@article { author = {Ayoobi, Hojatollah}, title = {Government and Cinema in France: How to Stand Up against American Cinema}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-35}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.001}, abstract = {Cinema is the most influential cultural instrument in the contemporary world. The seventh art first brought culture in theaters and then in homes by T.V. and modern audio – visual devices. Perhaps, for this reason, André Marlow paid special attention to the cinema and regarded it as a shortcut to the popularization of culture or achieving cultural democracy. Since its birth, cinema in France experienced a significant progress and was the best before the Second World War. But with the entrance of Americans to this field, relying upon their modern technology and huge investments made considerable progress and challenged the French cinema. The French cinema needed government, help in this unequal competition and could not resist this all – out invasion on its own. The French government got involved in the sector of cinema to reach two goals: helping cultural and artistic cinema: and standing up against American cinema to defend the cultural diversity championed by the French. This article examines approaches results from a problem which is also considered a major concern for Iranian cinema. Relationship between government and cinema in France might absorb the attentions of our cultural policymakers.}, keywords = {artistic cinema,Cinema,cinema heritage,cinema industry,cinema policy,cultural cinema,Movie Theater}, title_fa = {دولت و سینما در فرانسه: راهکارهای ایستادگی در برابر سینمای آمریکایی}, abstract_fa = {سینما اثرگذارترین ابزار فرهنگی در روزگار کنونی است. هنر هفتم فرهنگ را نخست، به تماشاخانهها و سپس، از راه تلویزیون و ابزارهای نوین دیداری و شنیداری، به خانههای مردم کشاند. شاید به همین دلیل، آندره مالرو توجهی ویژه به سینما داشت و آن را راهی کوتاه برای مردمی کردن فرهنگ و دستیابی به دموکراسی فرهنگی می‌دانست. سینما در فرانسه، از روزگار تولدش، شتابان پیش رفت و تا پیش از جنگ دوم جهانی، سینمای برتر جهان بود. اما از روزگاری که پای آمریکاییها به این عرصه باز شد، با استفاده از ابزارهای نو و سرمایهگذاریهای کلان، صنعت سینما در این دیار، پرشتاب پیش رفت و به هماوردی جدی برای سینمای فرانسه تبدیل شد. در این نبرد نابرابر، سینمای فرانسه به یاری دولت نیازمند بود و بهتنهایی، تاب ایستادگی در برابر این هجوم همهجانبه را نداشت. دولت از آغاز، با دو هدف به عرصه‌ سینما وارد شد: یاری رساندن به سینمای فرهنگی و هنری در برابر فیلم‌های تجاری، و ایستادگی در برابر سینمای آمریکایی برای دفاع از نوعی تنوع فرهنگی که فرانسویها خود را پیشاهنگ دفاع از آن میدانستند. در این نوشتار، راهکار فرانسوی‌ها را برای رسیدن به این دو هدف بررسی کرده‌ایم. این رویکرد فرانسوی برخاسته از مسئلهای است که دلمشغولی سینمای ایرانی نیز به شمار میآید. روابط دولت و سینما در فرانسه، ممکن است علاقه سیاستگذران فرهنگی کشور ما را نیز به خود جلب کند.}, keywords_fa = {میراث سینمایی,مرکز امور سینمایی,سینما,سینمای فرهنگی,سینمای هنری,سیاست سینمایی,صنعت سینمایی}, url = {http://www.jicr.ir/article_34.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_34_dcac33651149c34643ddf66a7004bae0.pdf} } @article { author = {Bahonar, Nasser}, title = {Mass Media and Religious Culture of the Audiences; Suggesting a Useful Approach to Media Productions for Children}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {37-54}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.002}, abstract = {The religious program of mass media exclusively produced for children have had a significant growth in recent years. The artistic expression of stories related to the life of the great prophets and to the history of Islam as well as taking advantage of theatrical literature in religious occasions