علوم اجتماعی و ارتباطات
رسانه‌های اجتماعی و چالش‌های هویت‌های قومی در ایران

فواد ظفر عبدالله زاده؛ محمدرضا رسولی؛ طهمورث شیری

دوره 13، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 147-175

https://doi.org/10.22035/jicr.2021.2646.3062

چکیده
  ماهیت جهانی رسانه‌های اجتماعی، چالش‌‌های قومی را از حیطهٔ منطقه و ملّت به عرصهٔ جهانی کشانده است. مطالعه حاضر، این چالش‌‌ها را در چارچوب نظریه‌های جهانی‌شدن، تحلیل می‌کند. دو رویکرد عمده در رابطه با پدیدهٔ جهانی‌شدن وجود دارد: یک رویکرد معتقد به همگونی کامل جهان است؛ و رویکرد دیگر، به چنین شدّت و کیفیتی قائل نیست. هدف تحقیق، ...  بیشتر

بررسی رابطة فرایند جهانی‌شدن فرهنگی و هویت مذهبی در ایران (مطالعة موردی گروه‌های قومی لُر شهر نورآباد ممسنی و عرب‌شهر کنگان و توابع)

بیژن خواجه‌نوری؛ ماندانا کریمی؛ سعاد خجسته

دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 23-45

چکیده
  حفظ و ارتقای هویت مذهبی از دغدغه‌های جامعة مذهبی ایران است. فرایند جهانی‌شدن در چند دهة گذشته ابعاد مختلف حیات فردی و اجتماعی ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است. این مطالعه تأثیر فرایند جهانی‌شدن فرهنگی را بر هویت مذهبی دو گروه قومی لُر ساکن شهر نورآباد ممسنی و عرب ساکن شهر کنگان و توابع مورد بررسی قرار داده است. در ابتدا تحقیقات ...  بیشتر

تحلیل دریافت مخاطبان جوان شهر مریوان از سریال‌های عامّه‌پسند ماهواره‌ای

امید کریمی؛ سید محمد مهدی زاده

دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1392، ، صفحه 107-136

https://doi.org/10.7508/ijcr.2013.24.005

چکیده
  هدف از این مقاله، بررسی نقش رسانه‌های فرامرزی به‌عنوان مروّجان فرهنگ عامّه‌پسند است. بدین منظور با رویکرد تحلیل دریافت، به توصیف رمزگشایی مخاطبان جوان شهر مریوان از این گونه سریال‌ها پرداخته شده است. نظریه‌های جهانی‌شدن و دریافت در ارتباطات منظومة نظری مقالة حاضر را تشکیل می‌دهد. روش این پژوهش کیفی است و از دو تکنیک مصاحبة عمیق ...  بیشتر

تحلیلی بر بومی سازی و بین‌المللی شدن برنامه درسی دانشگاه‌ها در عصر جهانی شدن

علی قاسم پور دهاقانی؛ محمد‌جواد لیاقت‌دار؛ سید‌ ابراهیم جعفری

دوره 4، شماره 4 ، دی 1390، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.7508/ijcr.2011.16.001

چکیده
  در سال‏‌های اخیر، «بین‌المللی‌ شدن» یکی از مباحث مهم محافل دانشگاهی بوده است. این موضوع دلالت بر تلفیق بُعد بین‏‌المللی، میان‌فرهنگی و جهانی در اهداف، کارکردها و نحوة آموزش دارد. بومی‌سازی، نظریه دیگری است که خواهان اشاعه، انطباق و رشد پارادایم دانش، فناوری، هنجارهای رفتاری و سرمایه‌های فرهنگی و ارزش‏‌های محلی خاص ...  بیشتر

بررسی تأثیر شبکه‌های مُد روی دانشجویان دختر: مطالعه موردی دانشگاه تهران

سید محمدعلی موسوی؛ لیلا بهبودی؛ مرضیه جوادی ارجمند؛ فاطمه وفایی زاده

دوره 4، شماره 3 ، آبان 1390، ، صفحه 99-116

https://doi.org/10.7508/ijcr.2011.15.005

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی تأثیرات جهانی‌شدن در عرصه رفتار فردی می‌پردازد. جهانی‌شدن که در بستر فناوری ارتباطات و انقلاب اطلاعات موجب کم‌رنگ‌تر شدن مرزهای مکانی و زمانی شده، و موجد بسط ارزش‌های فردی در میان فرهنگ‌هایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزش‌ها را در جهان دارند. شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی از مهم‌ترین ابزار ترویج این ...  بیشتر

جهانی‌شدن و هویت‌های محلی و جهانی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه تبریز)

اکرم حبی؛ اسکندر فتحی‌اذر؛ بهمن محمدبخش

دوره 3، شماره 2 ، تیر 1389، ، صفحه 101-122

https://doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.005

چکیده
  فرایند جهانی‌شدن موضوعی بحث‌برانگیز و در عین حال مبهم است و از دیدگاه‌های متفاوت و گاه متضاد بدان پرداخته شده است. یکی از بحث‌های مهم مربوط به این فرایند، مسئله بقا یا تداوم هویت‌های محلی در جریان این حرکت است. در این رابطه دیدگاه‌های متفاوتی ارائه شده است؛ از آن جمله برخی ادعا می‌کنند جهانی‌شدن تأثیر منفی بر هویت‌های محلی داشته ...  بیشتر

دوجهانی‌شدن‌ها و حساسیت‌های بین فرهنگی مطالعه موردی روابط بین فرهنگی اهل تسنن و تشیع در استان گلستان

سعید رضا عاملی؛ حمیده مولایی

دوره 2، شماره 2 ، مرداد 1388، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.001

چکیده
  این مقاله به بررسی حساسیت‌های بین فرهنگی اهل تشیع و ترکمن‌های اهل تسنن در استان گلستان می‌پردازد. به‌منظور تبیین حساسیت‌های بین فرهنگی دو گروه، از سنجه‌های حساسیت‌های بین فرهنگی براساس مدل نظری شش‌مرحله‌ایِ حساسیت‌های بین فرهنگی میلتون بنت، استفاده شده است. بر مبنای نظریه حساسیت‌های بین فرهنگی، توسعه ارتباطات عامل مهمی در ...  بیشتر

هویت دینی و جوانان؛ (نمونه آماری، جوانان شهر شیراز)

عبدالحسین کلانتری؛ جلیل عزیزی؛ سعید زاهد زاهدانی

دوره 2، شماره 2 ، مرداد 1388، ، صفحه 125-141

https://doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.006

چکیده
  هویت دینی به‌دلیل ماهیت و محتوایی که دارد تقریباً مهمترین بُعد هویت است که نقش بسیار تعیین‌کنندهای در هویت‌یابی افراد یک جامعه بازی میکند. میتوان ادعا داشت تقویت این بُعد از هویت موجب دوام و قوام سایر ابعاد آن شود و از ‌سوی دیگر، چالش در این حوزه می تواند زمینه‌ساز بحران در سایر ابعاد هویت شود. این ادعا در جوامعی که دین رکن اساسی ...  بیشتر