهنگی بر نسل جوان صرفا از طریق پرداختن صوری و سطحی به ارزش ها در سطح نهادهای رسمی ممکن نیست.}, keywords_fa = {فرهنگ جوانان,مصرف,ذائقه,سبک زندگی,سبک زندگی پسامدرن}, url = {http://www.jicr.ir/article_71.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_71_ecc1f27ec1e5b4505f2bb9fc6c128a0a.pdf} } @article { author = {Saeed Zokaei, Mohammad}, title = {The Youths, Body and Fitness Culture}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {117-141}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.005}, abstract = {A recent interest in body issues on the part of academic and scientific circles should be seen as a reaction to the radical changes in relationship between body, economy, technology and society. The growth of nutrition, health and sport technologies along with the increasing importance of agency and consumerism, have turned body and embodiment into major themes in the contemporary society. Drawing on quantitative and qualitative data on young boys and girls having regular sport activity, the present paper aims to reveal the relationship and the feelings they have towards their body. The findings indicate that modernity has made the youths more sensitive towards controlling and disciplining their body. Similarly, the competing discourses in public sphere (including the masculine discourse) act as major references in forming, understanding, and representing the body. In addition to reproducing traditional norms and bodily behaviors, such young boys and girls having regular sport activity, the present paper aims to reveal the relationship and the feelings they have towards their body.}, keywords = {Body,Body Image,Body Satisfaction,Embodiment,Fitness Culture}, title_fa = {جوانان، بدن و فرهنگ تناسب}, abstract_fa = {توجه محافل دانشگاهی و علمی به حوزه بدن را می بایست واکنشی به تغییرات بنیادین صورت گرفته در رابطه بین بدن، اقتصاد، تکنولوژی و جامعه دانست. رشد تکنولوژی های تغذیه، سلامت و ورزش در کنار اهمیت یافتن عاملیت و مصرف گرایی شدید بدن و بدنی شدن را به موضوعی مهم د رمطالعات اجتماعی و فرهنگی جامعه معاصر تبدیل ساخته است. مقاله حاضر با اتکاء به یافته های کمی و کیفی جوانان دختر و پسر فعال ورزشی بدنبال شناخت رابطه و احساس این دسته جوانان نسبت به بدن خود و زمینه ها و انگیزه های موثر بر توجه جدی آن‌ها به تناسب اندام است. نتایج بدست آمده بیانگر این است که نوگرایی د رجامعه ایران تاثیرات خود را در حساسیت جوانان به کنترل و انضباط بر بدن خویش و حساسیت بیشتر برای ارائه تصویر مطلوب از آن بر جای گذاشته است. به موازات تاثیر این نیرو، گفتمان های رقیب در حوزه عمومی جامعه ( از جمله گفتمان مردانه) مرجع مهمی در شکل دهی، فهم، تفسیر و بازنمایی بدن به شمار می آید که علاوه بر بازتولید سنتی هنجارها و رفتارهای بدنی قواعد و تاثیرات آن بواسطه تغییر نگاه و نگرش های جدید، تغییراتی را نیز متحمل شده است.}, keywords_fa = {فرهنگ تناسب,بدن,بدنی شدن,تصویر بدنی,رضایت از بدن}, url = {http://www.jicr.ir/article_72.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_72_a5f9e9c5a4381351d151dbe7b7cf25c7.pdf} } @article { author = {Fakouhi, Naser}, title = {Cultural Minorities and Life Styles: Iranian Trends}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {143-174}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.006}, abstract = {The Globalization accelerated the paradoxical processes of modernization by introducing the cultural homogenizations and heterogenizations: construction and deconstruction of local-communitarian identities. This is why we are facing on the one hand, the increasing of local identities and visions and on the other hand, the interference, sometimes in a conflicted way, of the latter forms with the national and global identities. In this context, the Iranian problematic is discussed by an urban anthropological theoretical approach. The main concern in this article is the everyday life styles as the most important means of the cultural identity formation and their self expressions. Social constructed space as Lefebvre put it, and Cultural Studies tradition of everyday life, have been the starting points of this paper aiming to analyze the cultural resistance phenomenon expressed in physical and bodily spaces as well as in social and intercultural relations in domains such as age, ethnics and gender. These identity schemes have been taken as minority situations when they express in a way or other, some sort of cultural or social resistance facing a dominant pattern and by this way the paper try to present some practical and applied solutions to decrease the social tensions.