can herald successes in this neglected field. But, what is questionable in national religious policies in that why who are involved in the religious education of children whether in traditional media (family, mosques, religious communities, etc) or in modern media (textbooks, press, radio and television) do not follow an integrated and coherent policy based on a proved theoretical view of religious communications. In fact, this question results from the same old opposition between audience-oriented and media-oriented approaches in communications as well as the opposition between cognitivism and other approaches in psychology. The findings of the field of study conducted by the author along with psychological achievements of cognitivism in human communications and cultural audience-oriented approaches, especially reception theory in mass communications can solve some existing difficulties in the formulation of religious messages. Drawing upon the above mentioned theoretical schools, this article tries to introduce a useful approach to producing religious programs for children and describes the main tasks of mass media in this field accordingly.}, keywords = {audience studies,child,Culture,Mass Media,Religion,religious psychology}, title_fa = {رسانه‌های جمعی و تولیدات دینی برای کودکان: ارائه رویکردی ارتباطی ـ فرهنگی}, abstract_fa = {تولیدات دینی رسانه‌های جمعی برای کودکان طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است. بیان داستان‌های پیامبران بزرگ و وقایعی از تاریخ اسلام در قالب‌های هنری جذاب و بهره‌گیری از ادبیات نمایشی در مناسبت‌های مذهبی، نویدبخش موفقیت‌هایی در این حوزه مغفول مانده تولیدی است. اما آنچه امروزه باید درباره سیاست‌گذاری‌های دینی کشور پرسید، این است که چرا دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت دینی کودکان، چه در حوزه رسانه‌های سنتی (مانند خانواده، مساجد، هیئت‌ها و از این دست) و چه در حوزه رسانه‌های جدید (مانند کتاب‌های درسی، مطبوعات و رادیو و تلویزیون)، از سیاست‌ها و برنامه‌های یکپارچه و هماهنگی تبعیت نمی‌کنند که بر دیدگاه نظری ثابت شده‌ای در ارتباطات دینی بنیان گذارده شده باشد. این پرسش در واقع، برخاسته از همان تقابل قدیمی مخاطب‌محوری و رسانه‌محوری در ارتباطات و شناخت‌‌‌گرایی با سایر رویکردها در روان‌شناسی است. نتایج پژوهش میدانی اجرا شده توسط نگارنده در کنار دستاوردهای روان‌شناختی مکتب شناخت‌گرا در ارتباطات انسانی و دیدگاه‌های مخاطب‌محور فرهنگی، به‌ویژه نظریه دریافت در ارتباطات جمعی، می‌تواند برخی گره‌های مشکلات موجود در پیام‌سازی‌های دینی را بگشاید. این مقاله با تأکید بر مکاتب نظری فوق تلاش می‌کند که ضمن نگاه به وضعیت موجود رسانه‌های دینی در فرهنگ کودکان و نوجوانان ایرانی، دیدگاه مطلوب را در برنامه‌سازی دینی برای کودکان معرفی و بر اساس آن، وظایف اساسی رسانه‌های جمعی را در این زمینه مطرح کند.}, keywords_fa = {فرهنگ,کودک,مخاطب‌شناسی,دین,روان‌شناسی دینی,رسانه‌های جمعی}, url = {http://www.jicr.ir/article_35.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_35_fb0c1da7e235c39bacd37609e41c3de5.pdf} } @article { author = {Mirzaei, Hossein and Rahmani, Jabbar}, title = {Iranians Culture and Personality in Foreign Itinerary}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {55-77}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.003}, abstract = {Itineraries have been an important source of knowing cultural and social characteristics of societies, but this has been involved with some limitations in understanding, knowledge and interpretation. In fact, travel diaries are a kind of narrative. This narrative is restricted by time, place, situation and events.This article studies itineraries written by foreigners about Iranians and their cultural – social characters. This narrative has a pathological aspect, being dominant aspect in foreign travel diaries. Certainly, they present a biased and presupposed picture of our history, but they could be very instructive.