بازیهای رایانهای
محسن نیازی؛ الهام شفائی مقدم؛ زهرا حسن زاده
چکیده
بازیهای رایانهای ازجمله سرگرمیهای هیجانانگیز برای نوجوانان هستند که با توجه به جذابیت و لذت بازی، نوجوانان را به خود جذب میکنند. امروزه با گسترش بازیهای رایانهای، شاهد عوارض گوناگون آن هستیم. صاحبنظران علوم اجتماعی، در مطالعه و تشریح پیامدهای اعتیاد به بازیهای رایانهای، بر نقش این بازیها در انزواطلبی، گوشهگیری، ...
بیشتر
بازیهای رایانهای ازجمله سرگرمیهای هیجانانگیز برای نوجوانان هستند که با توجه به جذابیت و لذت بازی، نوجوانان را به خود جذب میکنند. امروزه با گسترش بازیهای رایانهای، شاهد عوارض گوناگون آن هستیم. صاحبنظران علوم اجتماعی، در مطالعه و تشریح پیامدهای اعتیاد به بازیهای رایانهای، بر نقش این بازیها در انزواطلبی، گوشهگیری، و کاهش روابط و تعاملات اجتماعی نوجوانان تأکید داشتهاند. در این مطالعه، نقش بازیهای رایانهای با توجه به دو مؤلفه میزان استفاده از این بازیها در شبانهروز، و اعتیاد نوجوانان به این بازیها در انزواطلبی آنان بررسی شده است. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و برای گردآوری دادههای پژوهش، تکنیک پرسشنامه همراه با مصاحبه بهکار رفته است. برای سنجش دو متغیر اعتیاد به بازیهای رایانهای و انزواطلبی نوجوانان، از گویههای مربوط به این مسئله در قالب طیف لیکرت استفاده شده است. اعتبار گویههای متغیرهای پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تأیید شده است. جامعه آماری پژوهش، همۀ دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان کاشان در سال 1395 است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، تعداد 320 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب و بررسی شدهاند. یافتههای پژوهش، همبستگی بین دو متغیر میزان اعتیاد به بازیهای رایانهای و انزواطلبی دانشآموزان را نشان میدهد. نتایج آزمون پیرسون برابر با (425/0=r)، قابلقبول بودن رابطه دو متغیر بالا را در سطح اطمینان 99 درصد ازنظر آماری نشان میدهد. نوع رابطه، مثبت بوده و با افزایش میزان اعتیاد به بازیهای رایانهای، شاهد افزایش انزوای اجتماعی دانشآموزان هستیم.
تهمینه شاوردی؛ شهرزاد شاوردی
چکیده
این مقاله به «بررسی نظرات دانشآموزان و والدین آنها در خصوص اثرات بازیهای رایانهای» میپردازد که نتایج آن در دو بخش تنظیم شده است. بخش نخست به نظرات دانشآموزان در خصوص اثرات بازیهای رایانهای بر کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و بخش دوم به نظرات مادران در این خصوص پرداخته است. جامعه آماری این بررسی شامل دانشآموزان و مادران ...
بیشتر
این مقاله به «بررسی نظرات دانشآموزان و والدین آنها در خصوص اثرات بازیهای رایانهای» میپردازد که نتایج آن در دو بخش تنظیم شده است. بخش نخست به نظرات دانشآموزان در خصوص اثرات بازیهای رایانهای بر کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و بخش دوم به نظرات مادران در این خصوص پرداخته است. جامعه آماری این بررسی شامل دانشآموزان و مادران آنهاست که دانشآموزان مقطع پنجم تا سوم دبیرستان در مناطق 19گانه آموزش و پروش را شامل میشوند. مناطق مورد بررسی عبارتند از: 3 و 4 (شمال)، 15 و 16 (جنوب)، 5 و 9 (غرب) و 14 و 8 (شرق). در مجموع نظرات 391 نفر از دانشآموزان گروه آزمایش (کسانی که در هفته 7 ساعت یا بیشتر از بازیهای رایانهای استفاده میکنند) و 386 گروه گواه (کسانی که در هفته 4 ساعت یا کمتر از بازیهای رایانهای استفاده میکنند) مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی از روش پیمایشی استفاده شده و تکنیک جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. همچنین از طریق مصاحبه تلفنی نظرات 107 نفر از مادران از گروه گواه و 112 نفر از مادران گروه آزمایش کسب شده که نمونه به صورت تصادفی از میان مادران دانشآموزان مورد بررسی انتخاب شده است.