محمد حرفتی سبحانی؛ موسی پیری
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره متوسطه اول، برحسب میزان توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه به ماهیت آن از روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب های فارسی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-94 بوده و نمونه آماری نیز با جامعه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره متوسطه اول، برحسب میزان توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه به ماهیت آن از روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب های فارسی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-94 بوده و نمونه آماری نیز با جامعه آماری یکسان در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته سرمایه فرهنگی برحسب نظریه بوردیو بود که برای برآورد روایی سیاهه تحلیل از روایی محتوایی استفاده شد. پایایی سیاهه تحلیل نیز از طریق روش اسکات برابر 54/89 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از سنجش فراوانی وروش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه نهادینه از کمترین میزان توجه برخوردار بوده و مولفه عینیت یافته از بالاترین میزان اهمیت برخوردار است در حالی که مولفه تجسمیافته که بیشترین ارتباط را با درس فارسی دارد جایگاهی درخور ندارد.
جامعه شناسی
یحیی علی بابایی؛ سیدضیاء هاشمی؛ محمود تیموری
چکیده
با توجه به اهمیت سرمایه فرهنگی در میدان آموزش و پرورش تحقیق حاضر سرمایه فرهنگی معلمان را بر اساس چارچوب نظری پیر بوردیو بررسی میکند. حجم نمونه 480 نفر از معلمان شهرستان بیرجند است، که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است که برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ ...
بیشتر
با توجه به اهمیت سرمایه فرهنگی در میدان آموزش و پرورش تحقیق حاضر سرمایه فرهنگی معلمان را بر اساس چارچوب نظری پیر بوردیو بررسی میکند. حجم نمونه 480 نفر از معلمان شهرستان بیرجند است، که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است که برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است و مقدار آن 71/0 بهدست آمده است. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و اعتبار محتوایی استفاده شده است و برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمونهای آماری مناسب در سطح تحلیلهای دومتغیره و چندمتغیره استاندارد، مانند تحلیل رگرسیون، تحلیل عاملی و همبستگیها با بهکارگیری نرمافزارهای اسپیاساس و اِموس استفاده شده است. طبق یافتههای توصیفی، موقعیت اجتماعی معلمان برحسب سرمایه فرهنگی در سطح متوسط و برحسب سرمایه اقتصادی در سطح متوسط رو پایین است. براساس آزمون معادلات ساختاری، سرمایه اجتماعی معلمان بهصورت مستقیم، سرمایه اقتصادی و خاستگاه اجتماعیـاقتصادی آنها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم و سرمایه نمادین معلمان فقط بهصورت غیرمستقیم شکلگیری سرمایه فرهنگی معلمان را تبیین میکند.
جواد افشارکهن؛ مجتبی هوشمندی یاور
چکیده
امروزه با توسعه و تنوع شیوههای اطلاعرسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرمخبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژیهای مستتر و چارچوببندی نوظهور در خبر اهمیت فراوانتری یافته است. یک رویداد واحد میتواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیامها را رمزگشایی کنند. ...
بیشتر
امروزه با توسعه و تنوع شیوههای اطلاعرسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرمخبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژیهای مستتر و چارچوببندی نوظهور در خبر اهمیت فراوانتری یافته است. یک رویداد واحد میتواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیامها را رمزگشایی کنند. مسئلة محوری این مقاله حول این موضوع قرار دارد که اگرچه متون خبری را دستاندرکاران رسانهای تولید میکنند، اما آنچه مهم تلقی میشود این است که فهم و درک مخاطبان از آنها چگونه است؟ چطور آن را میفهمند و دست به رمزگشایی میزنند؟ پژوهش حاضر بر اساس چارچوب نظری استوارت هال و نظریة لاکلائو و موفه تدوین شده و برای آزمون ایدة مورد نظر از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. برای شناخت چگونگی مواجهة مخاطبان با برنامة خبری 20:30 از مصاحبة عمیق و برای سنجش نگرش سیاسی آنان از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مخاطبانی که دسترسی فراختری به گفتمانهای متفاوت دارند، رمزگشایی متفاوتی از برنامة خبری 20:30 میکنند. آنان بر اساس نوع نگرش سیاسی متمایل به محافظهکاری و لیبرال و همچنین متغیرهایی نظیر سرمایة فرهنگی، موقعیت ساختاری و موقعیت سوژهای که در آن قرار میگیرند، دست به رمزگشایی متفاوتی میزنند. [1]. soft news
نفیسه حمیدی؛ مهدی فرجی
چکیده
مقاله حاضر به دنبال یافتن سبکهای زندگی متفاوتی است که در پوشش زنان در تهران به چشم میخورد. برای این منظور، به توصیف نوع پوشش زنان در محیطهای اجتماعی گوناگون و برخی مؤلفههای زندگی آنان، نظیر میزان و درآمد و سرمایههای اقتصادی و فرهنگی، پرداخته شده است. پرسش اصلی ما در این مقاله این است که در جامعه ما چه نوع پوششهایی وجود دارد ...
بیشتر
مقاله حاضر به دنبال یافتن سبکهای زندگی متفاوتی است که در پوشش زنان در تهران به چشم میخورد. برای این منظور، به توصیف نوع پوشش زنان در محیطهای اجتماعی گوناگون و برخی مؤلفههای زندگی آنان، نظیر میزان و درآمد و سرمایههای اقتصادی و فرهنگی، پرداخته شده است. پرسش اصلی ما در این مقاله این است که در جامعه ما چه نوع پوششهایی وجود دارد و منطق پوشش زنان چیست آیا منطقِ تمایز، نقش اصلی را در پوشش آنان بازی میکند، یا زنان با نوع پوشش خود بیشتر هدف نمایش هویت خود را دارند و یا لباس از نظر آنان دارای کارکردهای اولیه و مشخصی همچون محافظت، پوشش، عفت و... است؟ برای رسیدن به این هدف با چهل تن از زنان ساکن تهران مصاحبه به عمل آمده و نوع پوشش و وضعیت اجتماعی آنان ترسیم شده است که براین اساس 9 تیپ را از هم متمایز کردهایم.