}, keywords = {despotism,Iranians culture and personality,itinerary,Narrative,Orientalism,survival immortality}, title_fa = {فرهنگ و شخصیت ایرانیان در سفرنامه‏‏های خارجی}, abstract_fa = {به سفرنامه‏ها به عنوان یکی از منابع مهم شناخت ویژگی‏های فرهنگی و اجتماعی جوامع توجه شده، ولی این توجه همواره با محدودیت‏هایی در فهم، شناخت و تفسیر نیز قرین بوده است. سفرنامه‏ها در واقع، نوعی روایت است، روایتی که قالبِ زمان، مکان، موقعیت و رخدادها، تنگناهایی را برای آن به وجود می‏آورد. روایت سفرنامه‏نویسان غیرایرانی درباره ایرانیان و ویژگی‌های فرهنگی ـ اجتماعی آنان موضوعی است که در مقاله حاضر به آن پرداخته شده است. در تاریخ غرب، یکی از رسانه‏های مهم در شناخت ایران و در کل، برای سایر دیگری‏ها، سفرنامه‏ها بوده ‏است که بنیان‏های اولیه تصاویر دیگران را در سنت غربی فراهم می‏کرده‏ است .این روایت وجهی آسیب‏شناختی دارد، وجهی که در سفرنامه‏های خارجی شکلی غالب به خود گرفته است و قطعاً، برداشتی یک‌سویه‏ و مبتنی بر پیش‌فرض‌های غربی از سابقه تاریخی ماست، اما درس‌آموز، تأمل‌برانگیز و رفع‌شدنی است.}, keywords_fa = {فناناپذیری,فرهنگ و شخصیت ایرانی,نبوغ بقا,ایران‌شناسی,استبداد,دیگری,روایت,سفرنامه,شرق‌شناسی}, url = {http://www.jicr.ir/article_36.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_36_664657474da5792cb31ae4c6a854a68a.pdf} } @article { author = {Mohsenianrad, Mahdi}, title = {The Pathology of Audience Phantasm in Iran in the Fields of Media, Globalization and Post Global Village Age}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {79-113}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.004}, abstract = {This article studies the evolution of role phantasm of “men in front of media”. They have been called in a historical order as audience, receiver, user and recently communicatee. The author argues that the changing perception of “man in front of media” from a passive Being to an active being is the result of some developments the most important of which is globalization. The most prominent characteristics of communitee is its independence in “selection based on communicative needs”. Along with the developments in the future decades in the field of ICT, the ability of communicatee for selection will be reinforced and it will become a selector communicatee. This article argues that because of the delay in developing countries in entering the age of Gutenberg galaxy and Marconi galaxy, message senders in these countries have an audience –oriented view. As a result, they have not yet become communicatee. This article concludes that audience phantasm in some developing countries may be harmful for meeting the need of communicatees by local media and make the productions of foreign media more attractive for local communicatees leading to undesirable change in their cultural traits.}, keywords = {Audience,communicatee,global village,media,message market,message user}, title_fa = {آسیب‌شناسی مخاطب‌پنداری، در حوز‌ه رسانه‌ها، جهانی‌شدن و عصر پس از دهکده جهانی}, abstract_fa = {مقاله ابتدا به سیر تحول «نقش‌پنداری» از انسان‌های مقابل رسانه‌ها پرداخته و تفاوت هر یک از آنها را نشان داده است؛ تفاوتی که در منابع علوم ارتباطات، به ترتیب تاریخی، با اصطلاحاتی همچون مخاطب، گیرنده ، مصرف‌کننده و اخیراً، ارتباط‌گیر معرفی می‌شده است. و بر این نکته تأکید شده که تغییر تصور «انسان مقابل رسانه‌ها» از موجودی منفعل به موجودی فعال، حاصل تحولاتی است که جهانی شدن مهم‌ترین آنهاست. بارزترین خصلت ارتباط‌گیر، استقلال او در «انتخابِ مبتنی بر نیازهای ارتباطی» است و به موازات تحولات دهه‌های آینده در حوزه ICT، توان گزینشگری او به‌شدت افزایش خواهد یافت و او به «ارتباط‌گیر گزینشگر» تبدیل خواهد شد. به دلیل تأخیر کشورهای در حال توسعه در دستیابی به رسانه‌های جدید و در واقع، تأخیر در ورود به عصر کهکشان گوتنبرگ و کهکشان مارکنی نگاه فرستندگان پیام در کشورهای در حال توسعه به آن سوی رسانه‌ها، همچنان نگاه مخاطب‌محور است و در نتیجه، سیر تحول «نقش‌پنداری» از انسان‌های مقابل رسانه‌ها از «مخاطب»‌ به «ارتباط‌گیر» طی نشده است. پدیده «مخاطب‌پنداری» در برخی کشورهای در حال توسعه، در آینده، به تأمین نیازهای بومی رسانه‌ای ارتباط‌گیران آنان آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد و باعث خواهد شد که زمینه برای رویکرد به تولیدات رسانه‌های بیگانه فراهم شود و در نتیجه، ویژگی‌های فرهنگی به گونه‌ای ناخواسته تغییر کند.