}, keywords = {Cultural Studies,Everyday Life,Globalization,Life Style,resistance,Sub-Culture,Urban Anthropology}, title_fa = {خرده‌‌‌‌‌فرهنگ‌های اقلیتی و سبک زندگی روندها و چشم‌اندازها در ایران}, abstract_fa = {جهانی‌شدن روند متناقض مدرنیته را تشدید کرده و آن را درون فرایندی متقابل از همگن‌سازی‌ها و ناهمگن‌سازی‌های هویتی ـ جماعتی وارد نموده است. اثر مشخص این امر گسترش مطلق شمار هویت‌های اقلیتی در سطوح بومی و محلی از یک سو، و تداخل نقش‌های هویتی و شکل‌گیری هویت‌های اجتماعی هر چه گسترده‌تر در قالب‌های غیر بومی و فراملی از سوی دیگر است. شهرها به مثابه پهنه‌‌های اصلی تبلور یافتن فضاییِ هویت‌ها و روزمرگی شهری به مثابه زمان اصلی بیان این هویت‌ها، امروز بیش از پیش مطرح هستند. هم از این رو مفهوم سبک زندگی که در دهه های پس از جنگ جهانی دوم و عمدتاً در چارچوب نظریه‌های برون آمده از مطالعات فرهنگی مطرح شده بود در ترکیب خود با مفهوم روزمرگی در معنایی لوفبوری از این واژه امروز باید به گونه‌ای دیگر تفسیر شود. زمانی که این دو مفهوم را در تقاطعی معنایی با دو مفهوم دیگر خرده‌فرهنگ و اقلیت قرار دهیم، باز هم به موقعیت‌های پیچیده‌تری می‌رسیم که ما را با شرایطی نسبتاً بی‌نظیر در شکل‌گیری فرهنگ‌های انسانی و پویایی آن‌ها روبرو می‌کند. آن‌چه در مقاله حاضر مورد نظر است حرکت از این چارچوب فکری و تلاش برای کاربرد آن در شرایط خاص ایران است که در آن همچون بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه جهانی شدن به امواج مقاومت هویتی- جماعت دامن زده است، ولو اینکه این مقاومت لزوما شکل فعال نداشته و در حوزه خود آگاه قرار نمی‌گیرد. بنابراین هدف ما در این مقاله آن است که نشان دهیم چگونه گسست‌های کنونی جامعه ما در تبلورِ فضایی – زمانی خود و از خلال بیان و بروز خویش در سبک‌های زندگی در سطح شهرها برونیت یافته و چه پی‌آمدهای کوتاه و دراز مدتی را می‌توان از این فرایند انتظار داشت. رویکرد مقاله، رویکردی کاربردی است که تلاش می‌کند به راهکارهایی عملی به ویژه در زمینه سیاست‌گذاری‌های راهبردی و راهکاری در زمینه فرهنگ عمومی دست یابد و همین امر آن را در تداخلی نظری بین دو حوزه انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی قرار می دهد.}, keywords_fa = {مقاومت,اقلیت,انسان‌شناسی شهری,جهانی شدن,خرده فرهنگ,روزمرگی,سبک زندگی}, url = {http://www.jicr.ir/article_73.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_73_b5d12ce04cab1724b011253ff21e6f88.pdf} } @article { author = {Fazeli, Mohammad}, title = {An Image of students cultural Lifestyle}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {175-198}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.007}, abstract = {Most of the theories argue that the main functions of universities in the contemporary is to promote culture, to train participative citizen as well as specialists. Consumption of cultural products is one of the significant ways of promoting cultural capital and of getting prepared to accept them some intended roles. The study is to xamine, through the degree of Iranian students cultural consumption, to what extent the current degree of cultural consumption could prepare them to be active, participative, and awared citizen. Also, according to the theory of life style and intergenerational transmission of cultural capital, some insights are presented on the Future of the consumption of caltural products in Iranian society.}, keywords = {Consumption of Cultural Products,Cultural Lifestyle,Participative Citizen,student}, title_fa = {تصویری از سبک زندگی فرهنگی جامعۀ دانشجویی}, abstract_fa = {غالب نظریه‌ها درباره نقش دانشگاه در دنیای جدید استدلال می‌کنند که ارتقای فرهنگ و تربیت شهروند مشارکت‌جو در کنار تربیت فرد متخصص از اعم وظایف دانشگاه جدید است. مصرف محصولات فرهنگی نیز یکی از راه‌های مهم ارتقای سرمایۀ فرهنگی و آماده شدن دانشجویان برای ایفای نقش‌هایی است که انتظار می‌رود در دنیای جدید ایفا کنند. مقالۀ حاضر با بررسی میزان مصرف فرهنگی دانشجویان ایرانی به بررسی این مسئله می‌پردازد که میزان مصرف فرهنگی دانشجویان در شرایط فعلی تا جه اندازه قادر است ایشان را برای ایفای نقش شهروند آگاه و مشارکت‌جو آماده کند. هم‌چنین بر مبنای نظریه سبک زندگی و انتقال بین‌نسلی سرمایۀ فرهنگی، ایده‌هایی دربارۀ آیندۀ مصرف کالاهای فرهنگی در ایران ارائه شده است.