فضای مجازی و فرهنگ متاورس
محسن طاهری دمنه؛ الهام یوسفی همدانی
چکیده
کودکان نسل آلفا به دلیل تجارب زیسته متفاوت و روندهای نوپدید جامعه، باورها و انتظارات کاملاً متفاوتی دارند. این نسل که متولدین بین سالهای 2010 تا 2024 میلادی هستند، بهعنوان جوانترین نسل حال حاضر شناخته میشوند. آنها در آیندهای نزدیک به محیطهای کاری ورود پیدا خواهند کرد و جهانی متفاوت را رقم خواهند زد و به همین جهت شناخت ویژگیها ...
بیشتر
کودکان نسل آلفا به دلیل تجارب زیسته متفاوت و روندهای نوپدید جامعه، باورها و انتظارات کاملاً متفاوتی دارند. این نسل که متولدین بین سالهای 2010 تا 2024 میلادی هستند، بهعنوان جوانترین نسل حال حاضر شناخته میشوند. آنها در آیندهای نزدیک به محیطهای کاری ورود پیدا خواهند کرد و جهانی متفاوت را رقم خواهند زد و به همین جهت شناخت ویژگیها و ادراکات آنها از مشاغل و محیطهای کاری آینده ضرورت دارد. در این راستا، هدف این مقاله بررسی مفهوم شغل از دیدگاه نسل آلفا بهعنوان مهمترین نسل تأمینکننده نیروی کار آینده است که میتواند منبعی سودمند برای تصمیمگیریهای مدیریتی در زمینههای مختلف، از جمله در نهادهای آموزشی و همچنین مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی، در سازمانهای آینده باشد. اطلاعات لازم در این مقاله با استفاده از روشهای بنویس، نقاشی کن، نمایش بده و بگو جمعآوری و در نهایت با استفاده از تحلیل مضمون، تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نسل آلفا دارای ویژگیهای شخصیتی و رفتاری نظیر خلاقیت، پایبندی به ارزشهای انسانی و اخلاقی، نگاه فراجنسیتی، ماجراجویی، رهبری و پیوند قوی با فناوری است. این نسل تمایل اندکی به مشاغل با حقوق ثابت دارند و بیشتر به سمت کارآفرینی، رهبری تیمهای کاری و حرفههای مرتبط با فناوری مانند متاورس، رباتیک و هوش مصنوعی سوق خواهند یافت. در ادامه، دلالتهای این نتایج برای نهادهای آموزشی و محیطهای کاری آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهبردهای پیشنهادی ارائه شده است.
ناصر فقهی فرهمند
چکیده
یکی از مهمترین عوامل درونی سازمان، فرهنگ و فضای آن سازمـان اسـت که از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر سازمان در دو عامـل فرهنگ و فضا ضعف داشته باشد، بهطور یقین نمیتواند خود را به حد مطلوب برسانـد. تاریـخ نشان میدهد موفقیت عملکرد هر سازمانی بهطور معناداری تحت تأثیر فرهنگ سازمانی آن قرار میگیـرد. لذا بررسی اینکه آیا در سازمانها ...
بیشتر
یکی از مهمترین عوامل درونی سازمان، فرهنگ و فضای آن سازمـان اسـت که از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر سازمان در دو عامـل فرهنگ و فضا ضعف داشته باشد، بهطور یقین نمیتواند خود را به حد مطلوب برسانـد. تاریـخ نشان میدهد موفقیت عملکرد هر سازمانی بهطور معناداری تحت تأثیر فرهنگ سازمانی آن قرار میگیـرد. لذا بررسی اینکه آیا در سازمانها از ویژگیهای سیزدهگانه فرهنگ سازمانی شامل: هویت، تعهد، ثبات، رفتار، وظایف، کنترل، هماهنگی، ابتکار فردی، مسئولیتپذیری، هدایت و سرپرستی، انسجام، حمایت مدیریتی و ارتباطات، درک مثبتی وجود دارد یا خیر؟، هدف اصلی این پژوهش است تا با استفاده از فرضیهای تحت عنوان «وجود ارتباط آماریِ معنیدار بین ویژگیهای فرهنگ سازمانی در سازمانها» مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از پرسشنامههای ویژگیهای فرهنگ سازمانی در نمونههای قابل دسترس جامعه آماری این بررسی شامل مدیران، کارشناسان و کارگران شرکتهای کوچک تولیدکننده قطعات صنعتی شهر تبریز، بیشترین امتیاز در بُعد ابتکار فردی و کمترین امتیاز در بُعد حمایت مدیریتی حاصل شد که نتایج ضریب همبستگی علاوه بر وجود همبستگی مثبت، ارتباط معنیداری را بین ویژگیهای اصلی فرهنگ سازمانیِ مورد ارزیابی نشان داد. همچنین تحلیل واریانس ویژگیهای فرهنگ سازمانی در بخشهای مختلف سازمانی مربوط به درک کارکنان بخشهای مختلف سازمانی نشان داد اختلاف معنیداری بین درک مدیران و کارشناسان از ویژگیهای مذکور وجود ندارد اما در این رابطه، اختلاف معنیداری بین درک کارکنان نسبت به این ویژگیها وجود دارد.