}, keywords_fa = {مخاطب‌پنداری,مصرف‌کننده پیام,ارتباط‌گیر,بازار پیام,توهم کنترل,رسانه‌ها}, url = {http://www.jicr.ir/article_37.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_37_97cd06f8af35c9adc44fe11f7defb21f.pdf} } @article { author = {Dowran, Behzad and Ganji, Ahmad}, title = {Using Internet as Entertainment among Users Aged between 25 to 40 in Tehran}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {115-129}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.005}, abstract = {This article is the report of research conducted to answer two main questions; first, to what extent and under which forms using internet as entertainment is prevalent among users aged between 24 to 40 years in Tehran? And second has this kind of usage changed with passage of time (since the beginning of usage until the time of research? The research was designed and conducted with descriptive and qualitative method and the relevant data were gathered by using the techniques of deep interview with a sample (15 persons) of the statistical population of users (the first generation of internet users in Tehran). The findings show that using internet as entertainment among the sample is usual usages which include chatting, blogging, music downloading, browsing the webs containing pornographic materials and Orcat in terms of leaning order. The responses of interviewees show that after the passage of ten years, using internet as entertainment has significantly declined. Chatting, browsing the webs containing pornographic material and cybernetic searching in terms of learning order have been mentioned the usual forms in early periods of internet usage.}, keywords = {a model of using Internet as entertainment,chat,cybernetic,first generation of users,Internet,pornographic material,search,weblog}, title_fa = {کاربری تفننی اینترنت توسط کاربران 25 تا 40 سال شهر تهران}, abstract_fa = {این مقاله گزارش بخشی از پژوهشی است که برای پاسخ‌گویی به دو پرسش اصلی زیر اجرا شد: نخست اینکه کاربری تفننی اینترنت توسط کاربران 25 تا 40 سال شهر تهران تا چه اندازه و در چه قالب‌هایی شایع است؟ و دوم اینکه این نوع کاربری در طی زمان (از آغاز کاربری تا زمان اجرای پژوهش) چه تغییری کرده است؟ پژوهش به روش توصیفی و کیفی طراحی و اجرا شد و داده‌های آن با استفاده از تکنیک مصاحبه عمقی با نمونه انتخابی (15 نفر) از جامعه آماری کاربران (نسل اول کاربران اینترنت در تهران) گردآوری شد. یافته پژوهش حاکی از آن است که کاربری تفننی اینترنت در نمونه انتخابی، شیوه کاربری نسبتاً معمولی است که به ترتیب فراگیری، در قالب‌های متنوع چت، بلاگ کردن، دانلود موسیقی، سرکشی به پایگاه‌های وب حاوی مواد پورنوگرافیک، و اورکات قرار می‌گیرد. اظهارات مصاحبه ‌شوندگان نشان می‌دهد که کاربری تفننی پس از گذشت حدود ده سال از آغاز کاربری اینترنت، به میزان چشمگیری کاهش یافته است. چت، سر زدن به پایگاه‌های وب حاوی مواد پورنوگرافیک، و پرسه‌زنی سایبرنتیک، به ترتیب فراگیری، از قالب‌های معمول در اوان کاربری اینترنت ذکر شده است.}, keywords_fa = {پرسه‌زنی سایبرنتیک,وبلاگ,چت,نسل اول کاربران اینترنت,مواد پورنوگرافیک,الگوی کاربری تفننی اینترنت}, url = {http://www.jicr.ir/article_38.