}, keywords_fa = {مصرف محصولات فرهنگی,دانشجو,سبک زندگی فرهنگی,شهروند مشارکت‌جو}, url = {http://www.jicr.ir/article_74.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_74_75f403b2d886278e566b1d25ded1f101.pdf} } @article { author = {Mahdavi Kani, Mohammad Saeed}, title = {The concept of style of life and its field in social sciences}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {199-230}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.008}, abstract = {Concept of life style is one in social sciences which has drawn a great deal attention. But its various and relatively paradoxical use have made it ambiguous, and in the eyes of some researchers, futile. Here, first the article prodives an loxicological explanation from the concept and then addresses its conceptaul aspects. This concep is strongly interrlated with other concepts as “taste” in social sciences, what the article pursue is to explain the conceptual aspects and elements of “life style” by contrasting between calssic and modern related theories.}, keywords = {Behavioral Patterns,Dimensions of the Style of Life,Style,Style of Life,Taste}, title_fa = {مفهوم «سبک زندگی» و گستره آن در علوم اجتماعی}, abstract_fa = {مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم علوم اجتماعی است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما کاربردهای متفاوت و بعضاً متعارض، آن را مفهومی مبهم و از دیدگاه پاره‌ای محققان غیر قابل استفاده ساخته است. در مقاله حاضر، در ابتدا به ارایه تبیینی واژه شناسنامه از این مفهوم، پرداخته شده و سپس به بررسی ابعاد مفهومی آن در حوزه علوم اجتماعی پرداخته شده است. این مفهوم، با سایر مفاهیم در حوزه علوم اجتماعی، از جمله مفهوم «ذائقه» دارای ارتباط و پیوند وثیقی است. در این مقاله، کوشیده‌ایم، با بررسی و مقایسه نظرات جامعه‌شناسان کلاسیک و مدرن به تبیین ابعاد مفهومی و مؤلفه‌های «سبک زندگی» بپردازیم.}, keywords_fa = {‌ سلیقه,‌ سبک زندگی,مؤلفه‌های سبک زندگی,الگوهای رفتاری,سبک}, url = {http://www.jicr.ir/article_75.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_75_afbc28b9ec36679f80f0dd508393634c.pdf} } @article { author = {Alikhah, Fardin}, title = {Political Impact of Consumerism}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {1}, pages = {231-256}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.01.009}, abstract = {The main goal of this article is to study the outcomes of consumerism. The article mainly focuses on the political impact of consumerism. It also intends to analyze the role of television programs and advertisement to foster consumerism. Author’s basic speculation is that the rapid increase in consumerism in Iran will bring about the feeling of relative deprivation among special groups of people and eventually will lead to a decrease in political support.}, keywords = {Consumerism,Critical Theory,Political Support,Relative Deprivation}, title_fa = {پیامدهای سیاسی مصرف گرایی}, abstract_fa = {مطالعه مصرف همواره مورد توجه شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی قرارداشته است. در این مطالعات، به ویژه در مطالعات انتقادی، یکی از موضوعات مورد توجه گسترش مصرف گرایی وپیامدهای آن بوده است. در این مقاله، با هدف پیوند مطالعات سیاسی و فرهنگی، تلاش خواهیم کرد تا پیامدهای سیاسی مصرف گرایی را با تکیه بر مفهوم حمایت سیاسی بررسی نماییم. براین اساس، ابتدا مصرف گرایی وحمایت سیاسی تعریف خواهد شد و به دنبال آن نظریه‌هایی که قادرند آثار و پیامدهای مصرف گرایی را تبیین نمایند ارائه خواهیم کرد. استدلال اساسی این مقاله آن است که گسترش مصرف گرایی در جامعه ایران به رشد احساس محرومیت نسبی منجر شده و منبع این محرومیت عملکرد نظام سیاسی ارزیابی خواهدشد، و بدین ترتیب تحت تأثیر احساس محرومیت نسبی در دهه آینده شاهد کاهش حمایت سیاسی خواهیم بود}, keywords_fa = {‌محرومیت نسبی,مصرف گرایی,حمایت سیاسی}, url = {http://www.jicr.ir/article_76.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_76_511ea8e73c6e9c8d0b808c7d2ba88d8a.pdf} }