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_38_d02d980684e296bdc69196d7ad4fd6a4.pdf} } @article { author = {Bashir, Hassan}, title = {New Semantics of Communication; Making Possible a Deeper Understanding of Relationship between Culture and Media}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {131-155}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.006}, abstract = {Although the current age is called “communication age” so far many definitions have been presented for the concept of communications. This concept still requires a more appropriate and comprehensive definite. One of the serious problems in defining communication is the fact that its meaning is taken for granted and diffused in all aspects of life. This situation creates many difficulties in presenting a comprehensive definition of communication. The precise definition of communication not only can contribute to a deeper understanding of this concept but also, it can explain relationship between culture and media in another way. This article tries to study the different definitions and meanings of the concept of “communication”, by using semantic analysis for this concept. This definition, not only provides a new perception of the conceptual meaning of communication, but also, makes possible a deeper understanding of relationship between culture and media as the most important mass media at the different individual, social and intercultural levels.}, keywords = {Communication,Culture,identification,Knowledge,media,message,Power,semantics}, title_fa = {معناشناسی جدید ارتباطات: زمینه سازی برای شناخت عمیقتر رابطه فرهنگ و رسانه}, abstract_fa = {با توجه به اینکه عصر کنونی «عصر ارتباطات» شناخته شده است و بهرغم اینکه تعاریف متعددی تا کنون برای مفهوم ارتباطات ارائه شده، اما هنوز این مفهوم نیازمند تعریفی مناسبتر و جامعتر است.یکی از مشکلات جدی در تعریف ارتباطات، بدیهی بودن معنای آن و تحقق آن در همه ابعاد زندگی است. بدیهی بودن معنای ارتباط به معنای دستیابی به تعریف روشن آن نیست، بلکه عملاً، این بدیهی بودن، خود یکی از معضلات جدی دستیابی به تعریفی جامع و مانع در این زمینه است.تعریف دقیق ارتباطات نه فقط به درک عمیقتری از این مفهوم کمک می‌کند، از جهتی دیگر، میتواند رابطه میان فرهنگ و رسانه را نیز تبیین نماید. در این مقاله تلاش شده است که تعاریف و معانی مختلف مفهوم «ارتباطات» با استفاده از روش تحلیل معناشناسی بررسی و تعریف جدیدی در این زمینه ارائه شود. این تعریف، نه تنها نگاه جدیدی را درباره معنای مفهومی ارتباطات ارائه میدهد، زمینه مناسبی نیز برای درک هر چه بهتر و عمیقتر رابطه فرهنگ با رسانهها، بهعنوان مهمترین وسایل ارتباطات جمعی، در سطوح مختلف فردی، اجتماعی و میانفرهنگی به وجود میآورد.}, keywords_fa = {فرهنگ,پیام,قدرت,همانندسازی,معناشناسی,ارتباطات,رسانه,شناخت}, url = {http://www.jicr.ir/article_39.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_39_15a49aa1c0c2a2abd681559dfaa64c0b.pdf} } @article { author = {Moussa Pour, Nematoallah and Dortaj, Fariba}, title = {Evaluation of Religious Animations in the IRIB}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {157-182}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.007}, abstract = {Religious education has an elevated status and a great value in Iranian religious society. Using different methods and instruments to realize this goal has been always considered by those involved in education. At the present time, television is an effective means for communicating with social groups. One of those groups is children who can be exposed to messages by animations. The effectiveness of animation is a function of the manner in which it has been produced. Therefore, we can ask whether psychological principles have been observed in the production of religious animations for children. This article, written for evaluating religious animations used in the television, aims at identifying sixteen principles governing the production of animations for children. To do this, the authors referred to authentic sources in psychology and media studies after gathering data and composing them, managed to identify the principles governing the production of animation. The numbers of these principles have been applied to the production of animations, a checklist was prepared and the data were extracted from analyzing two religious animations, two domestic non-religious animations and two foreign non-religious animations. Non-religious animations were analyzed to make possible the suggested that the producers of religious animations pay special attention to do this point.}, keywords = {animation,child,effectiveness,religious animation,religious education,religious teaching,Television}, title_fa = {ارزشیابی پویانمایی های دینی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {در این مقاله که به منظور ارزشیابی پویانماییهای دینی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است، اصول حاکم بر تولید پویانماییشناسایی شد که بر شانزده اصل مشتمل است. برای بررسی میزان استفاده از اصول مذکور در تولید پویانماییها فهرست بررسی (چک لیست) لازم تهیه شد و دادهها از بررسی و تحلیل دو پویانمایی مذهبی، دو پویانمایی غیرمذهبی داخلی و دو پویانمایی غیرمذهبی خارجی به دست آمد. البته پویانماییهای غیرمذهبی را برای فراهم شدن امکان مقایسه و ارزیابی وضعیت پویانماییهای مذهبی بررسی کردیم.تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که اصول «استفاده از حرکات موزون»، «پرهیز از خشونت» و «کسب پاداش» در پویانماییهای مذهبی رعایت نشده، اما اصول «پرهیز از کاربرد جملات منفـی» و «استفاده از جملات مثبت» تا حدودی، و اصول «استفاده از پیامهای کوتاه»، «تراکم اطلاعات»، «استفاده از حرکات صحیح»، «رنگ مناسب»، «پرهیز از مجازات»، «ارائه بهموقع پاداش» و «موسیقی شاد» در پویانماییهای مذهبی کاملاً رعایت شده است. در عین حال، استفاده از «اغراق»، «فانتزی» و «تکرار» در پویانماییهای مذهبی بیش از حدِ مقبول بوده است.با توجه به اینکه رعایت اصول تولید در پویانماییهای غیرمذهبی داخلی و در پویانماییهای غیرمذهبی خارجی بیشتر است پیشنهاد میشود که تولیدکنندگان پویانماییهای مذهبی در سیمای جمهوری اسلامی به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.}, keywords_fa = {کودک,پویانمایی,پویانمایی مذهبی,آموزش مذهبی,تلویزیون,تأثیر,تربیت دینی}, url = {http://www.jicr.ir/article_40.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_40_70713a9a663abe87e3cd40d9b4cdeba5.pdf} } @article { author = {Javadiyegane, Mohammadreza and Azizi, Jalil}, title = {Study the Youth’s Interest in Cultural and Social Identity (with the Emphasis on the Role of Using Mass Media)}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {183-213}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.008}, abstract = {Social and cultural identity constitutes one of the most important aspects of identity. This article tries to answer the question that to what extent the youth interest in their social and cultural identity and which factors affect this. To answer this question, the authors studied different identity theories in the fields of psychology, sociology and social psychology. Having designated a theoretical framework, they formulated a casual model for research. This study was conducted by using the field method, surveying techniques and questionnaires. The statistical population of this research consists of the high school students in Shiraz. A four hundred persons sample including boys and girls was studied. To analyze data, the authors used described and inferential statistics including the technique of multi variable regression analysis, critical path analysis and factor analysis. The findings showed that the respondents have high interests in social and cultural identity with 92 and 75 percent respectively.}, keywords = {Cultural Identity,Identity,Identity Crisis,National Identity,Social Identity}, title_fa = {هویت فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز با توجه به عامل رسانه}, abstract_fa = {هویت اجتماعی و هویت فرهنگی از جمله ابعاد مهم هویتی هستند که به دلیل ماهیت و محتوایی که دارند، شاید بتوان آنها را از ابعاد مهم هویت قلمداد کرد. این مقاله درصدد است پاسخی قانع کننده و علمی به این پرسش بدهد که میزان تعلق به هویت فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان چقدر است و چه عواملی بر روی آن تأثیر میگذارد. در این راستا، و برای دستیابی به الگویی علی، نظریههای مختلف هویتی (در سه حوزه روانشناسی، جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی) بررسی شد. این مطالعه با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه همراه با مصاحبه اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان سال سوم مقطع متوسطه نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که درباره 400 نفر، شامل 200 دختر و 200 پسر، بهعنوان نمونه مطالعه شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS استفاده شد و تحلیلها در دو حوزه آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. نتایج نشان داد که در بعد اجتماعی، 92 درصد و در بعد فرهنگی، 75 درصد پاسخگویان، به عناصر هویتی در این دو حوزه احساس تعلق بالا دارند.}, keywords_fa = {هویت,هویت فرهنگی,هویت ملی,هویت اجتماعی,بحران هویت}, url = {http://www.jicr.ir/article_48.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_48_4629f3da6e077442aea28b528467c7b5.pdf} } @article { author = {Khani, Hassan}, title = {Religion and Media in the Middle East (With Special Emphasis on Iran)}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {215-231}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.009}, abstract = {Religion and media are two important phenomena in today’s Middle Eastern societies. In these societies media is a newcomer player which its history of presence hardly approaches a century while religion is among the oldest and most important elements and factors in the Middle East. This article is an attempt to evaluate the different aspects of confrontation and interaction between these two in the Middle Easters societies in general and in Iranian Society in particular. The aim of this article is to investigate the different ways in which media occurred for and against religion trying to show how religion has managed to use media as an opportunity and at the same time how it has been threatened by it. This article argues that cooperation and confrontation between media and religion has left a significant effect on these societies influencing deeply the process of formation of political and social culture of the people something that can affect the confrontation between tradition modernity in these societies.}, keywords = {Culture,Internet,Iran,media,Middle East,Religion,satellite television}, title_fa = {بررسی تعامل و تقابل رسانه و مذهب در خاورمیانه با تأکید بر ایران}, abstract_fa = {مذهب و رسانه دو پدیده بسیار مهم در جوامع خاورمیانه در عصر حاضر است. در این جوامع، رسانه بازیگری جدیدالورود محسوب میشود که قدمت حضور جدی آن در عرصههای مختلف این جوامع بهزحمت، به یک سده میرسد؛ درحالیکه مذهب در قرون و هزارههای متمادی یکی از عناصر اصلی کهنو مهم در ساختار جوامع منطقه خاورمیانه به شمار میرفته است. این مقاله تلاشی است برای بررسی ابعاد گوناگون مواجهه این دو پدیده در جوامع خاورمیانه، بهطور عام، و جامعه ایرانی، بهطور خاص، و در آن سعی شده است تا راههای متفاوت و گوناگونی واکاوی شود که رسانه همچون ابزاری له و علیه مذهب ظاهر شده است و نشان داده شود که چگونه مذهب توانسته است در بسیاری از مواقع رسانه را به خدمت خود بگیرد و چگونه در برخی مواقع با احساس تهدید از جانب رسانه، از در جنگ و ستیز با آن درآمده است. مقاله حاضر بر این فرضیه استوار است که تعامل و تقابل میان رسانه و مذهب تأثیرات عمیق و مهمی بر جوامع مطالعه شده و نیز بر چگونگی شکلگیری فرهنگ سیاسی و اجتماعی این جوامع بر جای گذارده است؛ تأثیراتی که ابعاد آن میتواند در مواجهه سنت و مدرنیته و فرجام آن نقشی تعیین کنندهداشته باشد.}, keywords_fa = {فرهنگ,ماهواره,مذهب,اینترنت,ایران,خاورمیانه,رسانه}, url = {http://www.jicr.ir/article_49.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_49_aa9923079891c8821a3cc0a6cb1cb180.pdf} } @article { author = {lajevardi, Haleh}, title = {Western Approaches to Cultural Sociology and Transition to Cultural Post-Modernism and Study of Culture}, journal = {Journal of Iranian Cultural Research}, volume = {1}, number = {3}, pages = {233-256}, year = {2008}, publisher = {Iranian Institute for Social & Cultural Research}, issn = {2008-1847}, eissn = {2476-5058}, doi = {10.7508/ijcr.2008.03.010}, abstract = {This article tries to present a brief description of the most prominent Western cultural sociology schools and the reasons for their emergence. These schools are the subject of discussion in Iranian universities with a glance at these schools two common principles are distinguished among these seemingly contradicting schools. In practice, these schools describe their own culture, highlight their deficiencies and undesirable dimensions and identify their weaknesses. Then, relying upon this, they present some solutions for improving the living conditions of people. Western sociology Thoughts in the field of culture can somehow contribute to the understanding of the roots of cultural issues among Iranian thinkers. Therefore, this article is also a typology of prevalent cultural discourses among Iranians who are involved in cultural studies. This article studies three cultural fields: 1) Anglo-Saxon thoughts based on the humanities; 2) Francophone thoughts on the basis of semiotics and semantics; and 3) German cultural critic. Finally, the author examines the old and new approaches to the discourse of enlightenment and the Lyotard`s post-modern approach. She concludes that a transition from sociology to the interdisciplinary cultural studies is necessary. On the other hand, cultural necessity and the issue of the geographical aspects of Iranian Culturology are among the subjects discussed by the author.}, keywords = {cultural post modernism,Cultural Sociology,Culture,western sociology}, title_fa = {رویکردهای غربی به جامعه شناسی فرهنگ و انتقال به پسامدرنیسم فرهنگی و فرهنگ شناسی}, abstract_fa = {در این مقاله تلاش شده است تا به طور خلاصه و به میزان حوصله هر مقاله، مروری شود بر شاخص‏ترین مکاتب غربی جامعه‏شناسی فرهنگ و علت شکل‏گیری آنها؛ مکاتب شاخصی که عمدتاً، در فضای دانشگاهی ایران تدریس یا درباره آنها بحث و مناقشه میشود. با مرور این مکاتب می‏توان دو اصل و قاعده را به طور مشترک، حتی در بین مکاتب فکری ظاهراً مغایر با هم، تشخیص داد. این مکاتب در عمل، نخست به توصیف فرهنگ خود، نشان دادن کاستی‏ها و ابعاد نامطلوب آن و ریشه‏یابی آسیب‏های آن می‏پردازند و سپس با اتکا بر این توصیفها، راه‏ حل‏هایی برای مطلوب‏تر کردن وضعیت زندگی مردم ارائه می‏دهند. جمعبندی اندیشههای جامعهشناسی غرب در حوزه فرهنگ، بعدی انعکاسی برای فهم ریشههای دانش فرهنگشناسی در میان اندیشمندان ایرانی نیز محسوب میشود. با این نگاه، این مقاله، نوعشناسی گفتمانهای فرهنگی رایج در میان فرهنگشناسان ایرانی نیز هست. در این مقاله، ابتدا درباره سه حوزه فرهنگی ـ یعنی ۱. اندیشههای آنگلوساکسون با محوریت اومانیسم؛ ۲. تفکرات فرانکافون با محوریت نشانهشناسی و معناشناسی؛ و ۳. حوزه نقد فرهنگی آلمانی ـ بحث میشود. در پایان، رویکردهای قدیم و جدید به گفتمان روشنگری و رویکرد پسامدرن لیوتار بررسی میشود. جمعبندی مقاله بر ضرورت راهبردی فرهنگشناسی و انتقال از نگاه رشتهای جامعهشناسی به نگاه بینرشتهای فرهنگشناسی تأکید میکند. از سوی دیگر، ضرورت فرهنگی و جغرافیایی شدن فرهنگشناسی ایرانی نیز موضوع تأکید شده در مقاله خواهد بود.}, keywords_fa = {فرهنگ شناسی,پست مدرنیسم,جامعه شناسیفرهنگ}, url = {http://www.jicr.ir/article_50.html}, eprint = {http://www.jicr.ir/article_50_c48eba3d46e9ca482819e7722ce39bb2.pdf} }